شاید شما هم تا به حال با چنین مشكلی رو به‌رو شده باشید كه عضله‌تان می‌گیرد و سفت و خشك می‌شود. در حقیقت به انقباض ناگهانی و غیرارادی یك یا چند عضله، گرفتگی عضله می‌گویند.


اگر شبی از گرفتگی عضلات از خواب بیدار شده باشید یا این‌كه در طول روز آن را حس كرده باشید، می‌دانید كه چقدر دردناك و آزاردهنده است.

اگرچه این حالت معمولا خطری ندارد، اما می‌تواند به طور موقتی عضله آسیب‌دیده را از حركت باز دارد.

دلایل گرفتگی عضلات
استفاده بیش از حد از عضلات، كم‌آبی بدن، فشار عضلانی یا قرارگیری در وضعیتی خاص برای مدتی طولانی هر كدام می‌توانند سبب گرفتگی عضلات شوند. به همین دلیل ورزشكارانی كه پس از ورزش و بخصوص در آب و هوای گرم خسته شده و دچار كم‌آبی بدن می‌شوند، معمولا چنین شرایطی را تجربه خواهند كرد.

یكی دیگر از انواع شایع گرفتگی عضلات نیز حالتی است كه در طول شب رخ داده و بیشتر عضلات ساق پا و انگشتان را درگیر می‌كند.
البته در بیشتر شرایط علت اصلی گرفتگی عضله مشخص نیست. گرفتگی عضلات اغلب مشكل خاصی نداشته و خطری ایجاد نمی‌كند اما در برخی موارد نیز بیماری‌ها و شرایط خاصی می‌توانند سبب ایجاد این حالت باشند. گرفتگی عضلانی گاهی بخشی از بیماری‌های تیروئید، كلیه، اعصاب، اختلالات هورمونی، دیابت و كم‌خونی نیز می‌تواند باشد.

بهبود و پیشگیری
چنانچه شما هم با چنین مشكلی رو به رو هستید، با اقداماتی خاص می‌توانید آن را بهبود بخشیده و شرایط بهتری ایجاد كنید. در این شرایط عضله آسیب‌دیده را كشش داده و به آرامی آن را مالش دهید تا آرام شود. بنابراین كشش و ماساژ مناسب و آرام می‌تواند به شما در این شرایط كمك كند.

در این شرایط می‌توانید از گرما یا سرما نیز استفاده كنید. به عنوان مثال حوله‌ای گرم یا یك حمام آب گرم یا بسته‌ای یخ می‌تواند به آرام شدن عضله كمك كند.

برای این‌كه از بروز این حالت پیشگیری كنید، بهتر است دقت داشته باشید تا بدنتان با كم‌آبی روبه‌رو نشود. به همین دلیل هر روز به مقدار كافی آب بنوشید و در زمان‌هایی كه مشغول فعالیت هستید و این كار را در فواصل منظم تكرار كنید تا مشكلی ایجاد نشود.

حتما به خاطر داشته باشید كه قبل و بعد از هر ورزشی، عضله خود را به‌آرامی كشش دهید. اگر شما هنگام خواب دچار این وضعیت می‌شوید، قبل از رفتن به رختخواب این كشش‌ها را انجام دهید. ورزش سبك قبل از خواب هم می‌تواند برای پیشگیری از این وضعیت مفید باشد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی : 
برای آرامش عضلات صورت چه باید کرد؟
طرز تقویت عضلات شکم و کمر
تقویت عضلات و افزایش انعطافپذیری
چرا عضلات دچار گرفتگی میشوند؟
گرفتگی عضلات ساق پا