روش درمانی مورد استفاده به چندین عامل بستگی دارد: سن و سال، نتیجۀ تست داپلر، شدت واریس . در مواردی که واریس شدت کمی دارد،..

برای جلوگیری از عوارض واریس، جراحی کنید

روش درمانی مورد استفاده به چندین عامل بستگی دارد: سن و سال، نتیجۀ تست داپلر، شدت واریس و ... .
در مواردی که واریس شدت کمی دارد، اسکلروتراپی ترجیح داده می‌شود. در این روش، محصولات شیمیایی تزریق می‌شوند (به شکل مایع یا کف). این تزریق دیواره های سیاهرگی را به هم پیوند زده و به طور کامل مسدودشان می‌کند.

برای واریس های شدیدتر، روش های متفاوتی وجود دارد. استریپینگ یکی از این روش هاست. در این شیوه، سیاهرگ سافن خارج می‌گردد. ایراد اصلی این جراحی این است که بیمار نیازمند سه هفته ترک کار و استراحت است.

روش دیگر سوزاندن و جمع کردن سیاهرگ بدون شکاف و برش است. این روش درمان با استفاده از لیزر و یا صدا و توسط میکروجراحی انجام می‌شود. شایان ذکر است که این روش نیازی به بستری شدن و بی هوشی ندارد.

خارج کردن رگ های واریسی فقط برای راحتی و زیبایی نیست. زیرا اگر واریس درمان نشود، این عوارض را ایجاد می‌کند:
التهاب ظاهری سیاهرگ ها: التهاب شدید رگ های واریسی در پا. علائمش هم درد و قرمز شدن پوست است.
بریدگی و قطع رگ های واریسی: خونریزی در اطراف رگ های واریسی.

مشکلات پوستی: در طولانی مدت ممکن است رنگ پوست به اخرایی بگراید و یا زخم های واریسی ظاهر شوند.

بقیۀ انواع واریس جراحی نمی‌شوند. در عوض، ممکن است پزشک درمان سیاهرگی توسط تونیک را تجویز کند. از طریق این درمان، خون به جریان می‌افتد و سیاهرگ ها تحریک شده و جریان گردش خون بهبود می‌یابد. به یاد داشته باشید که تأمین اجتماعی بازپرداخت این داروها را انجام نمی‌دهد. و تمام هزینه ها برعهدۀ بیمار خواهد بود. این روش با این که واریس را از بین نمی‌برد، ولی در تسکین علائم مؤثر است. 

بی حسی، گزگز کردن، سنگینی...
جاستین هم مثل بسیاری از زنان، از دردهای پا رنج می‌برد. او می‌گوید: «من در تمام پایم درد داشتم، این درد، راه رفتن را برایم سخت کرده بود. علاوه بر درد، احساس بی حسی و گزگز نیز در پاهایم داشتم. خصوصاً وقتی که هوا گرم بود و یا زمانی که کفش می‌پوشیدم. » او که با یک متخصص مشورت کرده ادامه می‌دهد: "در اولین جلسه، ورید شناس برای سنجش وضعیت کلی سیستم عصبی از شیوۀ داپلر استفاده کرد.

در مورد من، همه چیز خوب بود. سپس او به من توصیه کرد از روش اسکلروز برای درمان استفاده کنم. طی دو جلسه (برای هر پا، یک جلسه) که در هر جلسه مقدار کمی دارو برای درمان واریس به هر پا تزریق می‌شد. هدف از انجام این عملیات، جلوگیری از راکد ماندن خون و زیباتر شدن پاهاست! فقط یادتان باشد که این درمان توسط بیمه پشتیبانی نمی‌شود، اما نتیجه اش به  این هزینه می‌ارزد!"

در عوض، در مورد ورونیکا، مشکلاتش ربطی به گردش خون معیوب نداشت. او می‌گوید: "به محض اینکه هوا خیلی گرم می‌شود، خصوصاً شب ها، پاهایم متورم می‌شوند. احساس می‌کنم که به کفش هایم چسبیده اند. پاهایم درد هم دارند.

در این باره با متخصص زنان صحبت کردم، او نیز از طریق آزمایش خون دریافت که مشکلی در گردش خونم وجود ندارد. در یک لحظه، به خاطر احساس گرما، گمان کردم که مقصر قرص های ضدبارداری ام هستند، اما مشکل از اینجا هم نبود. در زمستان دیگر این احساس را نداشتم.

متخصص زنان به من توصیه کرد که از بی تحرکی اجتناب کنم و تا جایی که می‌توانم در روز راه بروم . ضمناً نباید پاهایم را روی هم بیندازم. و در نهایت، ورزش راه حل بسیار مناسبی است زیرا ورزش هایی مانند پیاده روی به کم شدن وزن کمک می‌کنند. باید ورزش های استقامتی مانند شنا هم انجام دهم. شنا برایم بسیار خوشایند است، خصوصاً همیشه از این که پای داغم را در آب بگذارم، لذت می‌برم !"

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی :
راز سلامتی در کف پا
حركاتی برای تقويت مچ پا +تصویر
ورزش برای درد كف پا و پاشنه
درد كف و پاشنه پا
حرکت کشیدن پا بطرف خود