قرص ضد بارداری
متأسفانه این بیماری در بیشتر موارد در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شود.
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: مصرف قرص‌های ضدبارداری تنها روش توصیه شده پیشگیری دارویی برای سرطان تخمدان است و باید با این هدف توصیه شود.

دکتر سودابه شهیدثالث از سرطان تخمدان به عنوان ششمین سرطان شایع زنان در دنیا یاد کرد و گفت: متأسفانه این بیماری در بیشتر موارد در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شود، در حالی که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل علاج است.

وی با بیان این که شایع ترین میزان سرطان تخمدان در جمعیت اروپا و آمریکای شمالی و کمترین آمار در گروه‌های آسیایی دیده می‌شود، اذعان کرد: تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار مهم است، چراکه در 75 درصد موارد، به دلیل تشخیص دیرهنگام با وجود جراحی‌های وسیع و شیمی‌درمانی‌های گوناگون، امید بقای درازمدت بیمار کاهش می‌یابد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان هشدار داد: خطر قطعی سرطان تخمدان با افزایش سن، سابقه خانوادگی، شروع خونریزی ماهیانه زودرس و یائسگی دیررس افزایش می‌یابد.

50 درصد تمام موارد سرطان تخمدان در سن بالای 65 سال رخ می‌دهد

دکتر شهیدثالث با تأکید بر این که «فامیل درجه یک مبتلا و فاکتور سن مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان تخمدان است»، اعلام کرد: 50 درصد تمام موارد سرطان تخمدان در سن بالای 65 سال رخ می‌دهد و باید دقت داشت که زنان مسن‌تر پیش آگهی کلی بدتری دارند که به نوبه خود علت آن بروز بالای بیماری با مرحله بالا و گرید بالا در زمان تشخیص است.

به گفته عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، حتی وقتی نتایج برای مرحله، درجه و نوع سلولی و نژاد و درمان جراحی تطبیق داده شده باشند، سن همچنان یک عامل پیشگویی کننده بد است.

نامنظمی عادت ماهیانه، بیمار مبتلا به سرطان تخمدان را وادار به مراجعه پزشک می‌کند

وی درباره علایم ابتلا به سرطان تخمدان به این نکته اشاره کرد که در مراحل اولیه، نامنظمی عادت ماهیانه، بیمار را وادار به مراجعه به پزشک می‌کند اما به موازات افزایش رشد تومور و حجم آن، علائم فشاری شامل تکرر ادرار، درد لگنی، یبوست و پس از مدتی تورم شکم بروز می‌کند. دکتر شهیدثالث هشدار داد که در پی افزایش رشد تومور در سرطان تخمدان، درد حاد شکم بر اثر خونریزی و یا پارگی و پیچ خوردگی تومور ممکن است ایجاد شود و اگر تومور به بافت‌های خارج لگن و قسمت‌های فوقانی شکم متاستاز دهد، ممکن است باعث ایجاد علائم گوارشی نظیر تهوع، سوزش سردل، نفخ شکم، سیری زودرس، کاهش وزن و بی‌اشتهایی شود.

شایع‌ترین علائم در مراحل نهایی بیماری، درد و تورم شکم است

وی گفت: شایع‌ترین علائم در مراحل نهایی بیماری، درد و تورم شکم است اما تنها درد شکمی است که به طور معمول، بیمار را به جست‌وجوی یک تشخیص وادار می‌کند و خونریزی‌های نامنظم از دستگاه تناسلی ممکن است همراه با هریک از انواع تومورهای تخمدان دیده شود و گاهی ممکن است اولین شکایت بیمار باشد. همچنین زنان مبتلا بعد از یائسگی ممکن است خونریزی داشته باشند که به صورت خونریزی نامنظم یا خونریزی شدید آشکار می‌شود.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان این که «مهمترین نشانه سرطان تخمدان یک توده لگنی توپر، نامنظم و چسبیده به بافت‌های اطراف است که در معاینه بیمار تشخیص داده می‌شود»، اظهار کرد: لمس چنین توده‌ای در معاینه بطور حتم بیانگر بدخیمی در تخمدان بوده و به همین دلیل معاینه لگن و معاینه مقعد جزء اجباری از معاینات متداول برای تشخیص این بیماری است.

به گفته وی، آزمون گایاک ( بررسی وجود خون مخفی در مدفوع ) نیز همواره باید انجام شود. معاینه کامل شکم، پستان‌ها و غدد لنفاوی زیر بغل نیز باید انجام شود. با توجه به نتایج این معاینات، پزشک درخواست آزمایش‌های تخصصی و نمونه‌برداری از بافت مورد نظر را می‌دهد تا به تشخیص قطعی برسد.

روش تشخیص زودرس سرطان تخمدان

دکتر شهیدثالث درباره تشخیص زودرس سرطان تخمدان نیز خاطرنشان کرد: هنوز روش غربالگری مناسب جهت تشخیص سرطان تخمدان شناخته نشده است ولی به نظر می‌رسد یافته‌های حاصل از سونوگرافی و اندازه‌گیری آنتی ژنی که در بیماران مبتلا افزایش می‌یابد (CA125) در شناسایی سرطان تخمدان به صورت اولیه در موارد لزوم مناسب می باشند.

شناسایی به موقع سرطان تخمدان با انجام معاینات لگنی هر6 ماه یکبار در همه زنان

وی تأکید کرد: انجام معاینات لگنی هر 6 ماه یکبار و در همه زنان چه در سنین باروری باشند و یا یائسگی، در شناسایی به موقع سرطان تخمدان کمک کننده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در رابطه با درمان این سرطان با بیان این که «روش‌های درمانی شامل جراحی، شیمی درمانی و اشعه درمانی است»، گفت: بستگی به سن و وضعیت عمومی بیمار و مهم تر از همه شدت گسترش و انتشار بیماری دارد؛ اگر زمانی که سرطان محدود به تخمدان است، کشف و درمان شود، بیشتر بیماران قابل بهبود هستند اما درصورت متاستاز سرطان به اعضای دیگر بدن، نتایج درمانی خیلی خوبی بدست نخواهد آمد.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : webda.ir


مطالب پیشنهادی:
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
داروی مسکنی که از سرطان تخمدان پیشگیری می کند
ارتباط مصرف قهوه با سرطان تخمدان
بعد جدیدی از ارتباط چاقی با سرطان تخمدان
ارتباط تغذیه با کاهش ریسک سرطان تخمدان