اگر کلسترول خون شما بالاست و می‌خواهید ورزش کنید مطالعه این نکات به شما کمک خواهد کرد. توصیه می‌شود که...
 

اگر کلسترول خون شما بالاست و می‌خواهید ورزش کنید مطالعه این نکات به شما کمک خواهد کرد.

* قبل از شروع برنامه‌ی ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد بی‌خطر بودن فعالیتهای ورزشی برای خود اطمینان یابید.

* فعالیت شما نباید منجر به ایجاد درد قفسه سینه، نفس نفس زدن بیش از حد و کوتاهی بیش از حد تنفس، گیجی، سرگیجه یا احساس سبکی در سر شود. در صورتی که دچار هر یک از علائم فوق شدید سریعا ورزش را متوقف کنید.

* لباسهای راحت و کفش ورزشی مناسب بپوشید. پوشیدن کفش ورزشی مناسب بسیار مهم است زیرا خطر آسیب دیدگی و مشکلات ارتوپدی را کاهش می‌دهد.

* آهسته شروع کنید. کالج پزشکی ورزشی و نیز انجمن قلب و عروق آمریکا، توصیه می‌کنند که بهتر است بیشتر روزهای هفته، ورزش ایروبیک داشته باشید. این ورزشها به راحتی قابل انجام و تکرار شدن هستند و گروه‌های مختلف عضلات را به کار می‌گیرند. برای مثال ورزشهایی مانند دوچرخه سواری، شنا، پیاده‌روی و استفاده از ترد میل نمونه‌هایی از ورزش‌های ایروبیک هستند.

* سعی کنید توان خود را به مرور زمان بالاتر ببرید تا بتوانید حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

* فراموش نکنید که قبل از شروع ورزش، بدن را با نرمشهای مناسب به مدت 5 دقیقه گرم و پس از اتمام ورزش با تمرینات مناسب به مدت 5 دقیقه بدن را سرد کنید.

* مراقب باشید که طی انجام ورزش دچار کم آبی نشوید. یک راه خوب این است که طی ورزش هر 20دقیقه 8 اونس (حدود 230 میلی لیتر یا تقریبا یک لیوان) آب بنوشید.

* ورزش را به عنوان بخشی از زندگی روزانه، مرتب انجام دهید. بهتر است ورزش را در ساعت مشخصی از روز انجام دهید تا برای شما به صورت یک عادت درآید.

* در ورزش کردن احتیاط لازم را داشته باشید و بلافاصله پس از صرف غذا، در هوای بسیار گرم یا خیلی مرطوب، و یا وقتی که فکر می‌کنید توان کافی ندارید، ورزش نکنید.

* از افراد خانواده یا دوستان خود بخواهید شما را همراهی کنند. این کار به شما کمک می‌کند که فعال باقی بمانید، انگیزه‌ی شما برای ورزش بیشتر شود و افراد دیگر نیز همراه شما از منافع ورزش بهره‌مند می‌شوند.

* فعالیتهای خود را در یک تقویم یا دفترچه ثبت کنید. نوع ورزش، طول مسیر، مدت زمان ورزش، شدت آن و احساسی که در طول فعالیت داشته‌اید را ثبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که خوب خود را تحت نظر داشته باشید و پیشرفت کنید.

* از ورزشهای متنوعی استفاده کنید تا علاقه‌ی شما حفظ شود. ورزش‌هایی مانند یوگا، تای چی، پایلتس، و حتی کیک بوکسینگ را می‌توانید امتحان کنید. می‌توانید به گروه‌های ورزشی ملحق شوید. خیلی از افرادی که شرایطی شبیه به شما دارند برنامه‌های ورزشی دارند و به صورت گروهی ورزش می‌کنند.

* به دنبال تغییراتی باشید که شما را در طول روز فعالتر نگه دارد. مثلا می‌توانید قبل از خرید کمی در پیاده‌رو، پیاده‌روی کنید، کمی زودتر از رسیدن به مقصد خود، از ماشین پیاده شوید، به جای پله برقی از راه پله‌ها استفاده کنید، و هنگام تماشای تلویزیون یا زمانی که مدت زیادی بدون تحرک نشسته‌اید، چندین بار به مدت 15-10 دقیقه راه بروید.

* اگر به دلیل بیماری یا به هر علتی وقفه ای در ورزش شما ایجاد شد، مراقب باشید که بدن شما به شرایط عادت می‌کند. باید دوباره برنامه‌ی ورزشی خود را شروع کنید. شدت آن باید کمی کمتر از ورزشی باشد که قبلا انجام می‌دادید ولی باید به زودی به سطح قبلی ورزش باز گردید. اگر این کار را نکنید نتیجه‌ی همه‌ی فعالیتهای قبلی شما از دست خواهد رفت. 
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ- دکتر حانیه ترکمان
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
پیاده‌روی برای ورزش
 مصرف گياه يونجه از تصلب شرائين پيشگيری می‌كند
اینگونه از چربی‌های شکمی خلاص شويد
علایم پیش از بروز سکته قلبی را جدی بگیرید
بعد جدیدی از ارتباط چاقی با سرطان تخمدان