فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟
 فشار خون بالا یکی از مشکلات جدی و رایج است که پیامدهای زیادی در پی دارد. در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 فشار خون بالا چه پیامدهایی دارد؟

آسیب به شریان

شریان ها باید سفت و شل شوند و حرکت جهشی داشته باشند تا خون به راحتی در قلب و ریه حرکت کند تا از این طریق اکسیژن دریافت کرده و به دیگر اندام های داخلی بدن و بافت ها برساند. فشار خون بالا فشار زیادی به دیواره عروق وارد می کند. این مسئله به دیواره داخلی رگ ها آسیب وارد کرده و باعث تجمع چربی یا پلاکت های خون می شود. این پلاکت ها باعث سفت شدن و باریک شدن عروق می شود و در نتیجه رگها نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند.


آنوریسم
فشار خون,شریان,آئورت

آنوریسم زمانی رخ می دهد که فشار خون بخشی از یک رگ را به بیرون فشار داده و دیواره آن ضعیف می شود. اگر این بخش ضعیف شده پاره شود، منجر به خونریزی داخلی در بدن می شود که مسئله خیلی جدی و خطرناکی است. این مشکل برای هر یک از عروق خونی ممکن است رخ دهد، اما معمولا آنوریسم در آئورت خیلی رایج تر است؛ آئورت aorta یا سرخرگ بزرگ به بطن چپ قلب متصل است و خون تصفیه شده را به تمام بدن می رساند. اگر هر یک از رگ های شما آسیب ببیند، ممکن است دچار آنوریسم شوید حتی اگر به فشار خون بالا مبتلا نباشید.


بیماری عروق کرونر Coronary Artery Disease یا CAD

فشار خون,عروق کرونر

بیماری عروق کرونر زمانی رخ می دهد که پلاکت های خون در عروق نزدیک به قلب تجمع پیدا می کنند. این مسئله گردش خون را آهسته می کند و منجر به بروز درد قفسه سینه یا ریتم قلبی عجیب ( با نام آریتمی arrhythmia) می شود. انسداد منجر به حمله قلبی می شود.


حمله قلبی

فشار خون,حمله قلبی,درد قفسه سینه

زمانی که پلاکت ها تجمع پیدا می کنند یا یک لخته خون رها می شود تا یکی از رگ های قلب را مسدود کند، حمله قلبی بروز می کند. انسداد قلب مانع رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به عضله قلب می شود. این امر به قلب آسیب می زند.

ممکن است در قفسه سینه خود احساس فشار یا درد کنید، اما گاهی در دست ها، گردن یا فک هم احساس درد خواهید کرد. در این شرایط نفس کشیدن سخت خواهد بود و ممکن است احساس سرگیجه و تهوع داشته باشید.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار دهنده بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید.


بیماری عروق محیطی Peripheral Artery Disease یا PAD

فشار خون,بیماری قلبی,زن نشسته

بیماری عروق محیطی مانند بیماری عروق کرونر است اما بر روی رگ های دور از قلب تاثیر می گذارد، از جمله رگ های دست، پا، سر و شکم. در این شرایط ممکن است اغلب در هنگام پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها احساس درد و گرفتگی در پاها داشته باشید. به علاوه زیاد احساس خستگی می کنید. این درد در زمان استراحت برطرف می شود و در زمان حرکت مجددا بروز می کند. بیماری عروق کرونر اگر درمان نشود، منجر به بروز مشکلات جدی مانند سکته مغزی، زخم معده و از دست دادن گردش خون در پاها می شود که قطع عضو را در پی خواهد داشت.


نارسایی قلب

فشار خون,نارسایی قلب,بیماری قلب

فشار خون بالا می تواند باعث تنگ شدن عروق شود و به مرور زمان کار را برای قلب سخت تر کرده و قلب را ضعیف تر می کند. در نهایت قلب آنقدر ضعیف می شود که نمی تواند خون کافی برای بقیه قسمت های بدن تامین کند. این امر نارسایی قلبی نامیده می شود.


بزرگ شدن قلب

فشار خون,قلب,عکس رادیولوژی

وقتی قلب برای خونرسانی به اطراف سخت تر کار می کند، عضله قلب محکم تر می شود. در نتیجه کل قلب بزرگتر می شود. هر چه قلب بزرگتر شود، توانایی آن برای انجام کار کمتر خواهد شد. در نتیجه بافت های بدن اکسیژن و مواد مغذی را به اندازه کافی دریافت نمی کنند.


سکته مغزی

فشار خون,سکته مغزی

فشار خون بالا مهم ترین عامل سکته مغزی است. دو نوع سکته مغزی وجود دارد:

  • سکته مغزی هموراژیک : یکی از رگ های ضعیف در مغز پاره می شود.
  • سکته مغزی ایسکمیک : یک لخته خون یا پلاک خونی آزاد شده و مانع گردش خون به سلول های مغز می شود.

زمانی که مغز خون کافی دریافت نمی کند، سلول های آن شروع به مردن می کنند. این مسئله بر روی توانایی فرد برای فکر کردن، حرکت کردن، صحبت کردن و دیدن تاثیر می گذارد. نشانه های سکته مغزی عبارتند از:

  • افتادگی صورت
  • ضعف در بازوها و دست ها
  • مشکل در تکلم

در این شرایط به اورژانس اطلاع دهید.


زوال عقل

فشار خون,سردرد

فشار خون بالا می تواند باعث تجمع پلاک های خونی شود که عمل خونرسانی به مغز را انجام می دهند. انسداد این رگ ها می تواند گردش خون به بقیه قسمت های بدن را نیز آهسته کند. زمانی که طرز کار مغز تغییر می کند، زوال عقل یا دمانس عروقی vascular dementia بروز می کند.

این عارضه بر روی چگونگی فکر کردن، صحبت کردن، دیدن و به خاطر آوردن – و حتی حرکت کردن – تاثیر می گذارد. این عارضه معمولا به آهستگی و به مرور زمان بروز می کند. اما اگر دچار سکته مغزی شده باشد، علائم آن را سریع تر در خود مشاهده می کنید.


نارسایی کلیه

فشار خون,نارسایی کلیه

فشار خون بالا دومین عامل مهم در بروز نارسایی کلیه است. رگ هایی که کلیه برای رهایی از مواد زائد و مایعات اضافه از آنها استفاده می کند، بر اثر فشار خون بالا تنگ و سفت می شوند. فشار خون بالا مانع رسیدن خون کافی و مواد مغذی به فیلترهایی به نام نفرون می شود. این امر در نهایت مانع عملکرد درست کلیه ها و نارسایی کلیه می شود.


مشکلات بینایی

فشار خون,مشکلات بینایی

به مرور زمان فشار خون بالا می تواند گردش خون به سمت شبکیه چشم را آهسته کند. شبکیه لایه ای از بافت های حساس به نور در پشت چشم است. به علاوه فشار خون بالا رسیدن خون به عصب های بینایی را نیز مختل می کند. عصب های بینایی سیگنال هایی را به مغز ارسال می کنند. هر یک از این دو ممکن است منجر به تاری دید شود. همچنین فشار خون بالا باعث انباشته شدن آب در زیر شیکیه می شود. این امر باعث آسیب دیدن بافت و تاری دید می شود.


مشکل در رابطه جنسی برای مردان

فشار خون,مشکلات جنسی,معاینه

فشار خون بالا می تواند باعث کند شدن گردش خون در هر جایی از بدن شود. بدون رسیدن خون کافی به آلت تناسلی، فرد در رسیدن به نعوظ یا حفظ نعوظ دچار مشکل می شود. اگر فکر می کنید از لحاظ جسمی سالم هستید، این مشکل نشان می دهد باید به پزشک مراجعه کنید.


مشکل در رابطه جنسی برای زنان

فشار خون بالا,مشکلات جنسی,زن و مرد

بدن شما ممکن است به دلیل کاهش گردش خون به واژن قبل از رابطه جنسی و در حین آن واکنش متفاوتی نشان دهد. این شرایط باعث می شود در زمان نیاز به اندازه کافی تحریک نشوید و به ارگاسم رسیدن برایتان سخت باشد. به علاوه فشار خون بالا باعث افزایش میزان خستگی می شود و بر روی عملکرد جنسی تاثیر می گذارد.


از دست دادن تراکم استخوانی

پوکی استخوان,شکستگی استخوان,فشار خون

افراد مبتلا به فشار خون بالا اغلب کلسیم بیشتری در ادرار خود دارند. شاید به همین دلیل است که فشار خون بالا باعث می شود بدن مقدار زیادی از این ماده معدنی را از دست بدهد. کلسیم برای حفظ قدرت استخوان ها ضروری است. از دست دادن کلسیم باعث شکستگی استخوان ها به ویژه در خانم های مسن می شود.


آپنه خواب

آپنه خواب,زن و مرد خوابیده,فشار خون

فشار خون بالا باعث شل شدن عضلات گلو شده و به طور موقت اما مکرر، باعث وقفه تنفسی در هنگام می شود. فشار خون بالا باعث بروز آپنه خواب می شود که آپنه به خودی خود منجر به بالا رفتن فشار خون می شود. برای درمان سریعتر این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید. رفع این مشکل از بروز سایر بیماری ها و مشکلات نیز پیشگیری می کند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : دچار آپنه خواب شده اید اگر این 7 علائم را دارید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : انواع آپنه خواب، علائم، شیوع، علل و درمان هر یک از آنها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 41 خوراکی برای مقابله با فشار خون بالا

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فشار خون بالا و عواملی که باعث فشار خون بالا می شوند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ