هپاتیت B و هپاتیت C در کمین چه کسانی است؟
 هپاتیت B و هپاتیت C دو هپاتیت رایج هستند که در یک دوره خاص واکسن آن وجود نداشت. بنابراین برخی افراد بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 هپاتیت B و هپاتیت C

دکتر شاهین مرآت، فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در استانه برگزاری کمیته کشوری هفته سلامت گوارش با محوریت هپاتیت B و C گفت: هپاتیت مشکل التهاب کبدی بوده که انواع مختلف داشته و می‌تواند ناشی از کبد چرب یا ویروس باشد و دو نوع ویروسی آن B و C نام دارد که اصولاً در مراحل اولیه این مشکل هیچ علامتی نداشته تا اینکه کبد به مرور از بین می‌رود.

در مورد هپاتیت B، حدود 24 سال است که واکسیناسیون نوزادان انجام می‌شود و مشکل مربوط به پیش از این تاریخ بوده که اکنون میانگین سنی مبتلایان 30، 40 و 50 سال است.

در هپاتیت B فقط ویروس کنترل شده و گاهی فرد باید مادام‌العمر دارو مصرف کند که قیمت آن البته ارزان بوده ولی مشکل غربالگری و شناسایی مبتلایان است؛ چراکه در مراحل اولیه و طی سالیان دراز، می‌تواند علائمی نداشته باشد.

هپاتیت B و هپاتیت C در کمین چه کسانی است؟

هپاتیت C درمان آن آسان‌تر و ارزان بوده و طی سال‌های اخیر این درمان کامل و گاهی با مصرف 3 ماه دارو انجام می‌‌شود. شیوع آن 3 در هزار است ولی غربالگری آن مشکل و نیاز به حجم زیاد کاری دارد، بنابراین تمرکز را بر گروه‌های پرخطر و بیماری‌های هموفیلی و تالاسمی که سابقه استفاده از فرآورده‌های خونی دارند،‌معتادان تزریقی، زندانی‌ها، دیالیزی‌ها و خانواده‌هایی که یک فرد مبتلا دارند، می‌گذاریم.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علایم هپاتیت چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام نوع هپاتیت با رابطه جنسی منتقل می شود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 12 سوال مهم درباره هپاتیت



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews