علائمی ساده و مهم برای تشخیص سرطان سینه
سرطان سینه (سرطان پستان) ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است. سرطان سینه یکی از شایع ترین بیماری های جهان است. این بیماری کشنده از هر 8 زن، یک نفر را درگیر می کند

علائم مهم سرطان سینه

رشد سریع و ازدیاد سلول ها، در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم سرطان پستان، وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم (Benign tumors) در مرحله مشخصی متوقف می شود، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

 سرطان سینه یکی از شایع ترین بیماری های جهان است، ولی خوشبختانه با غربالگری منظم می توان، در هر مرحله از رشد سلول های سرطانی، سلول های غیر عادی را پیدا کرد و شانس زنده ماندن را بالا برد.

 

علائم ساده و مهم سرطان سینه در زنان و مردان

1- سرفه مداوم

سرفه های خشک، تنفس های کوتاه و گلو درد، می تواند نشان دهنده سلولهای سرطانی باشد که در حال انتشار به ریه ها هستند. این مشکل به عنوان سرطان سینه ثانویه برای 60 تا 70 درصد زنان اتفاق می افتد.

2- خال جدید

همه می دانند که خال ها خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا میبرند، ولی خوب است که بدانید، افرادی که خال بیشتری در بدن خود دارند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها 13 درصد بیشتر است. اگر شما خال های جدیدی روی بدنتان دیدید یا تغییراتی روی خال ها مشاهده کردید، باید دنبال درمان آن باشید. خالی که با خارش، خون آمدن، تغییر شکل و اندازه مشاهده شود، می تواند نشان دهنده سرطان سینه نیز باشد.

3- خستگی

یکی از نشانه های بارز سرطان، خستگی است. همچنین از علایم این بیماری نامنظمی کارکرد غده ها یا عدم تعادل هورمون هاست، این علائم وقتی توام می شود با افسردگی، کم خوابی و دردهای مداوم، همراه با احساس ضعف و خستگی و تنبلی بدون هیچ علتی، ممکن است که سرطان سینه داشته باشید.

4- مشکلات گوارشی

پف رگ های شکمی ،یبوست، بی اختیاری مثانه. این تغییرات در اثر بی نظمی هورمون ها و تاثیرات گوارشی و عملکرد ارگان های بدن ایجاد می شود، بعضی از بیمارها کنترل خود را هنگام خنده ، سرفه یا عطسه از دست میدهد.

5- کمردرد

از هر 10 نفر 8 نفر کمر درد دارند، نشستن طولانی مدت ، بد نشستن، خطر کمر درد را بالا می برد، اما از طرفی، بر اساس گزارش مرکز سرطان آمریکا، کمردرد های عجیب را بایستی جدی گرفت. کمردرد ممکن است سرطان سینه را که به ستون فقرات منتشر می شود نشان دهد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shafaonline.ir