تنباکوهای معطر بی ضرر هستند, درست یا غلط؟
 دکتر خسرو صادق‌نیت, رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نسبت به خطر سرطان خون به دنبال مصرف تنباکوهای معطر و همچنین اضافه کردن روان‌گردان‌ها به توتون‌های قلیان هشدار داد.

هفته بدون دخانیات

مصرف قلیان رشد فزاینده‌ای در کشور یافته است

دکتر خسرو صادق‌نیت, رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به آغاز هفته بدون دخانیات از فردا گفت: ستاد کشوری مبارزه با دخانیات برای این هفته برنامه‌ای را مشخص کرده است. باید توجه کرد که علی‌رغم اینکه مصرف سیگار در کشور ما در سالیان گذشته رقم رو به رشدی نداشته، اما مصرف قلیان رشد فزاینده‌ای در کشور یافته است؛ به طوری که 10 سال گذشته رشد مصرفی بیش از همیشه شاهد بوده‌ایم.

نگرانی مهم ما این است که مصرف قلیان در نوجوانان، جوانان و دختران افزایش یافته است و این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که می‌بینیم قلیان در خانواده و در کنار کودکان مصرف می‌شود. از طرفی 90 درصد افراد قلیانی و سیگاری در سنین زیر 18 سال با این مواد مواجهه داشته‌اند.

تنباکوهای معطر بی ضرر نیستند و همراه با عارضه هستند

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه علی‌رغم باور عمومی مبنی بر بی‌ضرر بودن تنباکوهای معطر، این تنباکوها همراه با عارضه هستند، افزود: به طوری که 70 تا 80 درصد این تنباکوها حاوی مواد شیمیایی بوده و تعداد زیادی از آنها دارای مواد شیمیایی صنعتی و سرطان‌زا هستند و حتی ترکیبات بنزن که از سرطان‌زاترین ترکیبات شیمیایی است، در این تنباکوهای معطر دیده شده است که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان خون را در 3 تا 5 سال افزایش دهد. از طرفی در برخی مراکز عرضه قلیان به ویژه مراکز غیرمجاز دیده شده در زمان سرو قلیان ترکیبات روانگردان به تنباکو اضافه می‌کنند.

 برخلاف باوری که وجود دارد و گفته می‌شود که آب قلیان دود ناشی از آن تصفیه می‌کند، باید توجه کرد که اینطور نیست بلکه این آب برای کاهش دمای دود قلیان است. طبق بررسی‌ها مشخص شده که هر وعده قلیان معادل 50 تا 100 نخ سیگار دود وارد ریه می‌کند و حتی در جایی که قلیان سرو می‌شود، در و دیوار نیز آلوده به دود قلیان شده و کودکان با دست زدن به آنها، این ترکیبات را از طریق پوست جذب می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته بدون دخانیات گفت: در این هفته به طور ویژه به موضوع قلیان می‌پردازیم؛ به طوری که روزهای هفته به ترتیب عبارتند از جوانان علیه قلیان، قانون علیه قلیان، قلیان و سرطان، آموزه‌های دینی علیه قلیان، اماکن عمومی عاری از قلیان، خانواده علیه قلیان و بسته‌بندی ساده محصولات دخانی. از طرفی ما با همکاری تعزیرات، اماکن و سایر نهادها با اماکن غیرقانونی که به عرضه قلیان اشتغال دارند، رجوع و اقدامات قانونی لازم را نسبت به آنها انجام می‌دهیم.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir