اختلال خوابی که خطر دیابت را افزایش می‌دهد
یافته‌های جدید محققان حاکی از آن است که وقفه تنفسی در خواب خطر بروز دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد

فدراسیون بین‌المللی دیابت به بیمارانی که به دیابت نوع ۲ یا وقفه تنفسی خواب مبتلا هستند توصیه می‌کند که حتما برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

 وقفه تنفسی خواب هنگامی رخ می‌دهد که راه هوایی به طور نسبی یا کامل حین خواب مسدود می‌شود و در نتیجه، تنفس فرد به تناوب متوقف و بار دیگر شروع می‌شود. حدود ۱۳ درصد مردان و ۶ درصد زنان مبتلا به وقفه تنفسی متوسط تا شدید هستند.

پژوهشگران دانشگاه «ناکازاکی» ژاپن معتقدند که طی دو دهه گذشته مشخص شده که وقفه تنفسی خواب با مقاومت انسولینی، عدم تحمل گلوکز و دیابت نوع ۲ در ارتباط است. آنها مطالعات خود را روی ۱۴۵۳ شرکت‌کننده با میانگین سنی ۶۳ سال آزمایش کردند. تمام شرکت‌کنندگان در حالی تحت کنترل خواب قرار گرفتند که در زمان شروع تحقیق هیچ‌کدام از آنها مبتلا به دیابت نبودند.

محققان، این افراد را براساس الگوی خواب به چند گروه افراد معمولی، دارای وقفه تنفسی خفیف، متوسط یا شدید تقسیم کردند. بعد از ۱۳ سال، معلوم شد که ۲۸۵ نفر از افراد شرکت‌کننده به دیابت نوع ۲ مبتلا شده‌اند. افرادی که در ابتدای تحقیق دچار وقفه تنفسی خواب بودند، ۷۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند.

 طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، از هر ۱۰ فرد بالغ، یک نفر مبتلا به دیابت است. در دیابت نوع ۲ بدن قادر به تولید یا پردازش هورمون انسولین به مقدار کافی نیست.

محققان معتقدند که چاقی نیز احتمال بروز دیابت و وقفه تنفسی خواب را افزایش می‌دهد. رفتارهایی چون حفظ وزن متعادل و کاهش کم‌تحرکی به طور همزمان می‌تواند خطر وقفه تنفسی خواب و دیابت را پایین بیاورد. از طرفی، افراد مبتلا به دیابت نیز باید از نظر ابتلا به وقفه تنفسی خواب مورد غربالگری قرار گیرند. درمان وقفه تنفسی تا حد زیادی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir