نفخ شکم در چه صورت خطرناک می شود
اگر نفخ با علائمی نظیر تهوع، استفراغ و یا درد شکم همراه باشد می‌تواند خطرناک و نشانه بیماری باشد که در این صورت به افراد توصیه می‌شود به محض مشاهده علامت به پزشک مراجعه کنند.

نفخ شکم علامت احتمال بروز چه بیماری هایی است

دکتر محمد جعفر فره‌وش فوق تخصص گوارش و کبد درباره علت بروز نفخ گفت: نفخ یا اتساع شکم حالتی شایع است که در بیماران گوارشی دیده می‌شود، عموما نفخ بدون خطر است و بروز آن علامت بیماری مشخصی محسوب نمی‌شود اما در مواردی نفخ می‌تواند نشانه بروز یک بیماری خطرناک یا جدی باشد.

اگر نفخ با علائمی نظیر تهوع، استفراغ و یا درد شکم همراه باشد می‌تواند خطرناک و نشانه بیماری باشد که در این صورت به افراد توصیه می‌شود به محض مشاهده علامت به پزشک مراجعه کنند.

در برخی موارد نفخ شکم به دنبال انجام اعمال جراحی روده، تنگی اثنی‌عشر، تنگی روده و ... بروز پیدا می‌کند که این نفخ نیز خطرناک است و فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. افرادی که دچار بیماری‌های فوق می‌شوند طی مدت کوتاهی برای مثال سه الی چهار ساعت پس از جراحی یا بروز بیماری دچار نفخ همراه با علائم گوارشی می‌شوند که این علائم باید در فرد مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.

نفخی که به دنبال مصرف مواد غذایی یا عدم تحرک ایجاد می‌شود، نگران کننده نیست،  برخی افراد به دنبال ابتلا به سوء هاضمه یا مصرف مواد غذایی از جمله حبوبات دچار نفخ می‌شوند که این یک علامت گذرا است و جای نگرانی ندارد و عموما این افراد پس از دفع گاز معده بهبود می‌یابند.

به طور کلی عموم افراد به دنبال پرخوری، استرس، خور و پف، هورت کشیدن مایعات، جرعه جرعه نوشیدن مایعات، با عجله غذا خوردن، مصرف مواد غذایی نفاخ و یا استفاده از نی برای نوشیدن مایعات دچار نفخ می‌شوند که درمان این علامت در افراد نیاز به دارو ندارد بلکه افراد می‌توانند با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی مانع از بروز نفخ شوند.

شکم,نفخ شکم

اگر افراد مواد غذایی یا مایعات را به گونه‌ای مصرف کنند که منجر به وارد شدن حجم بسیاری از هوا به معده شوند دچار نفخ خواهند شد. برای مثال هنگامی که فرد مایعات را با نی می‌نوشد و یا در خواب خور و پف می‌کند حجم زیادی از هوا وارد معده او شده که این امر منجر به بروز نفخ می‌شود به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود از پرخوری، با عجله غذا خوردن، صحبت کردن هنگام غذا خوردن، خور و پف و ... به شدت خودداری کنند.

 مصرف دخانیات، نوشیدن چای پررنگ و عدم تحرک نیز می‌تواند منجر به بروز نفخ شود.

وی با بیان اینکه عدم تحرک نیز می‌تواند در بروز نفخ تاثیر داشته باشد، گفت: افرادی که پس از مصرف مواد غذایی دچار نفخ می‌شوند نباید بلافاصله پس از صرف غذا به رختخواب بروند یا تحرک نداشته باشند بلکه به این افراد توصیه می‌شود پس از غذا کمی پیاده‌روی کنند و یا با انجام چند حرکت ورزشی ساده در منزل به رختخواب بروند و یا به تماشای تلویزیون بپردازند.

برخی افراد به دنبال استرس دچار نفخ شدید می‌شوند که تنها راه پیشگیری از این علامت حفظ آرامش است.

تنها زمانی که نفخ با علامت دیگری همراه و تداوم داشته باشد نیاز به مراجعه پزشک و بررسی سلامت دستگاه گوارش دارد.
اگر می خواهید بیشتر بدانید : از بین بردن نفخ شکم بدون دارو و با 25 خوراکی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت نفخ شما شاید مصرف این میوه ها و سبزیجات باشد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان نفخ شکم و معده با 3 دمنوش خانگی


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :anna.ir