سرطان ریه یکی از سرطان های رایج است که باعث مرگ و میر مردان و زنان زیادی می شود. شناخت علائم سرطان ریه به تشخیص زودهنگام و پیشگیری از پیامدهای جدی کمک می کند.

 سرطان ریه درمان دارد؟

درد قفسه سینه یکی از رایج ترین علائم سرطان ریه است، اما نشانه های زیاد دیگری هم وجود دارد که بهتر است آنها را بشناسید – حتی اگر هرگز سیگار نکشیده باشید، باز هم مراقب این نشانه ها باشید. سرطان ریه یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در بین زنان و مردان است و بیش از 20 درصد افرادی که دچار این سرطان می شوند، هرگز سیگار نکشیده اند.


چرا یک فرد غیر سیگاری به سرطان ریه مبتلا می شود؟

دکتر رابرت مکنا Robert McKenna، یک جراح قفسه سینه در مرکز بهداشت سنت جان در سانتا مونیکا در کالیفرنیا در این توضیح می دهد: قرار گرفتن در معرض گاز رادون (یک گاز بدون بو که در خانه ها وجود دارد) یکی از مهم ترین علل آن است. دیگر علل بروز این سرطان عبارتند از آلودگی هوا، دود سیگار افراد سیگاری و آلودگی های محیط زیست مانند آزبست* asbestos.

*آزبست asbestos : یک ماده معدنی خطرناک است که سلامت انسان را تهدید می کند.


چه به طور منظم سیگار کشیده باشید یا هرگز لب به سیگار نزده باشید، همیشه لازم است مراقب علائمی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم باشید. گرچه دلایل زیادی وجود دارد که باعث بروز این علائم می شود، اما برای حفظ سلامت خود بهتر است با پزشک مشورت کنید.


علائم سرطان ریه : سرفه طولانی

علائم سرطان ریه،  سرطان ریه درمان دارد؟

دکتر مکنا در این باره می گوید: اکثریت مردم مبتلا به سرطان ریه دچار سرفه می شوند که گاهی با خون همراه است. این افراد خلط غلیظ به رنگ قرمز مایل به قهوه ای به همراه سرفه خود بالا می آورند که می تواند نشانه اولیه سرطان ریه باشد. اما حتی اگر دچار سرفه خشک می شوید، ولی مدت زیادی است که به آن دچار شده اید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.


علائم سرطان ریه : عفونت های مزمن

علائم سرطان ریه،  سرطان ریه درمان دارد؟

اکثر اوقات ویروس ها باعث بروز عفونت های ریه می شوند، مانند برونشیت مزمن. اما اگر به طور مکرر دچار بیماری می شوید و هر بیماری مستقیم با قفسه سینه و ریه شما در ارتباط است، این موارد می تواند نشانه سرطان ریه باشد.


علائم سرطان ریه : کاهش وزن

علائم سرطان ریه،  سرطان ریه درمان دارد؟

اگر بدون تغییر در رژیم غذایی و یا ورزش کردن دچار کاهش وزن شده اید، مراقب باشید. دکتر مکنا اظهار می کند: مانند هر سرطان دیگری یک تومور پیشرفته ممکن است پروتئین هایی تولید کند که دستور کاهش وزن به بدن می دهد. این امر باعث کاهش اشتها نیز می شود.


علائم سرطان ریه : استخوان درد

علائم سرطان ریه،  سرطان ریه درمان دارد؟

اگر سرطان ریه به دیگر اندام ها رسیده باشد، ممکن است احساس درد عمیقی در استخوان ها و مفاصل خود داشته باشید. پشت و ران ها رایج ترین بخش هایی هستند که دچار درد می شوند..


علائم سرطان ریه : التهاب در گردن و صورت

علائم سرطان ریه،  سرطان ریه درمان دارد؟

اگر تومور مربوط به ریه بر روی بزرگ سیاهرگ vena cava  فشار وارد آورد (رگ بزرگی که خون از سر و دست ها به سمت قلب می برد)، ممکن است دچار التهاب در گردن و صورت شوید. دست ها و قسمت بالای قفسه سینه تان نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.


علائم سرطان ریه : خستگی بیش از حد

علائم سرطان ریه،  سرطان ریه درمان دارد؟

دکتر مکنا می گوید: این نوع خستگی با احساس خستگی معمولی متفاوت است. در این مورد احساس خستگی به حدی زیاد است که نمی توانید برای رفتن به تخت منتظر بمانید و استراحت طولانی هم کمک به شما نخواهد کرد. 80 درصد مبتلایان به سرطان خستگی مفرط را به عنوان یکی از نشانه های بیماری در خود مشاهده می کنند.


علائم سرطان ریه : ضعف عضلانی

علائم سرطان ریه،  سرطان ریه درمان دارد؟

سرطان ریه بر روی عضلات هم به اندازه اندام های داخلی تاثیر می گذارد. یکی از اولین قسمت هایی که تحت تاثیر این سرطان است ران ها هستند. دکتر مکنا می گوید: ضعف عضلانی در این مورد به شکلی است که بلند شدن از صندلی هم برای فرد سخت خواهد بود. ضعف عضلات شانه ها، دست ها و پاها نیز رایج است.


علائم سرطان ریه : سطح بالای کلسیم

علائم سرطان ریه،  سرطان ریه درمان دارد؟ 

برخی انواع سرطان موادی مانند هورمون در بدن تولید می کنند که تعادل مواد معدنی را در بدن بر هم می زند. دکتر مکنا می گوید: در برخی موارد کلسیم زیادی وارد جریان خون می شود. ممکن است متوجه بالا بودن سطح کلسیم در خون خود نشوید تا اینکه پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد. نشانه های بالا رفتن سطح کلسیم در بدن عبارتند از: تکرر ادرار، تشنگی زیاد، یبوست، تهوع، درد شکم و سرگیجه.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : راه های جلوگیری از سرطان ریه و نشانه های ابتلا به سرطان ریه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه چیز درباره یک سرطان کشنده؛ سرطان ریه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای تشخیص سرطان ریه در افراد سیگاری، اسکن از ریه الزامی است



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ