در سفرهای نوروزی نگهداری داروها در ماشین ممنوع!
نگهداری انواع دارو و شربت‌های خوراکی در مکان‌های گرم مانند داشبورد, صندوق عقب و پشت شیشه ماشین ممنوع است.

میزان صحیح مصرف قرص ماشین یا داروی سفر

دکتر شفیعی, داروساز گفت: نگهداری انواع داروها و شربت‌های خوراکی در مکان‌های گرم به ویژه در داخل خودرو و در هنگام مسافرت و استفاده از آنها در مواقع لزوم می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای شخص ایجاد کند.

داروها را به هیچ عنوان در پشت شیشه، داشبورد و صندوق عقب ماشین نگهداری نکنید، زیرا گرمای بالای محیط خودرو باعث می‌شود که مکانیسم‌های موجود در دارو به ویژه شربت‌های خوراکی تغییر ماهیت یافته و در صورت استفاده اشخاص از این داروها باعث مسمومیت ناشی از دارو در افراد شود.هر چند که قرص‌ها و داروهایی که به اصطلاح جامد هستند، از ثبات بیشتری برخوردار بوده، اما این داروها نیز مستثنی از این قاعده نیستند.

برخی خانواده‌ها در هنگام سفر داروهای مختلفی مانند استامینوفن، دیکلوفناک و داروهای ضدتهوع را با خود حمل می‌کنند که این مسئله با سلامت افراد در تناقض است زیرا مصرف خودسرانه این داروها باعث بیماری‌های دیگری مانند افزایش فشارخون، خون‌ریزی معده، سردرد، سرگیجه و دیگر عوارض دارویی می‌شود.

 بعضی افراد در هنگام مسافرت با ماشین و قطار دچار حالت تهوع می‌شوند که استفاده از نصف داروی ضدتهوع که به داروی مسافرت معروف است می‌تواند در زمینه جلوگیری از این حالت مؤثر واقع شود اما اگر این دارو در طول 24 ساعت 2 تا 3 عدد مورد استفاده قرار گیرد ممکن است باعث فلج اندام‌های صورت مثل چشم، و رعشه دست و پا شود.

شربت آبلیمو یکی از بهترین شربت‌های خوراکی در طول سفر و در هنگام مبتلا شدن فرد به انواع مسمومیت‌ها به ویژه مسمومیت‌های دارویی است زیرا به دلیل خاصیت اسیدی بودن آبلیمو این ماده می‌تواند باکتری‌ها و سموم موجود در بدن فرد را تا هنگام مراجعه به مراکز درمانی رفع کرده و استفاده از آن در این هنگام بلامانع است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir