برنج مانده باعث مسمویت غذایی می شود مگر اینکه ...
 برنج مانده باعث مسمومیت غذایی می شود اما متاسفانه این مسئله را اکثر مردم نمی دانند و همچنین گرم کردن برنج مانده بسیار رایج است. راهی برای پیشگیری از بروز مشکل را در این مطلب بیان می کنیم.

 برنج مانده و پیشگیری از مسمومیت غذایی ناشی از آن

دوباره گرم کردن برنج به آن سادگی که شما فکر می کنید نیست. برنج یکی از غذاهایی است که اکثر اوقات به مقدار فراوان درست می کنید و در آخر مقداری از آن باقی می ماند که آن را برای نهار روز بعد در یخچال می گذارید. فکر می کنید این کار مشکلی ندارد چرا که برنج همان طعم روز قبل را دارد، بر خلاف سیب زمینی سرخ شده که در صورت ماندن در یخچال طعم آن تغییر می کند. اما اکثر مردم نمی دانند برنج مانده به شدت این قابلیت را دارد که شما را دچار مسمویت کند.

راه دیگری برای دوباره گرم کردن برنج وجود ندارد، اما طریقه نگهداری از برنج را بعد از اولین پختن می توان تغییر داد. برنج نپخته دارای سلول هایی است که می توانند به سرعت باکتری با نام باسیلوس سرئوس Bacillus cereus تولید کنند. باسیلوس سرئوس می تواند باعث مسمومیت غذایی شود و این باکتری می تواند حتی پس از پخته شدن برنج هم روی آن باقی بماند.

برنج مانده باعث مسمویت غذایی می شود مگر اینکه ...

مشکل زمانی رخ می دهد که شما برنج را درست بعد از پختن در دمای اتاق قرار می دهید. زمانی که برنج در دمای اتاق قرار می گیرد، هاگ ها می توانند رشد کرده و به باکتری تبدیل شوند و تکثیر پیدا کنند و در نتیجه خوردن این برنج در روز بعد باعث بروز مسمومیت غذایی می شود.

احتمالا متوجه شده اید که هر چه مدت طولانی تری بعد از پختن برنج در محیط بیرون بماند، احتمال مسمویت با آن بیشتر خواهد بود. خدمات سلامت بین الملل توصیه می کند برنج را بعد از پختن بیشتر از یک ساعت بیرون از یخچال نگهداری نکنید. بهتر است هر چه زودتر آن را در یخچال قرار دهید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نان و برنج نخوریم لاغر می شویم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر برنج نخوریم موهایمان می‌ریزد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش خطر آرسنیک با خیساندن و آبکش کردن برنج



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ