قرص کلونازپام چیست؟ + عوارض کلونازپام
قرص کلونازپام Clonazepam یکی از داروهایی است که برای کنترل تشنج تجویز ی شود. این دارو علاوه بر مزیت هایی که دارد، عوارضی را نیز به همراه دارد.

قرص کلونازپام Clonazepam

نام تجاری : کلونوپین Klonopin
نام عمومی : کلونازپام Clonazepam

کلونازپام برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود. این دارو به عنوان داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. به علاوه کلونازپام برای درمان حملات هراس تجویز می شود. این دارو با آرام کردن مغز و عصب ها تاثیر می گذارد. کلونازپام به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها benzodiazepine تعلق دارد.


چگونگی مصرف کلونازپام

قبل از شروع مصرف دارو راهنمای مصرف را با دقت مطالعه کنید و در هر مورد سوالی داشتید حتما از پزشک بپرسید. کلونازپام خوراکی است و باید درست طبق دستور پزشک مصرف شود، معمولا 2 تا 3 بار در روز.

میزان مصرف دارو براساس شرایط پزشکی، سن و سال و واکنش بدن به درمان متفاوت خواهد بود. برای کودکان نیز میزان مصرف دارو براساس وزن خواهد بود. سالمندان معمولا با میزان کمتری مصرف دارو را شروع می کنند تا خطر بروز عوارض جانبی کاهش پیدا کند. میزان مصرف خود را افزایش ندهید، تعداد وعده های مصرفی را افزایش ندهید و یا دارو را بیشتر از مدت توصیه شده مصرف نکنید.

کلونازپام را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین منفعت را از آن دریافت کنید. برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید، هر روز در یک زمان خاص دارو را مصرف کنید.

مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید. قطع ناگهانی مصرف کلونازپام باعث می شود برخی شرایط بدتر شوند. برای توقف مصرف دارو لازم است میزان مصرف به تدریج کاهش پیدا کرده و مصرف دارو متوقف شود.

داروی کلونازپام ممکن است باعث بروز واکنش های ترک شود، به ویژه اگر به طور منظم و برای مدت طولانی یا به میزان زیاد مصرف شده باشد. در این موارد اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید، علائم ترک دارو (مانند تشنج، تغییرات خلقی و روحی، لرز، گرفتگی معده یا گرفتگی عضلات) بروز می کنند. برای پیشگیری از علائم ترک، پزشک میزان مصرف را به تدریج کاهش خواهد داد. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید و هر گونه نشانه ای را به پزشک اطلاع دهید.

زمانی که دارو برای مدت طولانی مصرف می شود، ممکن است اثر بخشی خوبی نداشته باشد. اگر اثربخشی دارو کم شده حتما به پزشک اطلاع دهید.
گرچه کلونازپام به درمان بسیاری از بیمارها کمک می کند، اما گاهی ممکن است باعث اعتیاد شود. اگر دچار اعتیاد به مواد مخدر باشید (سوء مصرف مواد مخدر یا الکل) خطر بروز این اعتیاد بیشتر خواهد شد. دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید تا خطر بروز اعتیاد کاهش پیدا کند. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

اگر دچار انواع مختلف اختلالات تشنج باشید، زمان شروع مصرف کلونازپام ممکن است تشنج های شما بدتر شوند. در صورت بروز این مشکل حتما به پزشک اطلاع دهید. ممکن است لازم شود پزشک میزان مصرف دیگر داروهایتان را تغییر دهد تا تشنج ها را کنترل کند. در صورتی که شرایط تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند، به پزشک اطلاع دهید.


عوارض کلونازپام

دارو

برخی عوارض مربوط به کلونازپام عبارتند از :

  • خستگی
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • از دست دادن تعادل
  • افزایش تولید بزاق

در صورتی که هر یک از این عوارض تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک با علم به اینکه مزیت های کلونازپام برای شما بیشتر از خطرات و عوارض آن است، این دارو را تجویز کرده است. بسیاری از افراد بدون هیچ عارضه جانبی کلونازپام مصرف می کنند.

تعداد کمی از افرادی که بنا به دلایلی داروهای ضد تشنج مصرف می کنند (دلایل و شرایطی مانند صرع، اختلال دو قطبی یا درد)، ممکن است دچار افسردگی شوند، به خودکشی فکر کنند یا اقدام به خودکشی کنند و یا سایر مشکلات روحی و روانی را تجربه کنند. در صورت مشاهده هر گونه تغییر ناگهانی یا غیر عادی در خلق و خو، افکار یا رفتار فرد مصرف کننده از کلونازپام به پزشک اطلاع دهید، تغییراتی مانند گیجی، مشکل در حافظه، علائم افسردگی، فکر یا اقدام به خودکشی، آسیب رساندن به خود.


عوارض جانبی خطرناک کلونازپام

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض نادر اما جدی کلونازپام بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

  • کبود شدن آسان بدن
  • خونریزی آسان در بدن
  • علائم عفونت (مانند تب یا گلو درد مداوم)

برخی عوارض خیلی جدی کلونازپام عبارتند از تنفس آهسته یا سطحی که در صورت بروز آن بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

واکنش حساسیتی به کلونازپام به ندرت بروز می کند، اما به هرحال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی بلافاصله به پزشک اطلاع دهید، علائم واکنش حساسیتی به کلونازپام عبارتند از: جوش های پوستی، خارش یا التهاب (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، خواب آلودگی شدید و مشکل تنفسی.

موارد اشاره شده لیست کامل عوارض جانبی کلونازپام نیستند. در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگر که در اینجا به آنها اشاره نشده، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.


اقدامات احتیاطی قبل از مصرف کلونازپام

داروها

قبل از شروع مصرف کلونازپام اگر به این دارو یا هر داروی بنزودیازپین دیگر (مانند دیازپام و لورازپام) یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. کلونازپام ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعالی است که ممکن است باعث بروز واکنش های حساسیتی یا مشکلات دیگر شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

قبل از شروع مصرف کلونازپام سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک معالج قرار دهید، به ویژه اگر دچار هر یک مشکلات و بیماری های زیر بوده اید:

  • آب سیاه یا گلوکوم با زاویه بسته (نوع خاصی از بیماری چشمی)
  • پورفیری porphyria (نوعی اختلال خونی خاص)
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیه
  • مشکلات تنفسی و ریوی
  • مشکلات روحی و روانی (مانند افسردگی و فکر به خودکشی)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی سوء مصرف مواد و اعتیاد به الکل

کلونازپام ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا خواب آلودگی و سرگیجه را بدتر می کنند. از رانندگی یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید تا اینکه هوشیاری کامل را به دست آورید.

قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروهایی هستید (داروهای با نسخه یا بدون نسخه).


کلونازپام برای کودکان

در مورد کودکان تاثیرات جسمی، روحی و رفتاری دارو نامشخص هستند و ممکن است تا سال ها بعد از مصرف دارو مشاهده نشوند. بنابراین در مورد خطرات و مزیت های درمان با کلونازپام با پزشک مشورت کنید.


کلونازپام برای سالمندان

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض کلونازپام حساسیت بیشتری داشته باشند، به ویژه خواب آلودگی و گیجی. این عوارض خطر افتادن فرد را افزایش می دهد.


کلونازپام در بارداری

کلونازپام

در دوران بارداری کلونازپام تنها در صورت نیاز باید مصرف شود. این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب بزند. از آنجایی که تشنج درمان نشده شرایط خیلی جدی است که ممکن است هم به نوزاد و هم به مادر آسیب بزند، مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید.

اگر قصد باردار شدن دارید یا در زمان مصرف این دارو باردار شده یا فکر می کنید که باردار شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و در مورد مزیت ها و خطرات مصرف کلونازپام در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.


کلونازپام و شیردهی

کلونازپام وارد شیر مادر شده و می تواند تاثیرات ناخوشایندی بر روی مادر و نوزاد داشته باشد. قبل از شیردهی به نوزاد در مورد مصرف قرص کلونازپام با پزشک مشورت کنید.

هشدار

مصرف کلونازپام با داروهای مخدر (مانند کدوئین و هیدروکودون) خطر بروز عوارض جانبی خیلی جدی را افزایش می دهد و حتی ممکن است باعث مرگ شود. برای کاهش خطر بروز این مشکل پزشک توصیه خواهد کرد کمترین میزان موثر کلونازپام را در کوتاه ترین دوره ممکن مصرف کنید. در صورت بروز هر یک از این عوارض خیلی جدی بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

  • تنفس سطحی و آهسته
  • سبکی سر
  • خواب آلودگی و سرگیجه شدید
  • مشکل در بیدار شدن از خواب

بیشتر بدانید : اقدامات فوری در زمان تشنج کودکان و نوزادان



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ