آیا دویدن کنار ساحل برای بدن خوب است؟
یکی از تفریحات و ورزش های تابستانه دویدن صبحگاهی کنار ساحل است، ولی آیا دویدن روی شن و ماسه برای بدن مفید است؟

آیا دویدن کنار ساحل برای بدن خوب است؟

یکی از تفریحات و ورزش های تابستانه دویدن صبحگاهی کنار ساحل است، ولی آیا دویدن روی شن و ماسه برای بدن مفید است؟

به گفته دکتر کلتون واسیلف Kelton Vasileff، جراح ارتوپد در مرکز پزشکی دانشگاه وینسر اهایو، دویدن کنار ساحل می تواند مفید باشد ولی دویدن کنار ساحل با چالش ها و جراحات زیادی همراه است. بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

شن و ماسه سطحی ناهموار ایجاد می کنند که به طور مداوم زیر پاهای شما حرکت می کند. بنابراین موقع وارد کردن فشار با پا به سمت زمین مقداری از این فشار خنثی شده و دویدن سخت تر از حالت معمول می شود.

ولی این ناهمواری ها امتیاز مثبتی برای وارد کردن فشار بیشتر بر عضلات بدن در زمان مشخص است.

به عنوان مثال عضلات پا، زانو، شکم،، کمر و باسن بعد از یک ساعت دویدن در ساحل احساس سوزش و خستگی بیشتری از دویدن روی سطوح صاف خواهند داشت.

تنها دلیلش حرکت سطح زیر پای شما در هر قدم است.

از آن جایی که ساحل به سمت دریا شیب دارد بنابراین دویدن طولانی مدت در ساحل باعث احساس ایجاد درد در یک سمت بدن خواهد شد بنابراین توصیه می کنم اگر مدت زمان طولانی قصد دویدن کنار ساحل دارید حتما جهت را تعییر دهد.

 ساحل,دویدن,دویدن در کنار ساحل

برخی دویدن با پای برهنه کنار ساحل را ترجیح  می دهند. اگر اولین باری است که چنین کاری می کنید مسافتی کوتاه انتخاب کنید و با سرعت آهسته بدوید. عضلاتی که هنگام دویدن با پای برهنه فعال می شوند با عضلاتی که هنگام دویدن با کفش فعالند متفاوت هستند بنابرایندر ابتدا باید این عضلات را تقویت کنید.

ماسه اصطکاک زیادی روی پوست پا ایجاد می کند بنابراین دویدن با پای برهنه با سرعت زیاد منجر به تاول زدن پا خواهد شد پس بهتر است سرعتتان را کاهش دهید.

با وجود این چالش ها دویدن در ساحل انتخابی هوشمندانه برای ورزشکاران است.

مطالعه ای که در سال 2013 در مجله علوم ورزشی Sports Sciences منتشر شد عنوان می کرد.

از آنجا که شن و ماسه توانایی بالایی در جذب ضربات ناگهانی دارند بنابراین دویدن روی آن ها شدت ورزش های شدید روی بدن را کاهش دهد و به طور بالقوه منجر به کاهش آسیب عضلانی و کاهش درد شود.

مطالعه دیگری در سال 2017 نشان مجله اروپایی علوم ورزش Sport Science نشان داد میوگلوبین myoglobin موجود در خون زنان بعد از دویدن روی شن ها کمتر از دویدن روی چمن بوده است.

میوگلوبین پروتئینی است که وجودش در خون نشان دهنده التهاب عضله است.

این یافته نشان میدهد که دویدن روی سطوح نرم تر مثل ماسه، آسیب عضلانی را کاهش می دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید آب دریا برای بدن | چرا همیشه در ساحل احساس خوبی دارید؟



تهیه و ترجمه گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ