آیا با دیابت می شود روزه گرفت؟
 دیابت یک بیماری نسبتا رایج است و بسیاری از مبتلایان به این بیماری در ماه رمضان شروع به روزه گرفتن می کنند. اما آیا روزه گرفتن در شرایط ابتلا به دیابت درست است؟

دیابت و روزه داری

استثنائاتی در مورد افرادی که در ماه رمضان روزه می گیرند، وجود دارد. به عنوان مثال افراد بیمار یا مبتلا به برخی شرایط خاص نمی توانند روزه بگیرند. دیابت یکی از این بیماری هاست. روزه گرفتن طولانی مدت بدن را در معرض خطر هیپوگلیسمی hypoglycaemia یا کاهش قند خون و کم آبی قرار می دهد.

اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از روزه گرفتن حتما باید با پزشک مشورت کنید و روش های صحیح مراقبت از خود را در این شرایط یاد بگیرید. به هرحال آسیب رساندن به بدن هم از نظر قرآن ناپسند است، بنابراین نباید به شکلی عمل کنید که به بدن خود آسیب بزنید.

اگر مبتلا به  دیابت هستید و تصمیم گرفته اید روزه بگیرید، این مقاله به شما کمک می کند خطرات بیمار شدن در زمان روزه گرفتن را به حداقل برسانید. اما باز هم تاکید بر این است که قبل از روزه گرفتن با پزشک مشورت کنید.

-    اگر انسولین مصرف می کنید، قبل از شروع روزه انسولین کمتری نیاز دارید.

-    در زمان روزه گرفتن نوع انسولین هم ممکن است با انسولین معمول فرق کند.

-    در زمان روزه داری مخلوط انسولین توصیه نمی شود.

-    در این دوران غذاهایی که با سرعت کمتری جذب می شوند را به همراه میوه و سبزی بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

-    سطح گلوکز و قند خون خود را بیشتر از حد معمول چک کنید.

-    زمانی که روزه خود را باز می کنید، مقدار کمی غذا بخورید و از خوردن شیرینی و غذاهای چرب اجتناب کنید.

-    در زمان افطار و اتمام روزه، مقدار زیادی مایعات بدون قند و بدون کافئین بنوشید تا از کم آب شدن بدن اجتناب کنید.


خطرات روزه داری برای مبتلایان به دیابت

آیا با دیابت می شود روزه گرفت؟

اگر دچار پیامدهای مربوط به روزه داری هستید، مانند بینایی ضعیف یا مشکلات قلب و کلیه، خطر بدتر شدن این شرایط بسیار بالا و جدی است و باید از روزه گرفتن اجتناب کنید.

برای افراد مبتلا به دیابت که داروهای خاص یا انسولین مصرف می کنند، روزه گرفتن خطر بروز کاهش قند را به همراه دارد. اگر فکر می کنید دچار افت قند خون شده اید، روزه خود را باز کنید و مقداری مایعات قندی و بعد از آن کمی غذای نشاسته دار بخورید. در این شرایط اگر به روزه خود ادامه دهید، به بدن خود آسیب زده و نیاز به مراقبت های اورژانسی خواهید داشت.

اگر در زمان روزه گرفتن داروهای تجویز شده را مصرف نکنید ، ممکن است دچار افزایش قند خون شوید، و یا اگر کمتر از حالت معمول فعالیت جسمی داشته باشید، احتمالا دچار کتواسیدوز دیابتی diabetic ketoacidosis شوید که شرایط خطرناکی است و نیاز به مراقبت های اورژانسی دارد.

*کتواسیدوز دیابتی diabetic ketoacidosis : شرایط کشنده ای است که از پیامدهای حاد دیابت محسوب می شود. نشانه های کتواسیدوز دیابتی عبارتند از: استفراغ، درد شکم، نفس نفس زدن عمیق، افزایش ادرار، ضعف، سردرگمی و گاهی از دست دادن هوشیاری. نفس فرد مبتلا بوی خاصی می دهد (بوی کتون) و شروع علائم آن سریع است.


کنترل دیابت در ماه رمضان

بررسی هایی که در این زمینه انجام شده اند، نشان داده اند تغییر در الگوی غذا خوردن در ماه رمضان خطر کاهش شدید قند خون را به میزان چشمگیری افزایش می دهد. در صورت بروز هر گونه نشانه غیر عادی یا نگرا ن کننده بلافاصله روزه خود را باز کنید و به پزشک مراجعه کنید. کاهش ناگهنای قند خون پیامدهای خطرناکی در پی دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سحری و افطاری چی بخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه بیمارانی نباید روزه بگیرند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا تمام کسانی که دیابت دارند نمی توانند روزه بگیرند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بخورنخورهای افطاری و سحری



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ