سیتریزین چیست؟ عوارض قرص سیتریزین و هر آنچه باید بدانید
 سیتریزین هیدروکلراید Cetirizine Hydrochloride یا Cetirizine Hcl که با نام عمومی سیتریزین در بین مردم استفاده می شود، دارویی برای رفع علائم حساسیت است که در زمان مصرف آن رعایت برخی نکات ضروری است. در ادامه به اطلاعات مهمی در مورد داروی سیتریزین اشاره می کنیم

 قرص سیتریزین Cetirizine Hydrochloride و هر آنچه باید در مورد سیتریزین بدانید

نام تجاری دارو : Zyrtec

نام عمومی یا ژنریک دارو : سیتریزین Cetirizine

سیتریزین Cetirizine یک آنتی هیستامین است که برای رفع علائم حساسیتی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می شود. این دارو از طریق مسدود کردن موادی که بدن به طور طبیعی در زمان بروز واکنش حساسیتی تولید می کند، تاثیر می گذارد.

سیتریزین از کهیر پیشگیری نمی کند، همچنین نمی تواند از بروز واکنش های شدید حساسیتی پیشگیری کرده یا آنها را درمان کند (مانند آنافیلاکسی). بنابراین اگر پزشک برای درمان واکنش های حساسیتی اپی نفرین تجویز کرده، همیشه این دارو را همراه خود داشته باشید. از سیتریزین به جای اپی نفرین نمی توانید استفاده کنید.

بیشتر بدانید : با آنتی هیستامین های طبیعی جلوی آب ریزش بینی تان را بگیرید

بیشتر بدانید : علائم حساسیت فصلی در چشم و مراقبت از چشم


چگونگی مصرف سیتریزین هیدروکلرید CETIRIZINE HYDROCHLORIDE

سیتریزین

اگر در حال مصرف بدون نسخه این دارو هستید، تمام اطلاعات دارویی را قبل از مصرف مطالعه کنید. اگر سوالی درباره دارو داشتید، از پزشک داروخانه بپرسید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده، درست طبق دستور پزشک آن را مصرف کنید که معمولا یک بار در روز استفاده می شود.

اگر قرص جویدنی سیتریزین را مصرف می کنید، هر قرص را به طور کامل جویده و سپس ببلعید. اگر از قرص زود حل شونده سیتریزین استفاده می کنید، ابتدا اجازه دهید قرص به خوبی روی زبان تان حل شود و سپس آن را با آب یا بدون آب قورت دهید. اگر از شکل مایع این دارو مصرف می کنید، میزان دارو را به دقت اندازه بگیرید.

میزان دارو متناسب با سن، شرایط بیماری و واکنش بدن نسبت به دارو تعیین می شود. میزان مصرف دارو را افزایش ندهید یا بیشتر از حد توصیه شده از آن مصرف نکنید.

اگر علائم حساسیت بهبود پیدا نمی کند، اگر کهیرهای بروز کرده 3 روز پس از درمان بهبود پیدا نکردند، یا اگر کهیرها بیشتر از هفته طول کشیدند، به پزشک مراجعه کنید. اگر شرایط بیماری بدتر شد و یا اگر فکر می کنید دچار مشکل جدی شده اید (مانند واکنش های شدید حساسیتی مثل آنافیلاکسی) بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


عوارض جانبی سیتریزین

برخی عوارض سیتریزین عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • خشکی دهان
  • درد معده (به ویژه در کودکان)

اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، حتما به پزشک اطلاع دهید.

اگر پزشک این دارو را تجویز کرده، به یاد داشته باشید که مزیت ها، خطرات و عوارض جانبی دارو را مورد بررسی قرار داده است. بسیاری از مصرف کنندگان این دارو هیچ عارضه جانبی مشاهده نمی کنند.

در صورت مشاهده هر گونه عارضه جدی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، برخی عوارض جانبی جدی عبارتند از: مشکل در دفع ادرار و ضعف.

بروز عارضه جانبی جدی در ارتباط با مصرف این دارو به ندرت اتفاق می افتد. به هرحال در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: جوش های پوستی، خارش یا التهاب (به ویژه در صورت، زبان یا گلو)، خواب آلودگی شدید و مشکل تنفسی.

موارد بیان شده لیست کامل عوارض جانبی داروی سیتریزین نیستند، در صورت مشاهده هر گونه عارضه ای که در لیست به آن اشاره ای نشده، حتما به پزشک مراجعه کنید.


اقدامات احتیاطی قبل از مصرف سیتریزین

سیتریزین

اگر به سیتریزین یا هیدروکسی زین hydroxyzine  یا لووستریزین levocetirizine  حساسیت دارید و یا هر نوع حساسیت دیگری را به پزشک اطلاع دهید. داروی سیتریزین ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعال باشد که ممکن است باعث بروز واکنش های حساسیتی یا دیگر مشکلات شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

قبل از شروع مصرف سیتریزین سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید، به ویژه اگر هر یک از مشکلات زیر را داشته اید:

  • مشکل در دفع ادرار (از جمله بزرگی پروستات)
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد

اگر در حال مصرف سیتریزین برای درمان کهیر هستید، در صورت مشاهده برخی علائم دیگر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید که این علائم عبارتند از: کهیر با رنگ غیر طبیعی، کهیر که کبود یا تاول زده به نظر می رسد، کهیر بدون خارش.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود. الکل یا ماری جوانا باعث خواب آلودگی بیشتر می شوند. بعد از مصرف این دارو کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند مانند رانندگی یا استفاده از ماشین هایی که به هوشیاری زیادی نیاز دارند، انجام ندهید. در زمان مصرف این دارو از نوشیدن الکل اجتناب کنید.

محصولات مایع ممکن است حاوی قند باشند. اگر مبتلا به دیابت هستید، دارو را با احتیاط مصرف کنید. در مورد مصرف این دارو با وجود این شرایط با پزشک مشورت کنید.


مصرف سیتریزین در بارداری

سیتریزین در دوران بارداری تنها در صورت نیاز باید مصرف شود. در مورد خطرات و مزیت های این دارو در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.


مصرف سیتریزین در شیردهی

این دارو وارد شیر مادر می شود. در مورد مصرف سیتریزین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید : حساسیت فصلی باعث درد مفاصل و کمر درد می شود؟

بیشتر بدانید :  مقابله با حساسیت پاییزی با این غذاها


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ