متولدین قبل از 71 حتما واکسن هپاتیت B بزنند
یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بسیاری از مبتلایان به «هپاتیت B» در حال حاضر افرادی هستند که قبل از سال ۱۳۷۱به دنیا آمده‌اند و واکسن هپاتیت دریافت نکرده اند، لذا به متولدین قبل از 71 توصیه می‌شود هرچه زودتر اقدام به واکسیناسیون کنند

 با واکسن هپاتیت B به سادگی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید

دکتر آرش سیفی افزود: از سال ۱۳۷۱ واکس «هپاتیتB» از بدو تولد به صورت اجباری به نوزادان تزریق می‌شود و در حال حاضر کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بیشتر افراد ۲۵ سال به بالا هستند

وی اظهار داشت: تزریق این واکسن که در سه نوبت انجام می‌شود و می‌تواند فرد را برای همیشه از ابتلا به این بیماری مصون بدارد. این بیماری از طریق خون به بیمار منتقل می‌شود، البته انتقال از طریق ارتباط جنسی از بیمار به فرد سالم و تزریق با سرنگ آلوده به ویژه در بین معتادان شایع‌ترین راه‌های انتقال آن است.

سیفی با بیان این که این بیماری از طریق پوست سالم و یا بزاق دهان به راحتی منتقل نمی‌شود، تصریح کرد: چناچه زخمی در فرد ایجاد شده باشد و وسیله‌ای آلوده به ویروس هپاتیت B با زخم بیمار تماس داشته باشد، ویروس آن می‌تواند از این طریق به فرد منتقل شود.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی سایر راه‌های انتقال این بیماری از طریق مخاط چشم و دهان به واسطه ترشحات و بزاق آلوده نیز امکان انتقال در صورتی که به نحوی مستقیما ویروس آن وارد جریان خون شود، وجود خواهد داشت. همچنین جنین نیز از طریق مادر در خطر این بیماری است.

وی با بیان این که اگرچه با سه دوره واکسیناسیون، افراد برای همیشه در برابر هپاتیتB مصون خواهند شد، خاطرنشان کرد: اما در صورت لزوم یک ماه پس از سومین تزریق واکسن هپاتیت، تست آنتی‌بادی از فرد گرفته می‌شود و در صورتی که نتیجه این تست عدد بالای ۱۰ را نشان دهد، این اطمینان به وجود خواهد آمد که در فرد ایمنی لازم در برابری بیماری مذکور مادام الاعمر حاصل شده است.

سیفی با بیان این‌که بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت تنها ناقل این بیماری هستند و علامت ظاهری ندارند، عنوان کرد: هپاتیت B به دو صورت حاد و مزمن در افراد دیده می‌شود، که د ر نوع حاد آن علائمی مانند زردی عمومی بدن و بروز تب و لرز در مبتلایان به آن مشهود است، این افراد در بسیاری از موارد بهبودی کامل خواهند یافت، اما در درصدی از آنان این بیماری به صورت مزمن می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: تعداد بیمارانی که هپاتیت آنان مزمن شده است ، به مرور زمان ناقل بیماری خواهند شد، اگرچه به بدن آنان آسیبی نمی‌رسد، اما این افراد می‌توانند دیگران را در صورتی که شرایط انتقال هپاتیتB در آنان مهیا باشد ، به این بیماری مبتلا کنند.

وی اظهار کرد: افرادی که بیماری مزمن دارند در صورتی که اقدام به درمان نکنند به تدریج دچار نارسایی کبد می‌شوند و در مراحل پیشرفته شکم آب آورده و دچار خونریزی‌های گوارشی  می‌شوند و در نهایت به سیروز کبدی خواهد شد که در این بیماران باید پیوند کبد انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که اگرچه تزریق واکسن هپاتیتB اجباری نیست اما یک طرح کشوری است، تاکید کرد: بهتر است همه افرادی که تا کنون در برابر این بیماری واکسینه نشده‌اند، هرچه زودتر در این زمینه اقدام کنند، به ویژه افرادی که در خانواده خود فردی به این بیماری مبتلا است و  مخصوصا متاهلان که در مورد آنان این امر الزامی است و در صورتی که یک از افراد به این بیماری مبتلا شده‌اند هرچه زودتر همه افراد خانواده باید آزمایشات لازم در مورد آنان انجام و در صورت لزوم اقدام به درمان کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir