دوچرخه‌های ثابت ورزشی یکی از قدیمی‌ترین وسایل در سالن‌های ورزشی هستند که مدت‌ها پیش از ورود دستگاه‌های پیچیده و با تکنولوژی پیشرفته به این سالن‌ها، برای تناسب اندام به کار می‌رفته‌اند...

 

اما اگر واقعا قصد دارید تناسب اندام داشته باشید، بهتر است گرد و خاک را از این وسیله ورزشی قابل‌اعتماد بگیرید.

هنگامی که یک برنامه ورزشی را شروع می‌کنید، مساله اصلی یافتن شیوه‌ای است که انجام آن برای شما لذت‌بخش و ساده باشد؛ دوچرخه ثابت، یک گزینه عالی به خصوص برای ورزشکاران مبتدی یا افرادی است که مشکلات پشت، زانو یا مفاصل‌شان، انجام دویدن یا پیاده‌روی را برای آنها مشکل می‌کند.

استفاده از دوچرخه ثابت روی مفاصل فشار نمی‌آورد و کار با آن برای یک فرد مبتدی در مقایسه با تردمیل یا ماشین الیپتیکال بسیار ساده‌تر است.

اگر آدمی باشید که به محض بد شدن آب و هوا، برنامه ورزشی‌تان را قطع می‌کنید،
دوچرخه ثابت بهانه بدی آب و هوا را برای ورزش نکردن از شما می‌گیرد.

یک مزیت دیگر دوچرخه ثابت، این است که لازم نیست حتما عضو یک سالن ورزشی باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید، بلکه می‌توانید در خانه هم از آن استفاده كنید.

 

برای بسیاری از افرادی که تازه می‌خواهند ورزش را شروع کنند و در انجام آن دودل هستند، دوچرخه ثابت نقطه شروع خوبی است.

ورزش با دوچرخه ثابت
چه از دوچرخه ثابت در خانه استفاده می‌‌كنید و چه در سالن ورزش، برای اینکه بیشترین نفع را از فعالیت جسمی‌تان ببرید، به این نکات توجه کنید:

دوچرخه را با بدن خود تنظیم کنید. برای این‌کار می‌توانید از فروشنده یا مربی سالن ورزشی كمك بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که ارتفاع زین دوچرخه صحیح است و بیش از حد دور یا نزدیک به دسته‌ فرمان دوچرخه ننشسته‌اید.

بخش بالایی بدنتان را هنگام پا زدن شل نگه دارید. شانه‌ها باید گشاده و به سمت خارج از گوش‌ها باشند.

با ملایمت روی زین بنشینید و از عضلات شکمی‌تان برای حمایت از پشت و کمرتان استفاده کنید.

وسیله ورزشی‌تان را بشناسید و آن را ایمن نگه دارید. در مورد چگونگی تنظیم شدت و تغییر دادن گزینه‌های برنامه ورزش اطلاعات کسب کنید.

به آهستگی شروع کنید. سعی کنید ابتدا بدنتان را آماده کنید تا به مرحله ورزش شدیدتر یا درازمدت‌تر برسید.

به راحتی روی زین بنشینید. از شورت‌های بالشک‌دار یا زین‌های ‌ژلاتینی برای راحتی بیشتر استفاده کنید.

تنظیم دوچرخه ثابت

دوچرخه‌های ثابت باید طوری قرار داده شوند که همه بخش‌های متحرک آنها به طور ایمن قابلیت حرکت داشته باشند. همچنین باید فضایی کافی برای سوار و پیاده‌شدن از آن داشته باشید.

شیوه نشستن روی دوچرخه برای فعالیت جسمی لذت‌بخش و موثر مهم است. تنظیم ارتفاع دسته‌ها و زین دوچرخه اهمیت خاصی دارد. هنگامی که وضعیت‌تان را روی دوچرخه تنظیم می‌کنید، در واقع سعی می‌کنید که وزن بدنتان را به طور یکسان میان بازوها و نشیمنگاهتان تقسیم کنید. اول جهت زین دوچرخه را تنظیم کنید به‌طوری که سطح آن به موازات زمین قرار گیرد. اگر سر زین رو به بالا باشد، روی ناحیه کشاله رانتان فشار خواهد آمد. اگر سر زین به سمت پایین باشد وزن بیشتری روی بازوها و شانه‌ها وارد می‌آید.

ارتفاع زین را طوری تنظیم کنید که هنگامی که پدال دوچرخه در پایین‌ترین حد قرار دارد، زانوی‌تان اندکی خم‌شده باشد. یک راهنمای دیگر برای تنظیم ارتفاع زین دوچرخه این است که هنگام پا زدن، مفاصل لگن نباید به عقب و جلو ضربه بزند. اگر زین بیش از حد بالا باشد، فشار بیش از حدی روی کشاله ران وارد می‌آید و ممکن است باعث درد یا بی‌حسی شود.

در نهایت دسته‌های دوچرخه را تنظیم کنید تا در وضعیت رو به جلو راحت باشید. اگر دسته‌های دوچرخه بیش از حد بالا باشد، فشار بیش از حدی روی نشیمنگاه شما وارد می‌کند و اگر بیش از حد پایین باشد، ممکن است باعث کمردرد و خستگی بازوها و شانه شود.

3 نکته ضروری

پیش از خریدن یک مدل دوچرخه، مدتی را به‌طور آزمایشی روی آن پا بزنید. امكان تنظیم، نداشتن سروصدا و راحتی عمل آن دوچرخه را باید در فروشگاه و نه در اتاق نشمینتان آزمایش کنید.

یافتن قرارگیری مناسب روی دوچرخه به زمان نیاز دارد. صبور باشید و فرآیند یافتن موقعیت مناسب را کامل کنید.

دوچرخه‌سواری را به صورت یک عادت درآورید. دوچرخه ثابت فقط هنگامی برای سلامتی شما مفید است که از آن استفاده کنید. اهدافی قابل‌دستیابی برای استفاده مرتب از این وسیله خانگی ورزشی تعیین کنید.

راهـنـمای تصویـری ورزش با دوچـرخه ثـابـت

1. وضعیت نشستن روی دوچرخه بیشترین اهمیت را دارد. بهترین راه تنظیم ارتفاع زین دوچرخه، این است که روی آن بنشینید و پاشنه‌ پاهایتان را روی پدال‌ها قرار دهید (طوری که پا به سمت پایین شیب داشته باشد). ارتفاع زین را طوری تنظیم کنید که ساق پایتان تقریبا مستقیم باشد و با مفصل لگن‌تان زاویه قائمه داشته باشد (لگن‌تان را پایین نیندازید) (دیاگرام1)

2. در دوچرخه‌های ثابت می‌توانید فاصله زین تا فرمان را هم تنظیم کنید. برای این کار روی زین بنشینید و پایتان را روی پدال قرار دهید به طوری که پنجه پا درست در بالای قاب زنجیر قرار گیرد. دسته‌های فرمان دوچرخه را طوری تنظیم کنید که به موازات کف اتاق قرار گیرند، پشت کلاهک زانوی شما (در پای جلویی) باید بالای قاب زنجیر قرار گیرد. اگر این‌طور نیست، زین دوچرخه را به سمت جلو یا عقب ببرید تا موقعیت درست ایجاد شود. ممکن است پس از آنکه زین را به سمت عقب یا جلو بردید، لازم باشد دوباره ارتفاع زین را تنظیم کنید.

3. سطح دسته‌های دوچرخه باید نزدیک به ارتفاع زین باشد، با اندکی تنظیم، راحت‌ترین وضعیت را پیدا کنید. اگر پشتتان هنگام نشستن روی زین صاف نیست، كمی دسته‌های دوچرخه را بالا ببرید. اگر باز هم هنگام نشستن روی دوچرخه پشتتان خم شده است، با عقب یا جلو بردن زین، این مشکل را حل کنید. سطح زین باید افقی و اندکی به سمت بالا باشد.

گزینه‌های ورزش

در دوچرخه ثابت می‌توانید میزان مقاومت پدال را تنظیم و احساسی شبیه به دوچرخه‌سواری در بیرون را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید وضعیت‌های متفاوتی را هنگام پا زدن به خود بگیرید:
4. وضعیت نشسته: برای حرکت یا بالارفتن سریع است.
5. وضعیت ایستاده: ایستاده روی پدال‌ها، با مقاومت بالا،

6. وضعیت معلق: در آن باسن روی زین معلق است و ساعد و بازو در حالتنیمه باز قرار دارند.

7. وضعیت over the end: برای بالارفتن استفاده می‌شود؛ به‌صورت حالت ایستاده روی پدال‌ها كه بازو و ساعد به حالت بازشده در بالای میله فرمان قرار می‌گیرند.

می‌توانید تركیبی از این وضعیت‌ها را هنگام دوچرخه‌سواری انجام دهید تا تمرین‌تان متنوع‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. در ابتدا و انتهای تمرین برای گرم کردن و سرد کردن، در وضعیت نشسته پا بزنید و سایر وضعیت‌ها را هم در طول تمرین به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت انفجاری امتحان كنید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی :
بهترین زمان برای پیاده روی چه زمانی است ؟
چگونه در پیادهروی کالری بیشتری بسوزانیم؟
اگر این نکات را به هنگام پیاده روی رعایت کنید،سریعتر لاغر می شوید!
فواید فوق العاده پیاده روی سریع
آیا پیاده روی باعث لاغری می شود؟