«آخ خ خ خ خ» این آخ بلند، شروع دست‌كم یك هفته گردن‌كجی یا دولا ماندن یا لنگیدن یا دراز كشیدن در رختخواب است و كج و كوله شدن ناگزیرتان یعنی این‌كه دچار گرفتگی عضلانی در گردن یا كمر یا ساق پا شده‌اید و...

«آخ خ خ خ خ» این آخ بلند، شروع دست‌كم یك هفته گردن‌كجی یا دولا ماندن یا لنگیدن یا دراز كشیدن در رختخواب است و كج و كوله شدن ناگزیرتان یعنی این‌كه دچار گرفتگی عضلانی در گردن یا كمر یا ساق پا شده‌اید و دردی طولانی و سخت، چاشنی انجام فعالیت‌های روزمره‌تان می‌شود و نمی‌دانید كه شاید دلیل این درد یك بی‌احتیاطی ساده باشد، مثلا بی‌احتیاطی در رژیم غذایی!

درد ناشی از گرفتگی عضلات یكی از دردهای شایع است كه معمولا در نواحی كمر، پشت ساق پا، گردن و ستون فقرات ایجاد می‌شود و از زمانی آغاز می‌شود كه بدن شما برای مدتی طولانی در وضعیتی نامناسب قرار می‌گیرد یا آغاز به فعالیت‌های شدید فیزیكی می‌كنید، اما بدن‌تان آمادگی لازم را ندارد و پیش از آن خودتان را گرم نكرده‌اید و به این ترتیب یكی از عضلات شما در نقاطی مثل گردن یا كمر دچار دردی شدید می‌شود كه اصطلاحا می‌گویند تیر می‌كشد و این درد‌ آن قدر زیاد است كه امكان تحرك را تا مدتی از شما می‌گیرد.

اما آنچه گفتیم تنها دلایل گرفتگی عضلات نیست. دكتر منصور رایگانی، مدیر گروه طب فیزیكی دانشگاه شهید بهشتی درباره موارد نادرتر گرفتگی عضلات می‌گوید: علت آن برخی بیماری‌ها‌ مانند اختلالات الكترولیت، میوپاتی و نوروپاتی است. همچنین در زنان باردار به خصوص در مراحل آخر بارداری به علت اختلال یونی و كمبود كلسیم ممكن است در ران و ساق پا گرفتگی عضلات ایجاد شود.

به طور كلی گرفتگی عضله از دیدگاه علمی وقتی رخ‌می‌دهد كه عضله‌ای دچار انقباض می‌شود، اما به شكل اولیه‌اش بر نمی‌گردد. این كه چرا چنین اتفاقی می‌افتد به‌دلایلی مربوط است كه در انقباض و انبساط عضلات بدن ما نقش دارند كه از آن جمله می‌توان به مواد غذایی مختلف در خون اشاره كرد.این نكته‌ای است كه دكتر رایگانی در گفت‌وگو با فارس هم بر آن تاكید دارد و هشدار می‌دهد كه رژیم غذایی هنگامی در گرفتگی عضلات نقش دارد كه در آن مایعات و كلسیم كم مصرف می‌شود.

اگر‌های پرخطر
گرفتگی عضلات معمولا چندان خطرناك نیست اما در این زمینه هم اگرهایی در مراجع پزشكی وجود دارد، مثلا اگر شما به‌كرات دچار این مشكل می‌شوید، اگر حس كنید ماهیچه‌های بازوها یا پاهایتان از قدرت سابق برخوردار نیستند و نمی‌توانید فعالیت‌های پیشین را به راحتی انجام بدهید، اگر اندام‌هایتان بی‌حس می‌شود، اگر درد گرفتگی عضلات شدتی غیر طبیعی پیدا كند به طوری كه از شدت آن بی‌خواب شوید، اگر تب كرده‌اید و وزن‌تان بی‌هیچ دلیل مشخصی در حال پایین آمدن است، در این صورت ممكن است گرفتگی عضله یك واكنش عادی ماهیچه‌ای نباشد و در این صورت باید بسرعت به پزشك مراجعه كنید.

چه طور آرام بگیریم؟
حتی اگر مردم دلیل گرفتگی عضلات را بدانند و به آنها اطمینان دهید كه پس از مدتی كوتاه بهبود پیدا می‌كنند، اما درد ناشی از گرفتگی عضلات آنقدر شدید است كه كلافه‌شان می‌كند و پی راه چاره برای رفعش می‌گردند و اینجاست كه از انواع داروها تا كمپرس با آب سرد یا گرم استفاده می‌كنند؛

اما مدیر گروه طب فیزیكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می‌گوید: بهترین راه درمان این عارضه در هنگام گرفتگی كشش آرام و ممتد است، به طوری كه اگر عضلات پشت ساق پا گرفته شده است؛ فرد بنشیند، پاها را دراز كند و انگشتان پا را به سمت بالا بكشد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
برای آرامش عضلات صورت چه باید کرد؟
چرا عضلات دچار گرفتگی میشوند؟
تقویت اعصاب و عضلات با این خوراکی
پیشگیری از گرفتگی عضلات گردن
چه ورزشی برای زانو درد خوب است ؟