كمردرد از دردهای شایعی است كه اكثر افراد كم و بیش آن را می‌شناسند و به احتمال زیاد آن را تجربه كرده‌اند.

 اغلب اوقات كمردرد به این علت رخ می‌دهد كه رباط‌ها و عضلات نگهدارنده مهره‌های كمر دچار كشیدگی می‌شوند. در این شرایط وقتی این عضلات دچار ضعف و كشیدگی می‌شوند مهره‌های كمر ثبات خود را از دست می‌دهند و شما درد را در ناحیه كمر احساس می‌كنید.

برخی از شغل‌ها كه با بلندكردن و حمل اجسام سنگین همراهند یا كارهایی كه در آن فرد مجبور است برای مدت طولانی در وضعیت نشسته یا ایستاده قرار بگیرد یا آن كه زیاد خم و راست شود، فرد را بیشتر در معرض كمردرد قرار می‌دهند. انجام حركات زیر با تقویت عضلات كمر از ابتلا به كمردرد
پیشگیری می‌كند.



حركت اول:
پاشنه یكی از پاها را روی چهارپایه‌ای كه 40ـ30 سانتی‌متر از سطح زمین بالاتر است قرار دهید. در حالی كه زانوی خود را صاف نگه داشته‌اید از مفاصل ران به جلو خم شوید تا جایی كه كشش خفیفی در پشت ران‌های خود احساس كنید. دقت داشته باشید كه در هنگام انجام این حركت شانه‌های خود را جلو نیندازید و كمر خود را خم نكنید. 30ـ15 ثانیه در حالت كشش بمانید و این حركت را 3 بار تكرار كنید.

حركت دوم:
به حالت چهاردست و پا روی زمین قرار بگیرید و شكم خود را شل كنید طوری كه كمرتان گود بیفتد. 5 ثانیه در همین حالت بمانید و سپس كمرتان را رو به بالا به حالت قوسی درآورید و 5 ثانیه هم این حالت را حفظ كنید. این حركت را 3 نوبت و در هر نوبت 10 بار تكرار كنید.

حركت سوم:
به پشت روی زمین دراز بكشید و زانوهای خود را خم كرده و كف پاهای خود را روی زمین بگذارید. عضلات شكم را منقبض كرده و كمر خود را به زمین فشار دهید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و به حالت اول برگردید. این حركت را 3 نوبت در روز و در هر نوبت 10 بار تكرار كنید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
6 اشتباه جالب و رایج درباره كمردرد!!
نسخه ورزشی برای کمردرد
درست بنشینید تا کمر درد نگیرید!!
باورهای غلط و درست در مورد کمردرد
خوراکی هایی علیه کمردرد