یك خمیردندان خوب و مناسب، دهان شما را خنك و خوشبو می‌كند و باعث می‌شود دندان‌هایتان تمیز و زیبا به‌نظر برسند. پس در اینجا انتخاب مناسب هم اهمیت دارد.
 

یك خمیردندان خوب و مناسب، دهان شما را خنك و خوشبو می‌كند و باعث می‌شود دندان‌هایتان تمیز و زیبا به‌نظر برسند. پس در اینجا انتخاب مناسب هم اهمیت دارد. درواقع، خمیردندان، خمیری است كه ماده ساینده دارد.

میزان این ماده در انواع مختلف خمیردندان‌ها متفاوت است. برای مثال، خمیر دندان‌هایی كه خاصیت سفیدكنندگی دارند، حاوی مقدار بیشتری ماده ساینده هستند، به همین دلیل، مصرف روزانه آنها توسط دندانپزشكان توصیه نمی‌شود. دلیلش هم این است كه این خمیردندان‌ها باعث ازبین‌رفتن مینای دندان شده و حساسیت دندان‌ها را نسبت به محرك‌های حرارتی افزایش می‌دهد، در نتیجه، ممكن است با استفاده مداوم از این خمیر دندان‌ها، دندان‌های براق و درخشنده‌ای داشته باشید، اما با این كار به پوسیدگی سریع‌تر دندان‌های خود كمك كرده‌اید.

پس اگر خمیردندان سفیدكننده می‌خرید، یادتان باشد كه فقط باید 2بار در هفته از آن استفاده كنید. در فرمولاسیون بعضی از خمیردندان‌ها برای بهترشدن مزه آن، از مواد قندی استفاده می‌شود كه این قندها با باقی‌ماندن در لابه‌لای دندان‌ها و شست‌وشوی ناكافی، باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. بنابراین مشخصه دیگر خمیردندان خوب این است كه فاقد هرگونه شكر یا به عبارتی Sugar Free باشد.

این را هم بدانید كه اغلب خمیردندان‌های ژله‌ای، حداقل ماده سابنده را دارند. اگر دلتان می‌خواهد كه پس از مسواك‌زدن دهان شما خیلی خنك و تازه شود احتمالا خمیردندان‌های نعنایی را انتخاب می‌كنید اما این نوع خمیردندان معمولا تند است و در طولانی‌مدت روی دندان تاثیر می‌گذارد. گاهی انواع ملایم‌تری را هم انتخاب كنید.

اگر دندان‌هایتان خیلی حساس است
برای افرادی كه دندان‌های حساس دارند، علاوه بر مسواك، خمیردندان‌های ویژه‌ای هم وجود دارد. اگر هنگام نوشیدن آب سرد، دردی كوتاه و عمیق در دندان شما ایجاد شود یعنی دندان‌هایتان حساس است. البته به شرطی كه هیچ نوع پوسیدگی‌ای در دندان‌هایتان نباشد. بهتر است كه این خمیردندان‌ها با تجویز دندانپزشك 2 – 1بار در هفته مصرف شود چون استفاده مداومشان ضروری نیست.

خمیردندانی برای سیگاری‌ها
سیگاركشیدن مداوم باعث زردشدن و جرم‌گرفتن دندان‌ها می‌شود. بنابراین تولیدكنندگان محصولی را روانه بازار كرده‌اند تا این مشكل سیگاری‌ها را حل كند. درواقع، این خمیردندان‌ها ماده سابنده زیادی دارند كه به سفیدشدن دندان‌ها كمك می‌كند؛ بنابراین مصرف روزانه آنها مناسب نیست و باید فقط هفته‌ای 2‌بار مصرف شوند.

یك ابداع تازه
اگر جزو افرادی هستید كه زمان مسواك‌زدن شما كوتاه است و فكر می‌كنید با یك دقیقه مسواك‌زدن دندان‌هایتان تمیز می‌شود، یك محصول جدید برای شما وجود دارد تا بفهمید دندان‌هایتان تمیز شده یا خیر.
درواقع، این ابداع تازه شامل قرص‌ها و قطره‌هایی است كه می‌توانید پس از مسواك‌زدن آنها را در دهانتان حل كنید؛ درصورتی كه هنوز پلاك میكروبی و باقیمانده غذا بین دندان‌های شما وجود داشته باشد دندان‌ها قرمز می‌شود و این بدین معناست كه باید مجددا مسواك و خمیردندان به‌دست بگیرید. استفاده از این ترفند برای كودكانی كه از مسواك‌زدن طفره می‌روند هم مناسب است.

 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
مراقبت از دندان‌های شيری
توصیه‌هایی در خصوص بهداشت دهان و دندان(1)
آیا جرم‌گیری مینای دندان را نازک می‌کند؟
پیشگیری از پوسیدگی دندان
مسواك‎ طبيعی‎ و خمیر دندان مناسب برای دندانهای شما