دانستنی هایی در مورد دیابت که باید بدانیم
یکی از مشکلات اصلی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 این است که بدنشان نسبت به انسولین مقاوم می‌شود. انسولین هورمونی است که در تبدیل گلوکز حاصل از غذا به انرژی نقش دارد.  قهوه می‌تواند اثر کوتاه ‌مدتی روی قند خون و انسولین بگذارد و قهوه‌های بدون کافئین نیز همان تاثیر را دارند. به همین دلیل محققان سعی کردند ترکیبات فعال قهوه را بررسی کنند تا ببینند دقیقا کدام ترکیبات در پیشگیری از دیابت نقش...

 ترکیبات موجود در قهوه که می توانند از دیابت نوع 2 پیشگیری کنند شناخته شدند 

مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد، در افرادی که روزانه 3 تا 4 فنجان قهوه مصرف می کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش می یابد، همچنین در بررسی‌های جدیدتر محققان که در ACS' Journal of Natural Products منتشر شده است، 2 ترکیب دخیل در این مکانیسم نیز شناخته شده اند. به نظر آنان، این یافته‌های جدید می‌تواند در آینده به تولید و ساخت داروهای تازه کمک کند و روند پیشگیری یا درمان دیابت نوع 2 را جلوتر ببرد.

یکی از مشکلات اصلی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 این است که بدنشان نسبت به انسولین مقاوم می‌شود. انسولین هورمونی است که در تبدیل گلوکز حاصل از غذا به انرژی نقش دارد. پانکراس برای برطرف کردن این مقاومت، انسولین بیشتری تولید می‌کند ولی در نهایت کافی نیست و وضعیت را تغییر نمی‌دهد. ضمن این ‌که قند خون بالا می‌تواند مشکلات حادی مثل نابینایی یا آسیب‌های عصبی ایجاد کند که عوامل ژنتیکی و عوامل خطر ناشی از سبک زندگی در آن تاثیر دارند. همان‌طور که می‌دانید قهوه می‌تواند اثر کوتاه ‌مدتی روی قند خون و انسولین بگذارد و قهوه‌های بدون کافئین نیز همان تاثیر را دارند. به همین دلیل محققان سعی کردند ترکیبات فعال قهوه را بررسی کنند تا ببینند دقیقا کدام ترکیبات در پیشگیری از دیابت نقش مهمی ایفا می‌کنند.

آنان تاثیر ترکیبات مختلف موجود در قهوه را بر روی سلول‌ها مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که کافستول و اسید کافئیک(ترکیبات موجود در قهوه) در مواقعی که قند خون افزایش پیدا می‌کند، ترشح انسولین را افزایش می‌دهند. ضمن این‌ که مشخص شد کافستول، برداشت گلوکز را در سلول‌های عضلانی افزایش می‌دهد، مثل داروهای ضددیابتی که به بیماران تجویز می‌شوند. به نظر آنان، همین مزایای دوگانه کافستول است که اهمیت آن را برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 نشان می‌دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه‌های ابتلا به دیابت چیست؟

 داروی دیابت می تواند به پیشگیری و درمان پره اکلامپسی کمک کند 

یکی از مطالعات اخیر محققان دانشگاه ملبورن در استرالیا که در American Journal of Obstetrics and Gynecology منتشر شده است، نشان می‌دهد که داروی متفورمین (یک داروی رایج در درمان دیابت که در دوران بارداری نیز ایمن شناخته شده است) ، پتانسیل مناسبی برای جلوگیری یادرمان پره‌ اکلامپسی (مشکلی در زمان بارداری که می تواند تهدید کننده حیات باشد و تاکنون درمانی نداشته است) دارد.

پره‌اکلامپسی شرایطی است که در بارداری اتفاق می افتد و طی آن فشار خون مادر افزایش می یابد و از هفته بیستم حاملگی به بعد پروتئین در ادرار دیده می شود. این وضعیت وقتی بوجود می آید که تامین خون برای جفت بصورت ناکافی باشد، درنتیجه سمومی در جریان خون مادر آزاد می شوند که منجر به افزایش فشار خون مادر و آسیب به مغز،کبد ، کلیه ها و دیگر اندام ها میگردند . این مشکل در بین 5 تا 8 درصد خانم‌های بادار اتفاق می‌افتد و یکی از علل عمده مرگ خانم‌های باردار است. این بیماری در سرتاسر دنیا هر روز منجر به مرگ حدود 500 خانم می‌شود. در موارد شدید پره اکلامپسی، تنها درمان زایمان زودرس است که می تواند ریسک ناتوانی و مرگ نوزاد را افزایش دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری

مدت زمان طولانی است که متفورمین در درمان دیابت در هر دو گروه زنان باردار و غیر باردار استفاده می شود. اما در سال های اخیر محققان فواید دیگری نیز برای این دارو پیشنهاد کرده اند. بطور مثال مطالعه ای در سال 2014 مشخص کرد که داروی متفورمین توانست طول عمر را در هر دو گروه دیابتی و غیر دیابتی افزایش دهد. همچنین در مطالعه ای دیگر پیشنهاد شده است که این دارو خصوصیات ضد سرطانی نیز دارد .

در پره‌اکلامپسی دو نوع سم به نام‌های sFlt-1 و sENG در خون مادر آزاد می‌شود و محققان در این مطالعه به بررسی تاثیر متفورمین بر این دو سم پرداختند. آنان متوجه شدند که متفورمین علاوه بر کاهش تولید این دو سم، به بهبودی رگ‌های خونی آسیب‌دیده هم کمک می‌کند. این محققان تاکید کردند که متفورمین اختلال عملکردی اندوتلیال مربوط به پره‌اکلامپسی را بهبود می‌بخشد. همچنین متفورمین وازودیلاسیون ( گشاد شدن عروق) را نیز بهبود می بخشد که در نتیجه فشار خون کاهش می یابد و روند تشکیل عروق خونی جدید (آنژیوژنز) ارتقا می یابد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behsite.ir