در صورت آلودگی‌ میکروبی یا شیمیایی چشم چه باید کرد
با عوامل خارجی صدمه‌زننده به چشم، مانند آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی چشم که می توانند به طرق مختلف ایجاد شده و به چشم آسیب برسانند و نحوه مفابله با آنها آشنا شوید

 عوامل صدمه‌ زننده به چشم و نحوه مقابله با آنها

عوامل خارجی صدمه زننده به چشم را به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کنیم، عوامل عفونی و غیرعفونی .

عوامل عفونی شامل مواردی مانند باکتری‌‌ها، قارچ‌‌ها، ویروس‌ها و آمیب‌هاست‌.

عوامل غیرعفونی شامل ضربه‌‌ها، مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی و سوختگی‌ها و موارد مشابه است.

 

در مقابله با تماس عوامل اسیدی و قلیایی با چشم چه باید کرد؟

اگر از بین عوامل شیمیایی، قلیاها به چشم برخورد کنند، با مکانیسم‌هایی، سد‌های جلوی خود را تخریب و داخل نسوج چشم نفوذ می‌کنند. برعکس عوامل اسیدی با واکنش‌هایی که ایجاد می‌کنند، برای خودشان سد ایجاد می‌کنند. به همین علت، تماس چشم با عوامل شیمیایی بازی (قلیاها) نگران کننده تر است، در مقابله با عوامل شیمیایی ( اسیدی و قلیایی ) تنها کاری که باید انجام داد شستشوی کامل با آب زیاد و پاک، بدون ایجاد فشار بر روی چشم و مراجعه سریع به نزدیکترین مرکز اورژانس است.

 

به افرادی که به علت شغلی، ‌تماس با براده‌های آهن یا براده‌های آتش دارند چه توصیه‌ای دارید؟

افرادی که در این قسمت‌ها کار می‌کنند، اولا باید از عینک‌های محافظ استفاده کنند‌. همچنین به هیچ وجه نباید در محیط کارگاه، براده آهن را از چشم خارج کنند‌ و حتما باید به متخصص چشم یا یک مرکز درمانی مراجعه کنند.

 

در صورتی که حلال‌های نفتی و رنگ به چشم بپاشد چه باید کرد؟‌

در اینجا اصل قضیه مبتنی بر پیشگیری است‌. ولی اگر این مواد وارد چشم شود، اولین اقدام شست‌وشوی چشم با آب تمیز است. در واقع، نیم‌ساعت شست‌وشو لازم است و بعد از شست‌وشو مراجعه به مرکز درمانی توصیه می‌شود .

 

علائم کلی هنگام عفونت چشم و تماس با آلاینده‌ها چیست؟

درد، سوزش، حساس شدن چشم، عدم توانایی در بازکردن چشم و ترس از نور از نشانه‌های این مشکل است .در این موارد، باید از ماساژ چشم خودداری کنید. چرا که ماساژ دادن، باعث خراش قرنیه شده و عوامل میکروبی ثانوی ایجاد می‌شود .

 

در صورت ورود مواد و عوامل خارجی به داخل چشم، ‌ریختن انواع قطره‌های چشمی توصیه می‌شود؟

خیر هیچ فرد غیر چشم پزشکی نباید این کار را انجام دهد‌. در این موارد شست‌وشو با آب تمیز کمک‌کننده است.

 

بعضی افراد بویژه کارگران ساختمانی ممکن است در محل کار خود به صورت عمدی یا غیرعمد،صورتشان را با آب آلوده شست‌وشو دهند. دراین مورد چه نظری دارید؟‌

داخل این آب‌ها پر از میکروب و عوامل بیماری‌زا و آمیب است‌. دراین حالت با فشاری که با دست به چشم وارد می‌شود، چشم دچار خراش شده و میکروب وارد چشم می‌شود‌. در این جا چشم دچار قرمزی، درد و اسپاسم پلک‌ها می‌شود که فرد باید به‌سرعت به مرکز درمانی منتقل شود .

 

در محیط‌های شغلی که بارگیری و حمل سنگ آهن انجام می‌شود، گرد و غباری هست که داخل آن سیلیس است، گاه این گرد و غبار روی صورت می‌نشیند به ‌طوری که در گوشه چشم دیده می‌شود .در این موارد چه باید کرد؟‌

در این محیط‌های شغلی باید فرد از محافظ چشم استفاده کند‌.

اگر مواد تیز و برنده وارد چشم شود، حداقل همانجا شست‌وشو با آب تمیز را انجام دهد و تلاش دیگری برای خارج کردن این مواد از چشم نکند و در صورت لزوم به مرکز درمانی مراجعه کند .

 

چرا نباید قطره‌های اشک مصنوعی یا نگه دارنده را زیاد مصرف کرد؟

در مورد قطره‌های اشک مصنوعی یا نگه دارنده، محدودیت داریم. این نوع قطره‌ها نباید بدون حساب و کتاب داخل چشم ریخته شود .

 

در صورتی که شیشه با اصابت به زمین بشکند و خرد شیشه وارد چشم شود چه اقداماتی را توصیه می‌کنید؟‌

درآوردن شیشه از داخل چشم با چشم غیرمسلح کار آسانی نیست و ممکن است تلاش‌ها بی نتیجه باشد. شیشه یک ماده خنثی است و اگر در چشم رود طوری که نتوانیم آن را خارج کنیم، نگران نمی‌شویم اما ترجیح می‌دهیم خود شخص این کار را انجام ندهد و به مرکز درمانی مراجعه کند .

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir