...تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است اما می‌توان از آن به عنوان یك موضوع جدید در تحقیقات و نقش آن در بیماری‌های قلبی عروقی استفاده كرد.

ویتامین D موضوعی است كه تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است اما می‌توان از آن به عنوان یك موضوع جدید در تحقیقات جدید و نقش آن در بیماری‌های قلبی عروقی استفاده كرد.
 
امروزه كمبود ویتامین  Dدر همه جا قابل مشاهده است. یك بیلیون نفر در روی زمین از نقص یا کمبود مربوط به ویتامین D رنج می‌برند. ممكن است از خودتان بپرسید كه اهمیت و نقش آن در بیماری‌های قلبی چیست؟ دلیل آن این است که بین سطوح پایین هیدروکسی ویتامین دی 25 و خطر بیشتر بیماری قلبی و عروقی رابطه وجود دارد. سطوح هیدروکسی ویتامین دی 25 در خون بهترین معیار عملکردی ویتامین D است. 
 
در یک مطالعه اخیر نشان داده شد که سطوح خونی ویتامین دی (هیدروکسی 25) کمتر از 30 نانوگرم در لیتر با افزایش خطر حمله قلبی مرتبط است. در این مطالعه، در مردانی که 30 نانوگرم در میلی لیتر یا بیشتر ویتامین دی (هیدروکسی 25) در خون داشتند خطر حمله قلبی در آنها، صرف نظر از بقیه عوامل خطرزای قلبی عروقی، به نصف کاهش یافت.

مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی به كمبود ویتامین D مربوط شده است. انجمن قلب آمریكا نتایج تحقیقاتی را منتشر كرده است كه در آن ارتباط بین كمبود ویتامین D و بیماریهای عروق محیطی را نشان می‌دهد كه به میزان هر یك نانوگرم كاهش در درصد ویتامین D حدود 35% میزان مبتلا شدن به بیماری افزایش می‌یابد.

كمبود ویتامین  D با بیماری هایی همچون چاقی، فشار خون و قند خون بالا، بیماری‌های مربوط به متابولیسم، بیماری‌های مزمن دیگر مثل كولون روده، پروستات، سرطان سینه، ضعیف بودن سیستم ایمنی و بیماری تخمدان پلی کیستیک، همراه است.

همه ما میدانیم كه ویتامین D برای سیستم عضلانی و اسكلت بدن بسیار مهم است و كمبود آن باعث بروز اختلالاتی همچون درد عضلات، ضعف عضلانی ماهیچه، از دست دادن توده ماهیچه‌ای بدن و در مواردی باعث افتادگی عضلات هم می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد 93% از بیماران 10 تا 65 سال كه به بیمارستان انتقال داده می‌شوند، از درد ماهیچه و استخوان كه ناشی از كمبود ویتامین D است، رنج می‌برند. برخی بیمارانی که از استاتینها استفاده می‌کنند از درد مفصل و ماهیچه شکایت می‌کنند و خیلی از پزشکان درمان را مقصر می‌دانند و آنرا قطع می‌کنند. استاتینها می‌توانند بیماریهای قلبی عروقی و مرگ و میرهای ناشی از آن را تا 40٪ کاهش دهند. بنابراین خیلی از بیماران نباید از این داروها (استاتینها) برای کاهش خطر متابولیک قلبی استفاده کنند؛ زیرا هنگامیکه شخص دچار نقص مربوط به ویتامین دی باشد، دارو اثر جانبی دارد.
 
عمده‌ترین منابع برای ویتامین D، نور خورشید، رژیم غذایی مناسب و مكملهای غذایی هستند. میزان سطح هیدروکسی ویتامین دی 25 دقیقترین روش برای آزمایش نقص مربوط به ویتامین است. قابل ذکر است که غلظت خونی فصل به فصل تغییر می‌کند بنابراین آزمایش را باید تکرار کرد تا میزان حقیقی آن مشخص شود.
 
در حالیکه سطح بهینه هیدروکسی ویتامین دی 25 بحث برانگیز است، بیشتر متخصصین وجود 32 تا 50 نانوگرم  در میلی لیتر (یا 50 تا 60 نانو مول در لیتر) را حد نرمال در نظر می‌گیرند. كمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر نقص و در بین 21 تا 29 نانوگرم در لیتر کمبود می‌باشد. از آنجایی كه نور آفتاب منبع عمده ویتامین D است، ضد آفتابها سنتز D3 را 93٪ تا 99٪ (بسته به SPF آنها) کاهش می‌دهند. همچنین افزایش سن نیز سنتز را کاهش می‌دهد و چاقی مقدار ویتامین قابل دسترس در بدن را می‌کاهد. 
 
از حدود آبان ماه تا دی ماه در بدن ساکنین بالاتر از عرض جغرافیایی 35 درجه شمالی ویتامین D3 کم و یا اصلاً تولید نمی‌شود. كسانی كه پوست تیره دارند، به نسبت كسانی كه پوست روشن دارند، باید بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند تا میزان ویتامین دریافتی آنها به حد نصاب برسد. داروهای فراوانی وجود دارند که موجب کاهش جذب ویتامین D یا افزایش تخریب آن می‌شوند. اگرچه مشخص شده است که برخی رنگها سطح ویتامین D را افزایش می‌دهند.
 
قسمت دوم: ویتامین مؤثر در بیماریهای قلبی-عروقی (2)
 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
گزينه‌ای ساده و ارزان برای تقويت ذهن 
ویتامین مؤثر در پیشگیری از ام اس
تشخیص بیماری پارکینسون با استفاده از نور
علایم پیش از بروز سکته قلبی را جدی بگیرید
تاثیر استاتین در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی