تاثیر قهوه بر داروهای تیروئید
برخی افراد قهوه یا اسپرسو خود را همزمان با داروی تیروئیدشان مصرف می کنند. تا به حال چندین تحقیق نشان داده، خوردن قهوه یا اسپرسو همزمان با داروی تیروئید بر میزان جذب این دارو تاثیر می گذارد.

قهوه را با چه فاصله ای از داروهای تیروئید بخوریم؟

در بیشتر نقاط دنیا مردم روز خود را با یک فنجان قهوه، کاپوچینو یا اسپرسو شروع می کنند. در همین حین، بسیاری از افراد با شرایط مختلف تیروئیدی هستند که داروهای هورمونی مانند لووتیروکسین مصرف می کنند، تا کم کاری تیروئیدشان درمان شود و در پی دستور پزشک، بسیاری از این افراد داروهای خود را هنگام صبح مصرف می کنند.

مشکلی که پیش می آید، این است که برخی افراد قهوه یا اسپرسو خود را همزمان با داروی تیروئیدشان مصرف می کنند. تا به حال چندین تحقیق نشان داده، خوردن قهوه یا اسپرسو همزمان با– یا مدتی بعد از – مصرف لووتیروکسین می تواند میزان جذب این داروی تیروئید را تا حدود زیادی کاهش دهد. در یک تحقیق که در مجله بین المللی تیروئید منتشر شد، محققان پی بردند T4 – بازتابی از جذب دارو – تا 25 درصد کاهش پیدا می کند. همچنین محققان متوجه شدند، میزان جذب در دیگر بیماران نیز تا 57 درصد کاهش پیدا می کند. روی هم رفته تحقیقات نشان داد مقدار کاهش جذب از 23 درصد تا 55 درصد است.

محققان پیوسته در مورد بیمارانی که لووتیروکسین مصرف می کنند، به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن قهوه و اسپرسو تا یک ساعت پس از دریافت دارو تاثیر آن را کم می کند. اگر بیمار پس از دریافت لووتیروکسین، حدود 60 دقیقه منتظر نماند و چنین نوشیدنی هایی مصرف کند، سطح تیروئیدش به مقدار مورد نظر نمی رسد و علائم کمبود تیروئید ادامه پیدا خواهند کرد.

 

آیا لووتیروکسین در برابر قهوه مقاوم است؟

برخی تحقیقات نشان داده اند، داروهای لووتیروکسین که با نام Tirosint شناخته می شوند و شکل مایع لووتیروکسین در کپسول ژله ای هستند، می توانند تاثیر قهوه را رد کنند. Tirosint – نوعی از لووتیروکسین است که برای افرادی با مشکلات گوارشی، جذب و یا حساسیت ساخته شده و این اجازه را به بیمار می دهد که لووتیروکسین را به همراه قهوه اش استفاده کند بدون اینکه تاثیر منفی روی جذبش بگذارد.

 

تحقیقات چه چیزی را ارزیابی نکردند؟

اشاره به بعضی موارد مهمی که این تحقیق مورد ارزیابی قرار نداده است، ضروری است:

- این تحقیق تفاوتی بین قهوه معمولی و قهوه بدون کافئین تعیین نکرده است.

- تحقیقات، تاثیر قهوه روی جایگزین های دارویی هورمون تیروئید را فرای لووتیروکسین مورد بررسی قرار نداد. بنابراین هیچ نتیجه گیری علمی در مورد T3 مصنوعی و داروهای خشک شده طبیعی تیروئید مانند Nature-Throid و Armour Thyroid نداریم. تحقیقات، همچنین شامل داروهای ضد تیروئیدی نیز که برای درمان پرکاری تیروئید به کار می رود، نمی شود.

- تحقیقات تاثیر چای های حاوی کافئین یا گیاهی را ارزیابی نکرده است. بنابراین ما نمی دانیم با خوردن چای یا دیگر نوشیدنی ها تا یک ساعت چه تاثیری روی این داروها می گذاریم.

 

پیامدها برای بیماران تیروئیدی کدام است؟

توصیه های محققان واضح هستند، بعد از مصرف لووتیروکسین باید 60 دقیقه منتظر بمانید و سپس به نوشیدن قهوه یا اسپرسو اقدام کنید. و اگر این مساله امکان پذیر نیست، بیمار باید با پزشکش صحبت کند تا اگر ممکن است داروهایش را شب استفاده کند. برخی تحقیقات نشان داده، خوردن لووتیروکسین هنگام خواب جذب آن را بهبود می بخشد. این کار همچنین به بیمار اجازه می دهد صبح ها بدون نگرانی قهوه یا اسپرسو مورد علاقه خود را میل کند.

اگر صبح ها لووتیروکسین مصرف می کنید و نمی توانید نخوردن قهوه یا اسپرسو را تحمل کنید، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا برایتان Tirosint تجویز کند.

این نکته بسیار مهم است. هر زمان متوجه شدید در حالی که داروهای تیروئید را مصرف می کنید تنظیم عملکرد تیروئیدتان مشکل شده، بهتر است لووتیروکسین را همان اول صبح و حدود یک ساعت قبل از خوردن هر غذایی استفاده کنید. مخصوصا غذاها، نوشیدنی ها و مکمل هایی که حاوی آهن، کلسیم یا فیبر هستند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:kermany.com