علائم سکته قلبی و تفاوت آن با ایست قلبی
در برخورد با سکته قلبی و ایست قلبی، هرگز در مورد تماس با فوریت های پزشکی شک نکنید. حتما با ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست یک آمبولانس کنید، امدادگران یک اشتباه صادقانه را به مرگ ترجیح می دهند. آن ها تمایل دارند هرکاری که از دستشان بر می آید برای فرد مصدوم انجام دهند نشانه...

در برخورد با سکته قلبی و ایست قلبی، هرگز در مورد تماس با فوریت های پزشکی شک نکنید. حتما با ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست یک آمبولانس کنید، امدادگران یک اشتباه صادقانه را به مرگ ترجیح می دهند. آن ها تمایل دارند هرکاری که از دستشان بر می آید برای فرد مصدوم انجام دهند


نشانه های سکته قلبی

مهترین نشانه های سکته قلبی عبارتند از:

- درد قفسه سینه، احساس فشار، احساس سنگینی و یا فشرده شدن مرکز قفسه سینه

- درد در قسمت های دیگر بدن که معمولا در دست چپ احساس می شود. اما می تواند هر دو دست را هم تحت تاثیر قرار دهد. بخش هایی مانند شکم، فک، گردن و کمر از مهمترین بخش های دیگر بدن هستند که ممکن است دچار درد شوند.

- احساس گیجی یا سرگیجه

- تعریق

- تنگی نفس

- احساس تهوع و استفراغ

- یک حس قریب به خاطر اضطراب شدید (مانند حسی که در زمان حمله وحشت به سراغ فرد می آید)

- سرفه یا خس خس سینه

 

این الگوی کلی از علائم و نشانه های سکته قلبی است که می تواند در تعیین سکته به شما کمک کنند. اما ممکن است علائم در افراد مختلف متفاوت باشند.

اگر فردی دچار سکته قلبی شد باید تا زمانی که آمبولانس برسد استراحت کند. ضمن این که از ایجاد فشار غیر ضروری به قلب نیز جلوگیری کند. اگر قرص آسپرین در دسترس است بهتر است یک عدد قرص ۳۰۰ میلی گرمی آن که مخصوص بزرگسالان است را به آرامی جویده و ببلعد. این کار کمک می کند که خون رقیق شده و جریان خون به قلب به حالت طبیعی باز گردد.

 

نشانه های ایست قلبی

در برخی از موارد عوارض ناشی از بیماری قلبی به نام آریتمی بطنی می تواند از ضربان قلب جلوگیری کند. این عارضه را به نام ایست قلبی ناگهانی می شناسند.

علائم و نشانه هایی که نشان می دهد یک شخص به ایست قلبی دچار شده است عبارتند از:

- فرد در این حالت نمی تواند نفس بکشد.

- فرد قادر به حرکت کردن نیست.

- به هیچ تحریکی لمسی و یا شنیداری پاسخ نمی دهد.

- اگر تصور می کنید فردی دچار ایست قلبی شده است، باید  از دستگاه دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) استفاده کنید. اگر این دستگاه را در اختیار ندارید باید قفسه سینه را ماساژ دهید. این کار موجب می شود قلب مجددا به کار بیافتد.

 

ماساژ قلبی

برای ماساژ قلب افراد بزرگسال بهتر است به صورت زیر عمل کنید:

پاشنه کف دست خود را در مرکز قفسه سینه فرد قرار دهید. دست دیگر را نیز بر روی دست اول قرار دهید و انگشتان را به هم قفل کنید.

از وزن خود که توسط دستان خود به قفسه سینه انتقال می دهید، استفاده کنید و به سمت پایین به اندازه ای که قفسه سینه ۵ تا ۶ سانتی متر فرو رود، فشار وارد کنید.

این کار را تا رسیدن آمبولانس تکرار کنید.

مقصود از این ماساژ قفسه سینه رسیدن به میزان ۱۰۰ تا ۱۲۰ فشار در یک دقیقه است.

 

دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED)

اگر به دستگاه AED دسترسی دارید باید از آن استفاده کنید. AED یک دستگاه الکتریکی قابل حمل و ایمن است که اکثر مراکز درمانی و اورژانسی از آن به عنوان اولین تجهیزات کمکی بهره می برند. این دستگاه برای ایجاد ضربان قلب منظم به کار برده می شود. علاوه بر تنظیم ریتم قلب با نظارت بر ضربان قلب در صورت لزوم باید از شوک الکتریکی نیز استفاده شود.

 

آنژین و سکته قلبی

آنژین یک سندرم است. زمانی که عرضه خون غنی از اکسیژن به قلب محدود می شود آنژین پدید می آید. فرد مبتلا به آنژین صدری می تواند علایمی مشابه حمله قلبی داشته باشد. تجربه ثابت کرده است که آنژین صدری معمولا در طول ورزش و فعالیت بدنی اتفاق می افتد و چند دقیقه طول می کشد.

با این حال، گاهی اوقات، افراد مبتلا به آنژین صدری می توانند سکته قلبی نیز داشته باشند. پس مهم است که بتوان تفاوت فرد مبتلا به آنژین با فرد دچار شده به حمله قلبی را تشخیص داد. به یاد داشته باشید که اثرات آنژین را می توان با دارو کنترل کرد.

اما بر خلاف آن، اثرات سکته قلبی با دارو قابل کنترل نیستند. به همین دلیل برای افراد مبتلا به آنژین دارویی تجویز می شود که می تواند علائم فرد را در عرض ۵ دقیقه بهبود دهد. اگر دوز اول دارو در عرض ۵ دقیقه جواب نداد باید دوز دوم را استفاده کرد و اگر باز هم بعد از ۵ دقیقه علائم بهبود پیدا نکرد دوز سوم مصرف می شود.

معمولا دارویی که در این شرایط تجویز می شود، گلیسریل تری نیترات است. اگر بعد از ۳ بار استفاده از این دارو و گذشت ۱۵ دقیقه علائم آنژین بهبود نیافت باید حتما با اورژانس تماس بگیرید.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir