در استفاده از ریمل ها این موارد را بدانید و رعایت کنید
ریمل ها به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و رنگی می توانند باعث التهاب و حساسیت چشم شوند که به صورت عوارضی چون ریزش اشک، خارش و سوزش چشم بروز می کند، پس بهتر است در مصرف آنها دقت کنید

مراقب استفاده از ریمل ها باشید

دکتر محمد طاهر رجبی، معاون پژوهشی بیمارستان فارابی بیان کرد: بیشترین آسیب چشمی که لوازم آرایش ها برای زنان رقم می زند ناشی از استفاده ریمل ها و خط چشم هاست. ریمل های ضد آب و چرب که به سختی از روی مژه ها پاک می شوند و درهنگام تمیز کردن ناخودگاه مقداری از آن به داخل چشم رفته و همچنین تعدادی از مژه ها نیز کنده می شود و در دراز مدت خشکی های چشمی شدید، تغییر در لبه پلک و التهاب را نیز برای فرد رقم می زند.

وی در ادامه افزود : ریمل‌ هایی که پایه اصلی آن ها آبکی است، محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها هستند و می‌توانند عفونت‌های چشمی، التهاب، قرمزی، ترشحات غلیظ، خارش و حتی پوسته‌‌ریزی لبه پلک را ایجاد کند. ریمل‌ هایی که پایه اصلی آنها روغن است، در برابر عرق کردن، ریزش اشک و آب مقاوم هستند و متأسفانه به مدت طولانی روی مژه می ‌ماند و از آنجا که به سختی پاک می‌شود، موجب ریزش مژه‌ها و چسبندگی آنها می ‌شود. درکسانی که سابقه ابتلا به گل مژه دارند، اگر از ریمل ضدآب استفاده کنند، به دلیل انسداد بیشتر مجاری خروجی اشک احتمال بروز عفونت با باکتری و گل مژه بیشتر می شود.

به گفته رجبی، به طور کلی از مهم ترین خطراتی که این دسته از لوازم برای چشم ها به وجود می آورند حساسیت در سطح قرینه، خشکی چشم ، گل مژه وعفونت ملتحمه را می توان نام برد. علاوه بر این اشک ریزش، سوزش، خارش و قرمزی معمولا در پی التهاب نیز اتفاق می افتد. خانم ها برای سلامت بیشتر چشم و پلک، قبل از استفاده از ریمل از روغن بادام و نارگیل روی مژه شان استفاده کنند.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی در رابطه با علت این دسته از عوارض اظهار داشت: مواد نگهدارنده و رنگی موجود در این محصولات در ارتباط با بدن واکنش منفی نشان می دهد، بدین شکل که چشم را درگیر انواع حساسیت ها، قرمزی، سوزش و... می کند. اما سوالی که در اینجا بیش از همه چیز حائز اهمیت است، نحوه جلوگیری از این دسته از خطرات می باشد، لذا بسیار توصیه می شود خانم ها از ریمل ها و خط چشم ها برای مدت های طولانی استفاده نکنند، به هیچ عنوان با آن ها نخوابند و اکیدا از مصرف لوازم آرایش دیگران پرهیز کنند، همچنین دستان خود را قبل از استفاده از لوازم آرایش، با آب و صابون بشویند.

وی تاریخ قابل استفاده بودن ریمل و خط چشم ها را 3 ماه پس از باز شدن، دانست و گفت: اگر محصولی بیش از این مدت در خانه موجود است حتما دور انداخته شود. خانم ها دقت داشته باشند، این محصولات را به هیچ عنوان با آب رقیق نکنند، چرا که همین افزودن آب به ریمل یا خط چشم مقاومت میکروبی موجود در نگهدارنده را کاهش می دهد و ریسک عفونت را بسیار بالا می برد، علاوه بر آن دمای بالای 30 درجه برای این کالاها اصلا مناسب نیست و افرادی که لوازم آرایش خود را در ماشین قرار می دهند دقت داشته باشند لوازم‍شان بسیار سریع تر خراب می شود.

رجبی در ادامه هشدار داد: خانم ها برای رقیق شدن ریمل از بزاق دهان استفاده نکنند، چرا که باکتری های موجود در دهان باعث بروز عفونت نیز می شود. نکته دیگر در خصوص افرادی است که از مژه های مصنوعی بصورت متداول استفاده می کنند، این دسته از افراد برای چسباندن مژه مصنوعی از نوعی چسب کمک می گیرند که عارضه در پی دارد و می تواند خطرناک باشد، اما به صورت معمول، قرمزی، زخم قرنیه، خارش، خشکی لبه پلک، زخم بالای پلک، ریزش مژه ها از عوارض شایع آنهاست.

به گفته معاون پژوهشی بیمارستان فارابی، خانم ها اگر می خواهند مژه های بلند و پُری داشته باشند اسفاده مداوم از لوازم آرایشی چون ریمل و خط چشم راکنار بگذارند و در صورت مصرف، پس از مدت کوتاهی آنها را به صحیح ترین روش ممکن از روی چشمانشان پاک کند.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: استفاده طولانی‌مدت از ریمل موجب بسته‌شدن منافذ پوست و تغییر رنگ و بدشکل شدن مژه شده و مژه‌ها بعد از مدتی استحکام اولیه خود را از دست می‌دهند، توصیه می شود با ریمل نخوابید، زیرا فولیکول‌های مژه مسدود شده و احتمال ریزش آن هنگام شست‌و‌شو بیش‌تر می‌شود. خطرناک ترین عارضه ای که ریمل ها برای چشم رقم می زنند زخم قرنیه و در ادامه نابودی بینایی فرد است. لذا افراد با مشاهده علامت های هشدار دهنده مانند درد چشم، سوزش، خارش، اشک ریزش، قرمزی لبه پلک و چشم به دلیل خراش قرنیه و زخم قرنیه که بسیار حائز اهمیت است، سریعا باید به پزشک مراجعه کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir