کمتر ورزشی همچون اسکی پیدا می‌شود که ماهیچه‌ها، مفاصل و دستگاه قلبی تنفسی را به کار انداخته و تقویت کند...

با فرا رسیدن زمستان و بارش برف خیلی‌ها به سراغ ورزش اسکی می‌روند. با وجود آمار بالای حوادث در اسکی، طرفداران آن کم نیست. کمتر ورزشی همچون اسکی پیدا می‌شود که ماهیچه‌ها، مفاصل و دستگاه قلبی تنفسی را به کار انداخته و تقویت کند. برای پیشگیری از حوادث یا به حداقل رساندن آنها بهتر است این قوانین را رعایت کنید...

7 قانون طلایی

خود را از نظر فیزیکی آماده کنید
یک ماه پیش از عزیمت با انجام حرکات ورزشی عضلات پا‌هایتان را تقویت کنید. هر روز حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی کنید یا دو تا سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه بدوید، دوچرخه سواری کنید یا سه بار در هفته به مدت یک ساعت شنا کنید.
اسکی پیش از اینکه سرگرمی باشد، ورزش است و نیاز به گرم کردن بدنی دارد. پیش از آغاز اسکی حداقل با حرکات ورزشی پنج دقیقه خود را گرم کنید و در پایان نیز با انجام حرکات کششی، خود را از شر کوفتگی بعد از ورزش برهانید.

برای بستن کفش‌ها نزد یک کارشناس بروید!

هر ساله نزدیک به 14 هزار و 500 نفر در اروپا دچار صدمات شدیدی در ناحیه زانو می‌شوند. از هر سه شکستگی زانو، دلیل دو مورد بد بستن کفش است. ثابت کردن کفش به مواردی نظیر جنسیت فرد، بلندی قد و اندازه کفش بستگی دارد و تنها باید زیر نظر کارشناس انجام شود.

مراقب چشم‌هایتان باشید

گرچه هوا ابری و برفی است اما فراموش نکنید که شما باید عینک آفتابی بزنید. در واقع سفیدی برف سبب بازتاب نور آفتاب می‌شود و تقریبا 85 درصد پرتو‌های فرا بنفش را به چشم شما می‌رساند. با هر هزار متر افزایش ارتفاع، میزان بازتاب این پرتوها 10 درصد بیشتر می‌شود‌.

مراقب پوست‌تان باشید

سرما، باد، برف و آفتاب به پوست صورت‌تان آسیب می‌رساند. حتما برای مقابله با اشعه‌های مضر آفتاب، از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. در ضمن فراموش نکنید که حتما باید روی گردن، گوش‌ها و لب‌ها هم کرم بمالید.

چند توصیه تغذیه‌ای

سرما، باد، خورشید و هوای خشک کوهستان، شرایطی را ایجاد می‌کند که ما اغلب به آن عادت نداریم. توصیه می‌شود خوردن میوه وسبزی‌های تازه را افزایش دهید چون این نوع مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. در ضمن، خوردن مواد غذایی دارای قندسبک نیز مفید است چون سبب می‌شود انرژی به تدریج در بدن شما آزاد شود.

خوب لباس بپوشید!

خوب پوشیدن به معنی زیاد پوشیدن نیست بلکه باید به شکل مناسب برای آب و هوای کوهستان لباس بپوشید. کلاه، دستکش و عینک را هرگز فراموش نکنید. سقوط و ضربه سر در ورزش اسکی، به ویژه برای کودکان بسیار متداول است. برای جلوگیری از پیش آمدن هرگونه مشکل و خطری در این زمینه از کلاه ایمنی استفاده کنید.

به احساس خستگی احترام بگذارید!

تا ارتفاع 1000 یا 1500 متری اغلب مشکلی پیش نمی‌آید ولی از آن به بعد افرادی که دچار ناراحتی‌های تنفسی یا قلبی‌اند یا کسانی که فعالیت‌های شدید برای آنها ممنوع است، دچار مشکل می‌شوند. وقتی احساس خستگی کردید، دیگر بالاتر نروید و حتما با یک پزشک مشورت کنید.
 
پیش از زمستان بعد از زمستان
• در صورتی که شما تمام سال منتظر می‌مانید تا زمستان شود، برف بیاید و شما برای اسکی به کوه بروید پیشنهاد می‌کنیم سر تا سر سال در کلاس‌های ژیمناستیک و بدن‌سازی شرکت کنید تا بدنتان آماده باشد.
• پیش از فرا رسیدن زمستان، تجهیزات اسکی خود را بررسی کنید و در صورت لزوم به یک کارشناس مراجعه کنید تا آنها را بررسی کنید. کفش، لباس، عینک و.... همه لباس‌هایتان را آماده و مرتب کنید. برای فرزندانتان نیز وسایلی مناسب سن‌شان تهیه کنید.
• پس از اتمام فصل بارش، چوب‌های اسکی را تمیز کرده و کفش و لباس‌هایتان را درون ساکی بگذارید تا گرد و غبار روی آنها ننشیند. بعد ساکتان را در جای خنک و خشکی قرار دهید.

برخی قوانین
فدراسیون بین‌المللی اسکی
• حرکتی انجام ندهید که دیگران در معرض خطر قرار بگیرند.
• حالت و سرعت خود را با قدرت بدنی و شرایط محیطی سازگار کنید.
• فاصله خود را با دیگران حفظ کنید.
فقط از کناره‌های پیست بالا و پایین بیایید.
• به علایم و نشانه‌های نصب شده در پیست احترام بگذارید.
• در صورتی که کسی نیاز به کمک داشت، امداد را خبر کنید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی:
چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم ؟
تغذیه ورزشهای زمستانی
ورزش کنيد ،اما مراقب از دست دادن آب بدنتان باشيد
بهداشت پوشاك ورزشی
آسیب های شایع اسکیت