گردو بخورید تا مبتلا به دیابت نشوید
برخی مغزهای گیاهی هستند که اثرات اعجاب آمیزی در کنترل بعضی از بیماری های مزمن دارند. یکی از این موارد، گردو می باشد.

نقش گردو در کنترل بروز دیابت

تحقیقات جدید ادعا می کنند که گردو از جمله مغزهای گیاهی است که با انرژی بالایی که دارد، دارای حجم بالایی از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن می باشد. گردو منبع غنی از اسیدهای چرب، فولات و ویتامین E می باشد.

 

در یک تحقیق جدید که بر روی 31 مرد و 81 زن سنین 25 تا 75 سال که در خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو بودند، به انجام رسید، مشخص شد که مصرف گردو می تواند در تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها موثر باشد، اما به طور مستقیم نمی تواند، خطر بروز بیماری دیابت را در فرد کاهش دهد.

اثر گردو در کنترل دیابت
اثر گردو در کنترل دیابت

 

آیا گردو واقعا با تنظیم قند خون ارتباط غیر مستقیم دارد؟

اگرچه مطالعه ای به طور قطع ثابت نکرده که گردو مستقیما می تواند باعث کنترل قند خون و تنظیم چربی خون شود. اما برخی پزشکان معتقدند که اثر گردو در مهار گرسنگی و اشتها است و از این راه می تواند به طور غیر مستقیم باعث کنترل قند خون و کاهش خطر بروز دیابت نوع دو شود.

 

آیا واقعا گردو اثری در کنترل دیابت دارد؟

در واقع گردو از آن نظر در کنترل خطر بروز دیابت نوع دو موثر است، چون که می تواند با تامین مواد مغذی و به خصوص انرژی مورد نیاز بدن، مانع از مصرف مواد غذایی کربوهیدراته و قندی توسط فرد شود. همین امر، منجر به این مساله می شود که فرد در طی روز کمتر به سمت مصرف مواد غذایی شیرین و محرک انسولین سوق پیدا کند. در نتیجه به طور غیر مستقیم می تواند در کاهش خطر بروز بیماری های دیابت موثر باشد.

 

مصرف چه مقدار گردو سودمند است؟

محققان تغذیه معتقدند که مصرف حدود 30 تا 60 گرم گردو در روز می تواند در کنترل اشتها و کنترل قند خون موثر باشد. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می کنند از گردو در وعده صبحانه یا میان وعده های مختلف در روز در کنار سایر مواد غذایی استفاده شود.

 

آیا مصرف گردو برای همه افراد ایمن است؟

با وجود این که گردو ماده غذایی مغذیی است، اما از آنجایی که حاوی مواد حساسیت زا نیز در داخل خود می باشد؛ بنابراین مصرف آن در برخی افراد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا به اصطلاح بدنشان حساس هست و به راحتی به مصرف مداوم گردو در رژیم غذایی خود واکنش های آلرژی زا مانند ایجاد جوش بر روی صورت یا دهان و لب نشان می دهند، مناسب نیست. در این موارد توصیه می شود که این افراد گردو را به صورت روزانه مصرف نکنند و سعی نمایند در هفته یک یا دوبار گردو استفاده نمایند و برای کاهش واکنش های آلرژی زایی آن حتما بعد از مصرف مقدار کافی آب بنوشند تا ترکیبات آلرژن موجود در گردو در آب حل شده و اثرش بر روی بدن کاهش یابد.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ