مراقبت از چشم ها در تابستان را جدی بگیرید
بررسی‌های علمی نشان داده اگر زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار بگیریم و چشم‌مان محافظی نداشته باشد، حتما دچار مشکلاتی در بینایی می‌شویم

عوارض عدم مراقبت از چشم ها در تابستان

خستگی، قرمزی چشم، کاهش میدان دید، بالا رفتن ضریب خطای بینایی و ایجاد کاتاراکت یا همان آب مروارید از جمله صدمات آفتاب تند بر چشم‌ها است. پس یادمان باشد همیشه از عینک آفتابی استفاده کنیم و البته در تابستان‌ها بیشتر، چرا که در تابستان میزان تابش اشعه ماورای بفش، حداقل سه برابر بیشتر از زمستان است. اگر سفری در پیش دارید، آن هم کنار ساحل، زدن عینک آفتابی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

همه ما می‌دانیم چشم مهم‌ترین ابزار ارتباطی با دنیای خارج و عامل اصلی درک ما از زیبایی‌های اطراف‌مان است. چشم‌ها همچنین در داشتن زندگی مناسب نقش غیرقابل انکاری دارند. یکی از عوامل محیطی که بر سلامت چشم‌های من و شما اثر بسیار دارد نور خورشید است، روزهای آفتابی اگر چه برای خیلی‌ها لذت بخش است اما برای چشم‌ها یک تهدید به حساب می‌آید، البته اگر به درستی از آنها مراقبت نشود.

انتخاب یک عینک آفتابی مناسب، ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های حرفه‌ای و روزمره شما دارد. به عبارت بهتر هر محیطی عینک مخصوص به خود را می‌طلبد. به عنوان مثال اگر کوهنورد هستید و روزهای آخر هفته را در ارتفاعات سپری می‌کنید، در آن شرایط باید از عینک‌ آفتابی مخصوص به همان رشته استفاده کنید.

در مورد رشته‌های دیگر مثل فوتبال، تنیس، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نیز همین قاعده پابرجا است. برای استفاده‌های غیرورزشی نیز عوامل محیطی اهمیت دارد و نباید خودسرانه اقدام به انتخاب عینک آفتابی کرد. فراموش نکنید تجویز و عرضه عینک‌های آفتابی و طبی باید زیر نظر اپتومتریست انجام شود.

به یاد داشته باشد هدف از زدن عینک این است که چشم‌های شما در برابر نور شدید آفتاب و اشیای متحرک اطراف‌تان محافظت شود. بنابراین موقع خرید عینک، اطمینان حاصل کنید که عدسی آن مانع عبور امواج ماورای بنفش به چشم می‌شود. برچسب برخی کارخانه‌ها بیانگر جذب اشعه UV تا 400 نانومتر است که به معنای جذب 100 درصدی اشعه UV است.

قبل از خرید عینک از ساخت مناسب عدسی آن هم مطمئن شوید. برای این کار یک راه ساده وجود دارد. یکی از چشم‌های‌تان را ببندید و با چشم دیگر از شیشه عینک به یک سطح مستطیل شکل، مانند کاشی یا سرامیک کف اتاق، نگاه کنید. سپس عینک را به آرامی از راست به چپ و برعکس حرکت دهید. این کار را در جهت بالا به پایین هم انجام دهید. اگر خطوط کاشی یا سرامیک کف، به صورت مستقیم دیده شوند، عدسی دارای کیفیت مناسبی است اما اگر این خطوط شکسته یا جابجا شوند (به‌خصوص در مرکز عدسی)، بهتر است عینک دیگری را انتخاب کنید. 

برای افرادی که زمان زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانند، استفاده‌ از عینک‌هایی با فریم خمیده یا بسیار خمیده توصیه می‌شود. این فریم‌ها ساختار پیچیده‌ای ندارند ولی به دلیل پوشش‌دهی مناسب چشم‌ها، به سادگی همه پرتوهای مضر خورشید را مهار می‌کنند. در سایر موارد نیز می‌توان از فریم‌های کلاسیک و استاندارد استفاده کرد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sepidonline.ir