آسپرین چه اثری بر روی کبد دارد؟
برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبدی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، اصلاح شیوه زندگی و مبارزه با بیماری های ویروسی ضروریست.

مطالعات نشان می دهند که مصرف آسپرین، خطر سرطان کبد و مرگ ناشی از بیماری های مزمن کبدی را کاهش می دهد. سرطان کبد معمولا به دنبال بیماری های مزمن کبدی درمان نشده بروز می کند.

در این تحقیق 300504 مرد و زن در سنین 50 تا 71 سال مورد مطالعه قرار گرفتند و میزان استفاده آنها از آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به مدت 10 تا 12 سال بررسی شد. نتایج نشان داد در افرادی که به طور مداوم آسپرین مصرف کرده بودند، خطر سرطان کبد به میزان 41 درصد و مرگ ناشی از بیماری های مزمن کبدی به میزان 45 درصد کمتر از سایر افراد است. محققان دپارتمان اپیدمیولوژی دانشگاه اتاوا (کانادا) اظهار داشتند که دلایل عمده در بروز بیماری های مزمن کبدی و سرطان کبد عبارتند از: مصرف الکل، هپاتیت B  و C، دیابت و چاقی.

بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبدی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، اصلاح شیوه زندگی و مبارزه با بیماری های ویروسی ضروریست. گرچه بر اساس تحقیقات مصرف آسپرین در کنترل بیماری های کبدی نقش دارد، اما مصرف  این دارو بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

بیشتر بدانید : قرص آسپرین چیست و چطور عمل می کند؟

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ