اثرات عجیب دوچرخه سواری بر مغز را بخوانید
دوچرخه سواری و رکاب زدن در کنار سایر تمرینات آیروبیک موجب رشد هیپوکامپوس که یکی از ساختارهای مغزی مرتبط با حافظه و یادگیری است، می‌گردد.

فواید دوچرخه سواری بر مغز و بدن

اگر کالری سوزی دوچرخه‌سواری برای‌تان کافی نیست، تحقیقات جدید نشان داده دوچرخه سواری برای مغز هم فوایدی دارد که این موضوع این پرسش را به ذهن می‌آورد: برای سلامت روانی هم می‌توان دوچرخه زد؟ خیلی ها عاشق دوچرخه سواری هستند، چه بیرون از منزل و چه با دوچرخه ثابت، چون ضربان قلب‌ را بالا می‌برد، کالری می‌سوزاند، و پاها را به فعالیت وا می‌دارد. اما معلوم شده این رکاب زدن، تمرینی عالی برای ذهن و روان‌تان نیز هست. مطالعات جدید گوناگونی نشان داده‌اند، دوچرخه سواری، ساختارهای مهم مغز را گسترش می‌دهد و بنابراین شما می‌توانید سریع‌تر فکر کنید، بیشتر به‌خاطر بسپارید و احساس شادابی بیشتری کنید.

 

بازهم فایده ای از دوچرخه سواری

 

افزایش سلول های سفید مغز

مغز از دو نوع بافت تشکیل شده، بخش خاکستری که تمام سیناپس‌ها درآن قرار دارد و مرکز فرماندهی بدن است و بخش سفید که با استفاده از آکسون‌ها، بخش‌های متفاوت سلول‌های خاکستری را به‌هم وصل می‌کند و کانون ارتباطات است. هرچه‌ قدر سلول‌های سفید مغزتان بیشتر باشد، سریع‌تر می‌توانید ارتباطات مهم مغز را برقرار کنید، بنابراین هر چیزی که تعداد این سلول‌ها را افزایش دهد خوب است. تحقیقی جدید در هلند نشان داده دوچرخه سواری دقیقا" همین‌کار را می‌کند؛ یعنی فشردگی و استحکام سلول‌های سفید مغز را در برداشته و ارتباطات مغز را سرعت می‌دهد.

 

آیا دوچرخه سواری باعث بزرگتر شدن ران ها می شود؟

 

دوچرخه سواری و این همه فایده؟

البته دوچرخه سواری تنها روی سلول‌های سفید مغز تأثیر ندارد، مطالعات نشان داده بعد از ۱۲ هفته رکاب زدن، تنها این پاها نیستند که قوی می‌شوند، بلکه عامل نوروتروفیک که مربوط به مغز است نیز تقویت می‌شود. نوروتروفیک، پروتئینی است که مسئول کنترل استرس، خلق و خو و حافظه است. تحقیقات پیشین هم احتمالا" به همین دلیل دریافته بودند که دوچرخه سواری باعث کاهش استرس می‌شود. شما نه تنها بعد از یک دور دوچرخه سواری از نظر ذهنی و روانی احساس بهتری خواهید داشت، بلکه  زیرک‌تر هم می‌شوید. دوچرخه سواری و رکاب زدن در کنار سایر تمرینات آیروبیک موجب رشد هیپوکامپوس که یکی از ساختارهای مغزی مرتبط با حافظه و یادگیری است، می‌گردد.

پژوهشی که در دانشگاه ایلینویز صورت گرفته نشان داده بود بعد از ۶ ماه دوچرخه سواری روزانه، هیپوکامپوس مغز شرکت کننده‌ها ۲ درصد رشد داشته و حافظه و مهارت‌های حل مسئله‌شان هم ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت کرده است. به‌علاوه این افراد اعلام کردند که نیروی تمرکز و توجه شان بیشتر شده است. خلاصه این‌که تمام این فواید با کاهش عملکرد مغز که معمولا" به بالا رفتن سن مربوط می‌شود، مقابله می‌کند، دانشمندان هم به این نکته اشاره کرده‌اند که مغز افراد تحت آزمایش نسبت به همسالان خود که دوچرخه سواری نکرده بودند، ۲ سال جوان‌تر مانده بود.

 

دوچرخه سواری برای چه کسانی مضر است؟

مبتلایان به این بیماری، دوچرخه سواری کنند

 

از همین امروز شروع کنید

سبک زندگی یک‌جا نشینی رو به افزایش است و یافته‌ها هم نشان داده که دوچرخه سواری و رکاب زدن، تاثیرات مثبت روی بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت دارد و می‌تواند باعث تقویت و پیشرفت قوه ادراک، شناخت، عملکرد و ساختار مغز شود. لازم نیست دوچرخه سواری حتما" بیرون از خانه و یا با سرعت و طولانی باشد، بیشتر مطالعات نشان داده‌اند ۳۰ دقیقه یا کمتر دوچرخه زدن با سرعت و شدت متوسط هم می‌تواند تغییرات چشمگیری روی ذهن و روان داشته باشد و مهم نیست بیرون از خانه باشد یا داخل خانه. ارتباطات عصبی قوی‌تر، خلق و خوی بهتر و حافظه دقیق‌تر به‌علاوه سلامت بهتر قلب، ریسک کم‌تر دیابت و کاهش ابتلا به سرطان از فواید دوچرخه سواری است و تنها سوالی که الان باید پرسید این است که : " از کی دوچرخه سواری رو دوباره شروع کنم؟!"

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : elmevarzesh.com