مهم ترین و شایع ترین سرطان ها در بین مردان
مهم ترین و شایع ترین سرطان در بین مردان سرطان روده است که نشانه های آن دیرتر از حد معمول نمایان می شود. در اد امه به برخی از مهم ترین سرطان های شایع در بین مردان اشاره می شود.

سرطان های شایع در بین مردان

به دلایل متفاوت کم خونی در خانم ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد در حالی که ممکن است آقایان هم به دلایلی مانند بیماری های خون ریزی کننده دچار کم خونی شوند. یکی از این بیماری ها سرطان روده بزرگ (کولون) است که گفته می شود چهارمین سرطان شایع درمردان ایرانی است. مراحل اولیه این سرطان با علایمی ازجمله کم خونی و خستگی همراه است.

ممکن است علایم اولیه سرطان روده بزرگ با بیماری هایی مانند هموروئید، کولیت اولسراتیو (نوعی بیماری التهابی روده)، زخم یا بیماری کرون (یکی دیگر ازبیماری های التهابی روده) مشترک باشد.

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درباره علایم این بیماری می گوید: معمولا علایم سرطان روده بزرگ در مردان دیرتر ظاهر می شود و بیمار زمانی از شرایط خود مطلع می شود که بیماری پیشرفت کرده است. علایم اولیه زمانی مشاهده می شود که بیماری به دیواره روده نفوذ می کند و معمولا به خون ریزی منجرمی شود. گاهی اوقات خون ریزی نیز با چشم تشخیص داده نمی شود وحتما باید درآزمایش های مدفوعی تحت میکروسکوپ تشخیص داده شود. زمانی که سرطان گسترش می یابد، از طریق گره های لنفی می تواند باعث متاستاز درمغز، کبد و ریه شود.


شایع ترین سرطان های مردانه

طبق نتایج گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران:

  • سرطان معده با 5/21 مورد در 100 هزار نفر

  • سرطان پوست با 5/20 مورد در 100 هزار نفر

  • سرطان پروستات با 5/18 مورد در 100 هزار نفر

  • روده بزرگ  با 5/16 مورد در 100 هزار نفر

     

سرطان مثانه با 3/14 مورد در 100 هزار نفر در سال  شایع ترین سرطان ها در میان مردان ایرانی است.  سابقه خانوادگی، ابتلا به پولیپ، رژیم غذایی کم فیبر، چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی، دیابت، سیگار و مصرف چربی از جمله مهم ترین عوامل خطر بروز این عارضه است.


مهم ترین نشانه های سرطان روده

مهم ترین و شایع ترین سرطان ها در بین مردان

نشانه های سرطان روده : وجود خون درمدفوع

وجود خون در مدفوع مهم ترین نشانه بیماری است، ولی همان طور که گفته شد، وجود خون می تواند قابل مشاهده نباشد و نیازمند بررسی آزمایشگاهی است. مشاهده خون در لباس زیررا جدی بگیرید.


نشانه های سرطان روده : کم خونی بی دلیل

کم خونی یکی از مهم ترین دلایل خستگی است؛ ولی این موضوع در مردان نسبتا غیر معمول است. پس در صورت کم خونی و خستگی مداوم مراجعه به پزشک ضروری است.


نشانه های سرطان روده : تغییر در اجابت مزاج

مشکلات روده ای گاه به گاه و با توجه به نوع تغذیه بسیار عادی است؛ اما بی نظمی های مداوم می تواند نشانه بیماری باشد. سرطان کولون بر تمام روده تاثیر می گذارد، ولی سرطان رکتال معمولا بخش پایینی روده را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا سرطان بخش پایینی روده با اسهال مکرر، یبوست یا بی اختیاری مدفوع همراه است.


نشانه های سرطان روده : خستگی بیش از حد

خستگی علایم متفاوتی دارد، ولی در عین حال می تواند نشانه خیلی از امراض باشد. اگر با مشکلاتی مانند بی خوابی، احساس افسردگی و کمبود انرژی و خستگی مزمن مواجهید، مراجعه به پزشک توصیه می شود.


نشانه های سرطان روده : کاهش وزن سریع و بی دلیل

کاهش وزن بی دلیل نشانه خوبی نیست و در هر صورت باید بررسی شود.


نشانه های سرطان روده : انسداد روده

در صورت رشد تومور، دفع مدفوع با مشکل مواجه می شود و گاهی می تواند به انسداد کامل روده منجر شود. درد شدید شکم یکی از مهم ترین علایم این حالت است. معمولا دفع دردناک نیز در این حالت دیده می شود. کاهش قطر مدفوع نیز یکی از شایع ترین علامت های انسداد روده است. علاوه بر موارد مذکور، اسهال، یبوست، بی اختیاری مدفوع، کاهش حجم مدفوع،‌ عدم احساس تخلیه کامل، تیرگی مدفوع، ایجاد نفخ مداوم، ضعف، کاهش اشتها، تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، عفونت های ادراری مداوم، افزایش سایز کبد، زرد شدن پوست، تورم غدد لنفاوی و درد شکم، باسن یا پا علایمی است که باید جدی گرفته شود.
 

روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک ضایعات غذا خارج و ضایعات آماده دفع می شود. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول ها ناشی می شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می شود. ممکن است این پولیپ ها به سرطان بدخیم تبدیل شود. سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آقایان عزیز برای حفظ سلامت خود باید این آزمایش ها را انجام دهید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوراکی هایی که مصرف آنها برای آقایان ضروری است



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com