کارشناسان انواع درد را که باید بی‌درنگ به آنها توجه شود را شرح می‌دهند. درد نشان یک مشکل جدی است.معمولا همه باید با بدن خود...
 

کارشناسان انواع درد را که باید بی‌درنگ به آنها توجه شود را شرح می‌دهند. بعضی‌ها از درد به عنوان بلای حتمی ‌یاد می‌کنند. هیچ کس از درد، دل خوشی ندارد. درد در هر قسمت نشانه این است که آن قسمت از بدن با مشکلی روبرو شده و نیازمند توجه می‌باشد. درد نشان یک مشکل جدی‌تر است و از درون فرد خبر می‌دهد. معمولا همه باید با بدن خود هماهنگی کامل داشته باشند تا متوجه شوند که این درد به چه دلیل بوجود آمده است بدلیل حرکت اشتباهی که انجام داده‌اند،‌ چیزی که خورده‌اند و یا نشانه مشکلی جدیتر می‌باشد. ما در این زمینه با چند دکتر در بخش قلب، دارو شناسی، طب سالمندان و روان‌پزشکی مشورت کرده‌ایم و مطالبی را برای همه گردآوری کرده‌ایم.

 1- بدترین سردرد عمر شما
فوراً برای مراقبت‌های پزشکی اقدام کنید. اگر سرما خورده‌اید، می‌تواند یک سردرد سینوسی باشد. اما بعضی مواقع فرد دچار خونریزی یا تومور مغزی می‌باشد. به هر دردی توجه کنید. به گفته یکی از پزشکان آمریکایی گاهی اوقات که افراد می‌گویند بدترین سردرد عمرشان را دارند، متوجه می‌شویم که دچار آنوریسم (ورم رگ ) مغزی می‌باشند.
 
2- درد قفسه سینه، گلو، شانه، بازو، شکم و فک
درد قفسه سینه می‌تواند سینه پهلو یا حمله قلبی باشد. اما بدانید که شرایط قلبی نوعا به صورت ناراحتی ظاهر می‌شوند نه به صورت درد. بر اساس گفته یکی از پزشکان قلب آمریکا، بیماران قلبی از فشار می‌نالند. آنها مشت خود را روی قفسه سینه فشار می‌دهند یا بیان می‌کنند که این درد مثل یک فیل می‌ماند که روی قفسه سینه آنها نشسته است. این ناراحتی همراه با بیماری قلبی می‌تواند در بالای قفسه سینه، گلو، فک، شانه چپ، بازو یا شکم ایجاد شود و گاهی با حالت تهوع همراه می‌باشد. ما ناراحت یک فرد 18 ساله نیستیم بلکه فردی که دچار درد پیوسته و پایا می‌باشد، احتمال ریسک بیشتری دارد. خیلی از مردم این درد را به حساب سوختگی قلب یا استرس می‌گذارند. بنابراین در این مواقع به پزشک متخصص یا اورژانس مراجعه کنید. اگر مشکلی نبود که چه بهتر. گاهی هم این ناراحتی مربوط به هیجان و ناراحتی عاطفی می‌باشد. برای مثال اگر موقع باغبانی احساس درد می‌کنید، اما وقتی می‌نشینید درد تسکین می‌یابد، احتمال آنژین (گلو درد توام با تنگی نفس) وجود دارد. که در هوای سرد یا گرم بدتر می‌شود. علائم این ناراحتی در زنان کمتر مشخص می‌گردد. بیماری قلبی می‌تواند بصورت دردهایی نظیر تورم، استرس GL یا نارحتی در شکم ظاهر گردد. که این با احساس خستگی همراه می‌باشد. بعد از یائسگی احتمال بیماری قلبی افزایش پیدا می‌کند. با وجود اینکه مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، اما زنان بیشتر از بین می‌روند.
 
 3- درد در پشت یا شانه‌ها
بیشتر مواقع مربوط به آرتروز می‌باشد. گاهی هم مشکلات شکمی ‌یا حملات قلبی. همچنین امکان قطع رگ آئورت وجود دارد که معمولا با دردهای کم و گاهی ناگهانی شروع می‌گردد. افرادی که بیشتر در معرض این ناراحتی هستند شرایط موجود در دیواره سرخرگ در آنها تغییر می‌کند. این تغییرات شامل فشار خون بالا می‌باشد که مربوط به دیابت یا استعمال دخانیات می‌باشد.
 
4- درد شدید شکمی‌
آیا هنوز آپاندیس خود را دارید. اگر فتق دارید، زودتر اقدام کنید. مشکلات مربوط به پانکراس و کیسه صفرا، زخم معده و انسداد روده بعضی از عوامل درد شکم هستند.
 
5- درد ساق پا
یکی دیگر از خطرها، ترمبوز (لخته شدگی خون) می‌باشد، یک لخته شدگی خون که در ساق پا ایجاد می‌شود. سالیانه 2 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی زندگی را تهدید می‌کند. علت خطر آن هم آزاد شدن یک تکه لخته خون می‌باشد که سبب آمبولیسم (رگ بستگی) ریوی می‌شود. (یک لخته خون در ریه) که می‌تواند کشنده باشد. سرطان، چاقی مفرط، بی تحرکی به سبب استراحت طولانی در رختخواب یا مسافرت طولانی، بارداری و پیری از عوامل آن هستند. گاهی اوقات پا بدون هیچ دردی ورم می‌کند. اما اگر ماهیچه ساق پا دچار درد و التهاب شد به پزشک مراجعه کنید.
 
 6- سوزش پا یا ساق پا
20 میلیون نفر در آمریکا دچار دیابت هستند که در حدود 3/1 آنها مشخص نیستند (بر اساس جامعه دیابت آمریکا). در بعضی افراد که از دیابت خود بی خبر هستند، حالت نابهنجار و اضمحلال سیستم عصبی خارجی می‌تواند اولین علامت باشد. که به صورت سوزن سوزنی در پا یا ساق پا احساس می‌شود و خبر از بیماری عصبی دارد.
 
 7- دردهای بدون دلیل، مبهم، توام و پزشکی
علامت فیزیکی، دردناک مختلف در افسردگی شایع می‌باشند. بیماران از سردرد، شکم درد، دست و پا درد و گاهی همه آنها ابراز ناراحتی می‌کنند. به دلیل اینکه ممکن است درد مزمن باشد. شاید این علائم به مغز افراد افسرده، خانواده آنها و متخصصان خطور نکند. علاوه بر آن، هر چه فرد افسرده‌تر باشد کمتر می‌تواند احساس خود را بیان کند. همه این‌ها پزشک و روان شناس بالینی را گمراه می‌کنند. علائم و نشانه‌های دیگری هم قبل از تشخیص افسردگی نیز وجود دارند. زمانی که فعالیت‌های خود را با بی‌علاقگی انجام می‌دهید، یا قادر نیستید فکر کنید و یا با اطرافیان رفت و آمد داشته باشید از یک متخصص کمک بگیرید و کیفیت زندگی را بدتر نکنید. این بیماری باید هر چه زودتر درمان شود قبل از اینکه سبب تغییرات ساختاری در مغز شود.
 
تهیه و ترجمه‌:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
نجات زندگی با تشخیص زودهنگام
حادثه خبر نمی‌كند؛ پزشك خود باشید!
آنچه باید در مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن بدانیم
چرا باید مشاوره ژنتیک انجام دهیم؟
به زبان خودتان رحم كنید