ناخن تان عاملی برای پرورش میکروب هاست، مراقب باشید!!
ناخن احتمالا بی ارزش ترین قسمت بدن است.در گذشته، ناخن ها  در جمع آوری و گرفتن مواد غذایی به ما کمک می کردند و ما هنوز هم آنها را به منظور گرفتن و خراش دادن همه چیز بکار می بریم. با این حال، هر کاری را با ناخن های مان انجام می دهیم که باعث می شود ذرات ریز نامطبوع در زیر آنها جمع شوند.

وقتی ناخن هایتان را برای خراب نشدن فرنچ و لاکتان خوب نمی شویید، چه اتفاقی در زیر ناخن هایتان می افتد؟

ناخن شما می تواند یک زمین برای پرورش و تولید مثل یک بیماری، طاعون و عفونت قارچی گاه به گاه باشد. پس شما باید دست از چسباندن آنها به صورت تان بردارید.

ناخن احتمالا بی ارزش ترین قسمت بدن است.در گذشته، ناخن ها  در جمع آوری و گرفتن مواد غذایی به ما کمک می کردند و ما هنوز هم آنها را به منظور گرفتن و خراش دادن همه چیز بکار می بریم. با این حال، هر کاری را با ناخن های مان انجام می دهیم که باعث می شود ذرات ریز نامطبوع در زیر آنها جمع شوند.

حتی زمانی که شما نمی توانید کثیفی قابل مشاهده ای در زیر ناخن های خود مشاهده کنید، نمی توانید مطمئن شوید که هیچ باکتری وجود ندارد. این باکتری ها در زیر ناخن های فرنچ شده با لاک مشکی شما چسبیده اند .

پاکیزگی ناخن هایی را که هر روز لمس می کنید، چک کنید.شما ممکن است با همان ناخن ها پوست تان را بخارانید.شما ممکن است لباس شنای خود را بچلانید و یا گوشت خام یا سبزیجات را بسته بندی کنید- که همه این کارها یعنی انتقال باکتری.در واقع با راه رفتن در طول روز با بیماری هایی مانند ویروس سرماخوردگی و قارچ ها مانند کاندیدا آلبیکانس ( نوعی قارچ ) بمباران می شوید، که به راحتی زیر ناخن تان زندگی می کنند و  اگر به ناحیه تناسلی گسترش یابند می تواند به یک عفونت "مخمری"  منجر شوند. 

کوتاه کردن ناخن ها ممکن است منطقه پوشش باکتری را کمتر کند، اما این کار تنوع میکروب ها را در زیر ناخن ها تغییر نمی دهد.

 

مراقب ناخن های مصنوعی باشید

مشکل فقط در ناخن های طبیعی نیست، از ناخن های مصنوعی استفاده نکنید:

اگر شما ناخن مصنوعی می گذارید ، این ها به شدت باکتری ها را جمع می کنند. منطقه بین ناخن طبیعی و ناخن مصنوعی یک منطقه جنگی باکتریایی است. به همین دلیل است که پرستاران نباید ناخن مصنوعی داشته باشند.

استفاده از ناخن مصنوعی می تواند باعث ایجاد عوامل بیماری زای بسیاری شود. اکریلیک در ناخن های مصنوعی می تواند منجر به رشد باسیلهای گرم منفی ( سودوموناس ) و مخمر بین ناخن طبیعی و مصنوعی شود. این منطقه یک محل مناسب دیگر برای رشد عوامل بیماری زا است.

 

اما در مورد انگشتان پای شما؟

با اینکه پای شما  ممکن است بد بوتر از دست هایتان باشد، اما ناخن پا به انداره ناخن های دست در معرض باکتری نیست. زیرا آنها معمولا در تمام طول روز در جوراب  هستند و کمتر با فضای بیرونی و آلودگی ها در تماس اند. انگشتان پای شما هم در معرض خطر عفونت قارچ ناخن هستند، شکل مزمنی از عفونت که باعث خشکی و ترک خوردن پای ورزشکاران می شود.

قارچ ناخن ممکن است منجر به توسعه سرایت عفونت باکتریایی،فرورفتگی ناخن پا و در موارد نادر منجر به از دست دادن اندام شود. از دست دادن یک عضو به این دلیل که نمی توانید ناخن هایتان را تمیز کنید در واقع مجازات داروینی اس.پس چه می توانید انجام دهید؟

 

یاد بگیرید که خودتان را تمیز کنید:

هشتاد درصد از تمام عفونتها از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم منتقل می شوند. دکتر فیلیپ تیرنو، استاد بالینی در بخش های میکروبیولوژی و آسیب شناسی در مرکز پزشکی نیولنگون، این را گفته است. " انگشتان جزو 10تا از کثیف ترین قسمت ها در بدن شما هستند."

تیرنو می گوید: تماس مستقیم با فرد دیگری، بوسیدن، سرفه، صحبت کردن در چهره شخص دیگری از عوامل ابتلا به عفونت های قارچی است که جلوگیری از آن بسیار آسان است، فقط هر جایی با افراد بیمار نروید .در تماس غیر مستقیم است که عفونت و باکتری ها به سراغ تان می آیند. که شامل دست زدن به یک شیء بی جان که توسط شخص دیگری آلوده شده ، سپس دست زدن به دهان یا بینی خود، و یا دست زدن به خراش ها و یا بریدگی های بر روی پوستتان می شود. این ها به عنوان مجرای انتقال بیماری عمل می کنند.

تیرنو گفت : " قبل و بعد از خوردن غذا، هنگامی که شما دست خود را می شویید از یک برس با صابون بر روی آن برای زیر ناخن استفاده کنید. به خصوص اگر طولانی تر از زمان متوسط درگیر هستید. هنگامی که شما با استفاده از یک ژل ضد عفونی کننده به شستشوی دست می پردازید برای تمیز شدن زیر ناخن هایتان، آنها را به  کف دست خود که در حال حاضر با ژل پوشیده شده است بمالید.

 

 

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ