علت های عجیب سندروم متابولیک
سندروم متابولیک خطر ابتلا به برخی بیماری های جدی را افزایش می دهد که در ادامه به معرفی سندروم متابولیک و بیان مهم ترین علل آن می پردازیم.

سندروم متابولیک Metabolic syndrome چیست؟

خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت در افراد مبتلا به سندرم متابولیک Metabolic syndrome افزایش می یابد.

* سندروم متابولیک Metabolic syndrome :به مجموعه‌ای از شرایط گفته می‌شود که عبارت هستند از: فشار خون بالا، سطوح افزایش یافتهٔ انسولین در خون، چربی انباشتهٔ اضافی در اطراف شکم و سطوح افزایش یافتهٔ چربی خون

اگر شما هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، ضروری است جهت تشخیص سندرم متابولیک حتما با پزشک مشورت کنید:


علت سندروم متابولیک : کاهش سطح تحرک

عدم تحرک و فعالیت بدنی خود عاملی برای ابتلا به سندرم متابولیک و در نتیجه تجربه مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، و افزایش کلسترول است. این در حالی است که به گفته کارشناسان انجمن قلب آمریکا انجام 150 دقیقه ورزش هوازی در هفته و یا پیاده روی 15 دقیقه ای روزانه خود عاملی موثر برای پیشگیری از این شرایط پزشکی است.


علت سندروم متابولیک : خواب زیاد

خواب زیاد در سالمندان،‌ خطر بروز سندرم متابولیک را افزایش می ‌دهد. تحقیقات نشان می دهد سالمندانی که عادت دارند بیشتر از 8 ساعت خواب شبانه داشته و در طول روز هم چرت بزنند، 15 درصد بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به این سندرم خواهند بود.


علت سندروم متابولیک : چاقی

نمایه توده بدن بالاتر از 25 میزان خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد. همچنین افراد با چاقی شکمی یا چاقی سیبی شکل بیش از افراد با چاقی گلابی شکل در معرض ابتلا به سندرم متابولیک قرار دارند.


علت سندروم متابولیک : افزایش سایز شلوار

علت های عجیب سندروم متابولیک

چاقی مرکزی و احشایی خود را با افزایش سایز نشان می دهد و از مهمترین نشانه های ابتلا به سندرم متابولیک است. دور کمر بیش از 40 اینچ برای مردان و بیش از 35 اینچ برای زنان مناسب ترین مقیاس برای تشخیص ابتلا به سندرم متابولیک است.


علت سندروم متابولیک : تشنگی بیش از حد و افزایش ادرار

تشنگی بیش از حد و افزایش ادرار ممکن است نشان دهنده قند خون بالا باشد. قند خون بالا یک عامل خطر عمده ابتلا به سندرم متابولیک است. این در حالی است که بسیاری از مردم تا زمان بروز این علائم غیر طبیعی، متوجه قند خون بالای خود نمی شوند. عادات غذایی غلط و استرس نیز به جز دیابت، از عواملی هستند که منجر به افزایش قند خون و افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک می شوند.


علت سندروم متابولیک : سردرد، سرگیجه، تاری دید

فشار خون بالا که معمولا قاتل خاموش شناخته می شود، معمولا علائم خاموشی دارد. با این حال فشار خون بسیار بالا با سردرد، سرگیجه، تاری دید، درد قفسه سینه و اشکال در تنفس خود را نشان می دهد. اگر شما هر کدام از این علائم را احساس کردید، و فشار خون تان بالاتر از 85/130 میلی متر جیوه بود، برای دریافت مراقبت های پزشکی و تشخیص سندرم متابولیک باید به پزشک مراجعه کنید.


علت سندروم متابولیک : کاهش سطح کلسترول خوب

لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان کلسترول خوب اگر در زنان کمتر از 50 میلی گرم و در مردان کمتر از 40 میلی گرم باشد، یکی از عوامل خطر ابتلا به سندرم متابولیک محسوب می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سندرم متابولیک با پیاده روی مغلوب می شود



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : avayesalamati.com