دیدگاه افراد مختلف از جمله چند پزشک متخصص درباره واردات و قاچاق لباسهای تاناکورایی و نکات بهداشتی پیرامون آن...

استفاده از لباسهای دست دوم موسوم به «تاناكورا» تقریبا 15 سال است كه در كشور ما باب شده و هنوز شاهد خرید و فروش این لباسها هستیم و مشتری‌های پر و پا قرص خود را دارند. مشتری‌هایی كه نه فقط به خاطر مشكلات اقتصادی به سمت این لباسها كشیده شده‌اند بلكه عده زیادی از آنها معتقدند به دلیل تنوع و جنس خوب آنها كه در مقایسه با قیمت‌شان واقعا می‌ارزند اقدام به خرید این لباسها می‌كنند.

لباسهای تاناكورا در بعضی مناطق مرزی به حدی گسترش یافته كه بازارچه‌های بزرگی را به خود اختصاص داده و این لباسها بدون هیچ مانعی به راحتی خرید و فروش می‌شوند و با توجه به حجم زیاد آنها و بازارچه‌هایی كه برای آنها تشكیل شده نمی‌توان فرض كرد كه به صورت غیر قانونی و بدون مجوز وارد كشور می‌شوند.

یكی از كسانی كه زمانی در یكی از مناطق مرزی كشور زندگی كرده و مصرف كننده این لباسها بوده می‌گوید: لباسهای تاناكورا از زمان جنگ وارد شهر ما شد و چون اوضاع اقتصادی مردم در آن زمان خیلی نابسمانان بود وجود لباسهایی كه هم جنس و دوام خوبی دارند و هم بسیار ارزانند یك موقعیت استثنایی بود.

البته بعد از مدتی به حدی در بین مردم خرید این لباسها عادی شده بود كه هیچ كس خریدش را پنهان نمی‌كرد و حتی كسانی كه به عنوان مهمان به شهر ما می‌آمدند از تاناكورا استقبال می‌كردند.

این مصرف كننده در ادامه صحبت‌هایش تاكید می‌كند: هیچ وقت نشنیدیم كه برای كسی به خاطر پوشیدن این لباسها مشكل بهداشتی خاصی پیش آید.

وی همچنین در مورد تشكیل بازار تاناكورا در شهرستان تعریف كرد: یك بار یكی از این مغازه‌ها آتش گرفت و به خاطر موادی كه به این لباسها می‌زدنند خیلی زود به بقیه مغازه‌ها كشیده شد و چند تا از آنها آتش گرفتند بعد از چند ماه چند بازارچه و یك پاساژ بزرگ برای فروش این لباسها ساخته شد و در واقع اگر با مجوز قانونی خرید و فروش نمی‌شوند جلوی آنها گرفته می‌شد.

دكتر حمید عمادی متخصص بیماریهای عفونی در این باره می‌گوید: شاید لباسهای تاناكورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو كردن مشكل جدی پزشكی نداشته باشد ولی هیچ گاه نمی‌توان توصیه به پوشیدن آنها كرد. زیرا بسیاری از میكروبها حتی بعد از شستن هم از بین نمی‌روند و تا زمان زیادی دوام می‌آورند؛ مثلا قارچها می‌توانند عامل خطرزایی برای افرادی كه از این لباسها استفاده می‌كنند باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند ابتدا با خارش و مشكلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونی همراهند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع نمی‌توان به مصرف كنندگان این لباسها اطمینان داد كه پوشیدن تاناكورا اگر تا به حال برایشان مشكلی ایجاد نكرده همیشه همین طور خواهد بود چون خیلی از ویروسهای این بیماری بعد از مدت طولانی خود را نشان می‌دهند.

دكتر داوری متخصص پوست احتمال انتقال هرگونه بیماری از طریق پوشیدن این لباسها را كم می‌داند و می‌گوید: اگر این لباسها با شستن، ‌جوشاندن و یا اتو كردن ضد عفونی شوند هیچ مشكلی پیش نخواهد آمد.

همچنین یكی از فروشندگان تاناكورا در مورد انواع آن توضیح می‌دهد: لباسها دو دسته‌اند لباسهایی مثل كاپشن، كت، شلوار كمتر ممكن است موجب بروز مشكل شوند و لباسهای زیر چون در تماس مستقیم بدن هستند در انتقال بیماری‌ها مؤثرند.

وی اعتقاد دارد: اگر از نظر بهداشتی مشكلی باشد مربوط به گروه دوم است. من و خانواده‌ام كه سالهاست از این لباسها استفاده می‌كنیم با هیچ مشكل پزشكی مواجه نشدیم.

اما ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاك و لباس دوخته شهرستان تهران، پوشاك تاناكورا و استوك اروپایی را حامل انواع بیماری‌های واگیردار پوستی می‌داند و تصریح می‌كند: وزارت بهداشت بر واردات پوشاك قاچاق هیچ نظارتی ندارد.

او واردكنندگان بی نام و نشان و فاقد صلاحیت را مسؤول واردات پوشاك تاناكورا و استوك اروپایی می‌داند و اظهار می‌كند: این عده با واردات قاچاق و پخش پوشاك وارداتی در مناطق جنوبی شهر اقدام به توزیع در بازار می‌كنند.

رییس اتحادیه پوشاك و لباس دوخته شهرستان تهران با تاكید بر این كه در صورت آگاهی از عرضه پوشاك تاناكورا و استوك با فروشندگان برخورد قانونی می‌كنیم‏، می‌گوید: برخورد اتحادیه دردی را دوا نمی‌كند چراكه این طیف قارچ گونه به سودآوری خود ادامه می‌دهند و پس زمینه‌ها باید برطرف شود.

در عین حال یكی از مصرف‌كنندگان تاناكورا دلیل خرید خود را مشكل اقتصادی بیان و خاطرنشان می‌كند: من 4 تا بچه دارم كه هر كدامشان در سنین مختلف‌ و با سلیقه‌های خاص هستند و برای تامین نیازشان نمی‌توانم از لباسهای نو كه گرانند و دوام پایینی دارند استفاده كنم. ترجیح می‌دهم پول كمتری برای خرید لباس بدهم و نیاز آنها را همانطور كه دوست دارند تامین كنم.

او در ادامه می‌گوید: شاید بعضی از مردم كه مثل من مشكل اقتصادی دارند به دلیل بوی بد لباسهای دست دوم از آنها فراری‌اند ولی با چند بار شستن این بو هم از بین می‌روند و قابل استفاده هستند.

همچنین دكتر سودبخش متخصص بیماریهای عفونی در مورد علائم بیماریهای عفونی ناشی از استفاده از این لباسها می‌گوید: با توجه به نوع بیماری علائم آن نیز متفاوت است بعضی از بیماریهای‌ غیر عفونی به صورت آلرژی، حساسیت پوستی و خارش ظاهر می‌شوند. همچنین ویروسهایی به دستگاه تنفسی حمله می‌كنند و بر روی آن اثر می‌گذارند و نوع حادتر این بیماری‌ها سیاه زخم است كه هم مشكلات ریوی و هم پوستی حاد ایجاد می‌كنند. البته باید توجه كرد كه علائم این بیماری‌ها بعد از چند هفته ظاهر می‌شوند.

دكتر سید مؤید علویان معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز هشدار داد: اكثر لباسهای دست دوم خارجی به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد كشور می‌شوند.

وی در عین حال گفت: این لباس‌ها نمی‌توانند عامل انتقال بیماری باشند، ولی وزارت بهداشت در صورت مشاهده چنین مواردی قطعا با آن برخورد خواهد كرد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: asp.irteb.com 
 
مطالب پیشنهادی:
خریدهای بیش از اندازه نشانه چیست؟
خطر بروز سرطان در مشاغل مختلف متفاوت است
مهمترین عامل ریزش موی سر
تاثیر آلودگی هوا بر جنین انسان
زبان روبان‌ها را بياموزيد!