این غذاها سرطان معده می‌آورند
یک فوق تخصص خون و سرطان گفت: مصرف طولانی مدت غذاهای دودی، خشک شده یا نمک سود عاملی برای سرطان معده است

دکتر مریم برخوردار گفت: یکی از سرطان‌های شایع در ایران سرطان معده است که متاسفانه در مراحل اولیه بدون علامت بوده و دیرهنگام تشخیص داده می‌شود

وی با اشاره به اینکه مصرف طولانی مدت غذاهای دودی و خشک شده یا نمک سود عاملی برای سرطان معده است، تصریح کرد: به علت غلظت بالای نیترات، این غذاها مستعدکننده سرطان معده هستند.

وی در ادامه افزود: سابقه جراحی معده، کاهش اسید معده و مصرف غذاهای فاسد نیز عوامل خطرزا برای این بیماری هستند. آندوسکوپی و نمونه‌برداری از ضایعه معده می‌تواند تشخیص‌دهنده این نوع سرطان باشد.

این فوق تخصص خون و سرطان در استان چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آمار، سرطان معده در افراد گروه خونی A بیشتر دیده می‌شود، اما هنوز علت قانع‌کننده‌ای برای آن پیدا نشده است. 

برخوردار با بیان اینکه فاکتورهای ایجاد سرطان، ژنتیکی و محیطی است، تصریح کرد: استعمال سیگار یک فاکتور محیطی ایجاد سرطان به شمار می‌آید. این بیماری در برخی موارد با علائمی نظیر کاهش وزن، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، اختلال در بلع، آنمی به علت فقر آهن بویژه در مردان و خون مخفی در مدفوع، خود را نشان می‌دهد.

این فوق تخصص خون و سرطان در پایان توصیه کرد: استفاده از آب و غذای سالم و عدم مصرف غذاهای دودی و فاسد و رعایت نکات مربوطه می‌تواند از ایجاد سرطان معده جلوگیری کند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir