آیا ورزش در پیشگیری از آلزایمر موثر است؟
این سوال برای بسیاری از مردم مطرح است که چرا در مورد ارتباط بین ورزش و آلزایمر چیزی نشنیده ایم یا کمتر شنیده ایم، آیا ورزش البته اگر به درستی انجام شود، به پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر کمک نمی کند؟ 

پیشگیری و درمان آلزایمر به کمک ورزش

یک بررسی علمی جدید نشان می دهد که افراد مسن، هر هفته به تمریناتی با شدت متوسط تا زیاد نیاز دارند تا از اثرات زوال عقل، در امان بمانند.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که ورزش برای مغزهای روبه پیری خوب است، اما یک بررسی علمی جدید شواهدی بسیار شفاف ارائه کرده است:

فعالیت بدنی با کاهش ریسک بیماری آلزایمر ارتباط دارد. این مقاله نتیجه گیری می کند که فعالیت بدنی می تواند باعث بهبود فعالیت های روزمره برای مبتلایان به آلزایمر نیز گردد.

اما حرکت روزانه به این سو و آن سو کافی نیست. مطالعات نشان داده اند، برای اینکه افراد مسن واقعا از مزایای ورزش بهره ­مند شوند باید به طور منظم ورزش هایی با شدت متوسط انجام دهند.

این مطالعه جدید که در نشریه BMC Public Health منتشر شد، به کارشناسان کمک می کند به این نتیجه برسند که آیا دستورالعمل های فعالیت های بدنی برای افراد مسن (مانند آنچه توسط سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تعیین شده است) به سلامت ادراکی کمک می کند یا خیر.

این میزان فعالیت بدنی باعث پیشگیری از ۲۰ بیماری مزمن دیگر نیز می شود، اما متاسفانه در هنگام تدوین این دستورالعمل ها شواهد کافی وجود نداشت که نشان دهد ورزش می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. اما اکنون این شواهد پیدا شده است.

محققین به بررسی داده هایی بیش از ۱۵۰ مقاله علمی پرداختند برخی از این مقالات خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بررسی کردند و برخی به بررسی کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری پرداختند.

بر اساس این مقالات، این گروه از محققان با قطعیت بالا به این نتیجه رسیدند که افراد مسنی که فعالیت بدنی دارند، در مقایسه با افراد غیرفعال به شکل معنی داری در معرض خطر کمتری برای ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

همین محققین می گویند : بسیار جالب است که این مسئله در این مرحله اینقدر معتبر است. و اگر بتوانیم این پیام را به جامعه مخابره کنیم، و اگر افراد مسن بدانند این یکی از مزایای ورزش است، احتمالا آن ها به ورزش کردن تشویق می شوند.

این تحقیق همچنین نشان داد افراد مبتلا به آلزایمر که فعالیت بدنی داشتند در مقایسه با مبتلایان غیرفعال، توانایی بیشتری در کارهای روزمره خود داشتند. فعالیت بدنی همچنین می تواند باعث بهبود ادراک و تعادل گردد، هرچند این ادعا به اندازه ی یافته های پیشین ثابت شده نیست ولی هرچند هنوز نمی توانیم بگوییم که شواهد مربوط به این مسئله کاملا واضح است اما می توان گفت که امیدبخش است.

کارشناسان هنوز اطلاعات کافی برای ارائه یک نسخه ورزشی مشخص برای پیشگیری یا درمان آلزایمر ندارند. در حال حاضر، بهترین توصیه برای افراد مسن این است که از دستورالعمل جاری برای افراد ۶۵ سال به بالا پیروی کنند.

این بدین معناست که افراد مسن با تناسب اندام و سالم، باید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی هوازی (Cardio) با شدت متوسط (مانند پیاده روی سریع) انجام دهند و دو یا چند روز در هفته نیز فعالیت های تقویتی ماهیچه ای داشته باشند.

این فعالیت ورزشی با شدت متوسط را می توان با ۷۵ دقیقه فعالیت ورزشی شدید (مانند دوی آهسته یا دوی تند)، یا ترکیبی از هر دو جایگزین کرد.

بخش مربوط به شدت متوسط یا زیاد، مهم است. نباید فقط برای یک قدم زدن تفریحی بیرون بروید. بلکه باید به خودتان فشار بیاورید و به نفس نفس، بیفتید به طوری که کلمات هنگام صحبت با فرد همراهتان مقطع باشد.

اکثر تحقیقات به بررسی مبتلایان به آلزایمر در مراحل اولیه بیماری پرداخته ­اند، زیرا در آن مرحله بیرون رفتن از خانه و انجام ورزش های منظم برای آنها نسبتا آسان بوده است. تشویق بیماران مبتلا به دیمنشیا به ورزش (به خصوص در مراحل پیشرفته بیماری) بسیار چالش برانگیز است.

البته بزرگسالانی که مشکلات جسمانی دارند باید قبل از شروع یک برنامه تمرینی با پزشک خود مشورت کنند.

بیماری آلزایمر متدوال ترین شکل از زوال عقل است و انتظار می رود تعداد این بیماران از ۸/۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ به ۱۰۶ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ افزایش یابد. اما این تحقیق می تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که می خواهند به شکل پیشگیرانه عمل کنند.

نتایج این تحقیق قویا بیان می کنند که اگر کسی ورزش کند می تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir