ملین های بدون نسخه و عوارض جانبی آنها که باید احتیاط کنید
ملین ها می توانند به بهبود یبوست کمک کرده و از بروز آن پیشگیری کنند. اما همه ملین ها برای مصرف طولانی مدت مناسب نیستند. مصرف بیش از حد بعضی از ملین ها منجر به وابستگی به دارو و کاهش عملکرد روده می شود.

ملین های بدون نسخه برای درمان یبوست را با احتیاط مصرف کنید

ملین ها می توانند به بهبود یبوست کمک کرده و از بروز آن پیشگیری کنند. اما همه ملین ها برای مصرف طولانی مدت مناسب نیستند. مصرف بیش از حد بعضی از ملین ها منجر به وابستگی به دارو و کاهش عملکرد روده می شود.

اگر تاکنون به یبوست دچار شده اید، ممکن است ملین های بدون نسخه را امتحان کرده باشید. برخی عوامل – از جمله رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک جسمی و مصرف برخی داروها – می توانند بر عملکرد طبیعی روده تاثیر گذاشته و باعث بروز یبوست شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان یبوست با 7 راه حل برای اینکه فردا صبح شکم تان راحت تر کار کند

بسیاری از ملین های بی خطر و اثربخش بدون نسخه در دسترس هستند که به روش های مختلف یبوست گاه به گاه را درمان می کنند. به هرحال مطالعه دقیق دستورالعمل های دارو و مصرف دارو به همان شکلی که دستور داده شده بسیار مهم است. مصرف بیش از حد ملین ها ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی جدی شود.

ملین های بدون نسخه: با احتیاط مصرف شود

بعد از مصرف ملین ها اگر هریک از این علائم را دریافت کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:


  •     مدفوع خونی
    •    درد یا گرفتگی شدید در شکم
    •    ضعف یا خستگی غیر عادی
    •    سرگیجه
    •    خونریزی مقعدی
    •    تغییرات غیر قابل توضیح در الگوهای روده
    •    یبوستی که علیرغم مصرف ملین ها بیشتر از 7 روز طول بکشد


قبل از مصرف ملین ها این تغییرات را در سبک زندگی خود ایجاد کنید:

اینکه هر چند وقت یک بار حرکت روده دارید (دفع انجام می دهید) متفاوت است، اما به طور طبیعی افراد سه بار در روز تا سه بار در هفته حرکت روده دارند. اگر کمتر از حالت طبیعی حرکت روده دارید، ممکن است به یبوست دچار باشید. به علاوه یبوست ممکن است درگیر شدن با مدفوعی باشد که دفعش به دلیل سفت، خشک و یا کوچک بودن،  سخت شده باشد.

قبل از روی آوردن به ملین ها، برای کمک به درمان یبوست تان این تغییرات را در سبک زندگی خود ایجاد کنید:


  • •    غذاهای حاوی فیبر بخورید، مانند سبوس گندم، میوه های تازه، سبزیجات و جو
    •    روزانه مقدار زیادی مایعات بنوشید.
    •    به طور منظم ورزش کنید.

بهبود سبک زندگی در بسیاری افراد به رفع یبوست کمک می کند، اما اگر با وجود ایجاد این تغییرات مشکل ادامه پیدا کرد، انتخاب بعدی شما ممکن است مصرف یک ملین باشد.


ملین ها چطور یبوست را از بین می برند؟

ملین ها به شیوه های مختلف کار می کنند و اثر بخشی هر ملین در افراد مختلف یکسان نیست. به طور کلی ملین های حجیم شده bulk-forming، که به عنوان مکمل های فیبر هم مصرف می شوند، با بدن بسیار ملایم هستند و مصرف طولانی مدت آنها هم بی خطر است. متاموسیل Metamucil (نوعی داروی ملین) و سیتروسیل Citrucel (نوعی داروی ملین) در این دسته قرار می گیرند.

در ادامه به چند نمونه از انواع ملین ها اشاره می کنیم. گرچه بسیاری از ملین ها بدون نسخه موجود هستند، اما بهتر است در مورد مصرف ملین ها و بهترین نوع آن ها برای خود با پزشک صحبت کنید.

نوع ملین ( نمونه هایی از اسامی تجاری) چگونگی عملکرد عوارض جانبی
ملین های اسموتیک osmotics خوراکی (Phillips' Milk of Magnesia, Miralax) برای دفع آسان تر مدفوع آب را به داخل روده می کشد. نفخ، گرفتگی، اسهال، تهوع، گاز معده، افزایش تشنگی
ملین های حجیم شده bulk formersخوراکی (Benefiber, Citrucel, FiberCon, Metamucil) آب را جذب می کنند تا مدفوع نرم و حجیم شکل گیرد، انقباض طبیعی عضلات روده را بهبود می بخشند. نفخ، گاز معده، گرفتگی یا افزایش یبوست در صورتی که همراه با آب کافی مصرف نشود.
نرم کننده های خوراکی مدفوع (Colace, Surfak) رطوبت به مدفوع اضافه می کنند تا به روده اجازه دهند آزاد حرکت کند. در صورت مصرف طولانی مدت عدم تعادل الکترولیتی بروز می کند.
محرک های خوراکی (Dulcolax, Senokot) تسریع انقباضات ریتمیک روده برای خارج کردن مدفوع آروغ زدن، گرفتگی، اسهال، تهوع، تغییر رنگ ادرار با مشتقات *سنا (senna) و *کاسکارا (cascara )
شیاف رکتوم Rectal یا مقعدی  (Dulcolax, Pedia-Lax) انقباضات ریتمیک عضلات روده را آغاز کرده و مدفوع را نرم می کند. تحریک مقعد، اسهال و گرفتگی

*کاسکارا cascara : نوعی گیاه است که پوست آن خاصیت مسهل دارد و برای رفع یبوست استفاده می شود.

*سنا senna: نوعی گیاه گلدار است که در گذشته به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گرفته است.

ملین های خوراکی ممکن است با جذب برخی داروها و مواد مغذی در بدن شما تداخل داشته باشند. بعضی از ملین ها می توانند منجر به عدم تعادل الکترولیت شوند، به خصوص پس از استفاده طولانی مدت. الکترولیت ها – که عبارتند از کلسیم، *کلرید، پتاسیم، منیزیم و سدیمتعدادی از عملکردهای بدن را تنظیم می کنند. عدم تعادل الکترولیت ممکن است منجر به بروز ریتم غیر طبیعی قلب، ضعف، گیجی و تشنج شود.

*کلرید chloride: کلرید یک الکترولیت بسیار مهم است که در تمام مایعات بدن وجود دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اختلال آب و الکترولیت در بدن و علل و علائم آن




تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ