چه ورزش و رژیمی برای لاغری موضعی شکم, پهلوها و ران ها مناسب است؟
رژیمی برای لاغری موضعی وجود دارد؟ جراحی برای لاغری موضعی جواب می‌دهد؟ به تبلیغات لاغری موضعی اعتماد كنیم؟ چه ورزشی برای لاغری موضعی خوب است؟

چه ورزشی برای لاغری موضعی خوب است؟

۲۵میلیون نفر از مردم ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند؛ این یعنی بیش از ۳۰درصد از ایرانی‌ها در معرض بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت یا مرگ‌ومیر ناشی از آنها قرار دارند و باید برای آب کردن چربی‌های اضافه‌شان فکری کنند.

تعداد زیادی از آن ۷۰درصد باقی مانده هم به‌خاطر پشت میز‌نشینی و كم شدن فعالیت‌های روزمره‌شان با چاقی موضعی و شكم‌های برآمده و پهلوهای بیرون زده درگیرند. با این حساب عجیب نیست كه چاقی مفرط را اپیدمی این سال‌ها بدانیم.


 آیا برای لاغرشدن و خلاصی از چربی‌های اضافه شكم راه میانبری هم وجود دارد؟

 این مطلب را بخوانید تا پاسخ ۴سؤال رایج چاق‌ها را از سمیرا تاجدینی، كار‌شناس ارشد تغذیه بگیرید.


1- رژیمی برای لاغری موضعی وجود دارد؟
رژیم لاغری

چاقی موضعی شاید از برخی جهات از چاقی عمومی سخت‌تر باشد چون اگر رژیم بگیرید همه جای بدنتان لاغر می‌شود و اگر ورزش كنید، نمی‌توانید به سرعت به جواب برسید. اینجاست كه خیلی‌ها به فكر رژیم‌هایی برای لاغری موضعی می‌افتند تا بدون آنكه صورتشان لاغر شود، بتوانند برخی اعضای بدنشان را لاغر كنند. اما باید گفت كه در دنیا چنین رژیم هوشمندی كشف نشده و تنها راه تغییر حجم چربی بدنتان، تغییر عادت غذایی و لاغری كلی بدن است.


وقتی انرژی دریافتی شما بیش از نیازتان باشد، این انرژی به‌صورت بافت چربی درمی‌آید و در بدن ذخیره می‌شود. جایی كه چربی‌ها برای ذخیره شدن انتخاب می‌كنند، معمولا شكم، پهلو و ران‌ها هستند و ژنتیك بدن شما تعیین می‌كند كه چربی‌ها در كجا ذخیره شوند. برخی، این چربی را در بالاتنه و بخش میانی بدن ذخیره می‌كنند و شبیه به سیب می‌شوند و برخی در پایین تنه و ران ذخیره می‌كنند و فرمی پیدا می‌كنند كه شبیه به گلابی است. اگر می‌خواهید از شر این چربی‌ها خلاص شوید، باید به اندازه نیازتان انرژی دریافت كنید و اگر روزی بیشتر از نیازتان انرژی گرفتید، با تحرك و ورزش این مازاد انرژی را بسوزانید.

برای آنكه بتوانید وزن اضافی‌تان را كم كنید، باید رژیمی سالم و منطقی در پیش بگیرید. در چنین رژیمی، چربی‌های اشباع شده مثل روغن نباتی جامد، كره و چربی گوشت به مقدار خیلی كم وجود دارد، فست فود حذف شده و تنقلاتی با كالری بالا مطلقا وجود ندارد. در عوض، تا می‌توانید باید میوه‌های كم‌كالری، سبزیجات، لبنیات كم چرب، حبوبات، پروتئین گیاهی و حیوانی میل كنید.در كنار این رژیم باید به‌طور منظم و مداوم، فعالیت بدنی داشته باشید؛ مثلا روزی ۴۵ دقیقه تا یك ساعت پیاده‌روی كنید.


2- جراحی برای لاغری موضعی جواب می‌دهد؟

هر قدر مدت بیشتری از تجمع چربی‌ها در بدن شما بگذرد، از بین بردن آنها سخت‌تر می‌شود. در این صورت، ممكن است رژیم سالم و ورزش مناسب انجام دهید اما شاهد آب شدن بقیه قسمت‌های بدنتان به جز شكم یا ران‌ها باشید. دلیلش آن است كه چربی‌های قدیمی بدن شما، تبدیل به چربی‌های خارج از دسترس شده‌اند و پیوندهای بین آنها به سادگی شكسته نمی‌شود.


در این شرایط، استمرار فعالیت بدنی می‌تواند كم‌كم این چربی‌ها را هم وادار به آب شدن كند. درباره این چربی‌ها گاهی اوقات متخصصان روش‌های لیزر یا رادیوتراپی را توصیه می‌كنند كه به شكسته شدن چربی‌ها كمك می‌كنند اما پای جراحی در میان نیست و فقط چربی‌های دور از دسترس به چربی‌های آب‌شونده تبدیل می‌شوند. درباره استفاده از این تكنیك‌ها فقط متخصص می‌تواند نظر بدهد. اما خیلی‌ها هم هستند كه ترجیح می‌دهند به جای رژیم و ورزش سراغ جراحی بروند.


لیپوساكشن یك روش جراحی رایج در كاهش چربی‌های بدن است كه عموما برای چربی‌های دور از دسترس به‌كار می‌رود. در این روش، چربی‌های اضافی بدن با عمل جراحی خارج می‌شوند اما این روش زیبایی، به هیچ عنوان یك درمان همیشگی و قطعی نیست و اتفاقا دردسرهایی هم دارد. مثلا اگر قبلا شاهد تجمع بافت یك دست چربی‌ها در این ناحیه بودید، بعد از لیپوساكشن چون بافت‌های چربی بدنتان دستكاری شده، چربی‌ها به شكل ناهموار در بدنتان تجمع می‌یابند چون محوطه‌ای تونل مانند زیر بافت ایجاد می‌شود كه شكل لایه اولیه پوست را ناهموار می‌كند. از طرف دیگر مثل هر عمل جراحی دیگری لیپوساكشن هم خطراتی دارد كه شامل عفونت، خونریزی‌های ناخواسته و آمبولی چربی زیر پوست است.

تكنیك‌های جراحی دیگر مثل لیزر لیپولیز (تخریب بافت چربی با لیزر) هم به همین شیوه، جزو روش‌های موقتی و ناپایدار لاغری به‌حساب می‌آیند و البته ضررهای لیپوساكشن را هم دارند.

بیشتر بدانید : عمل بای پس معده ، عملی برای لاغری

بیشتر بدانید : لیپوماتیک چیست و چه تفاوتی با لیپوساکشن دارد؟

بیشتر بدانید : تفاوت‌های لیپوساکشن، لیپولیز و لیپوماتیک؟!


3- به تبلیغات لاغری موضعی اعتماد كنیم؟

تبلیغات لاغری آنقدر متنوع است كه اگر بخواهید تابع آنها باشید، برای انتخاب روش لاغری‌تان سردرگم خواهید شد. هر تولید‌كننده‌ای معتقد است به راز لاغری راحت و بی‌دردسر پی‌برده و شما تنها با خرید آن محصول می‌توانید لاغر شوید. از كفش پیاده‌روی گرفته تا كمربندهای لاغری و دستگاه‌های دراز و نشست. اما واقعیت این است كه راز لاغری شما در هیچ كدام از این روش‌ها نیست و اگر در اثر استفاده از آنها وزن كم كنید، ممكن است آسیب‌هایی هم به بدنتان وارد شود.

مثلا كمربندهای لاغری با وارد كردن شوك‌های برقی خفیف گرمای موضعی در محل ایجاد می‌كنند و باعث تعریق در بدن شما می‌شوند. همین ایجاد گرما و به‌دنبال آن تعریق زیاد باعث چروكیده شدن ماهیچه‌ها می‌شود و به همین دلیل به‌طور موقت سایز بدن را كوچك‌تر نشان می‌دهند اما این لاغری موضعی در واقع تعداد زیادی از سلول‌های آن بخش از بدن شما را از بین برده و شما برای ساخت عضله‌ای كه با دست خودتان تخریب كرده‌اید، باید مدت‌ها تلاش و ورزش كنید.


كفش‌های پیاده‌روی و دستگاه‌های دراز و نشست هم اگر تأثیری بر كاهش وزن شما داشته باشند، به‌دلیل آن است كه برایتان انگیزه تحرك ایجاد می‌كنند؛ البته به شرطی كه خود این كفش‌ها یا دستگاه‌ها استاندارد باشند و صدمه‌ای به بدنتان وارد نكنند.


4- چه ورزشی برای لاغری موضعی خوب است؟
لاغر کردن

بهترین ورزش برای كاهش قطر ران یا چربی‌های لگن و شكم انجام ورزش‌های هوازی است. ورزش‌های هوازی به ورزش‌هایی گفته می‌شود كه برای مدت حداقل ۲۰ دقیقه ضربان قلب شما را به ۶۵ تا ۸۰درصد حداكثر میزان ضربان قلب می‌رسانند. در این ورزش‌ها، عضلات اصلی بدن مانند عضلات ران، بازو‌ها، عضلات سینه و پشت پا كه نیازمند اكسیژن بیشتری هستند به‌كار گرفته می‌شوند و بدن به چربی‌سوزی می‌افتد.


در فرایند چربی‌سوزی برای این كار، بدن به‌طور خودكار سراغ چربی‌های جمع شده در اندام‌های چاق مثل شكم و ران‌ها می‌رود و بعد از مدتی، با كم‌شدن توده چربی در بدن، وزن كم می‌كنید. ورزش‌های هوازی وقتی به حداكثر چربی‌سوزی می‌رسند كه به‌طور مستمر ۴۵ دقیقه تا یك ساعت در روز آنها را انجام دهید.


خوشبختانه ورزش‌های هوازی آنقدر متنوع هستند كه در هر موقعیتی می‌توانید سراغشان بروید. راه رفتن تند، دویدن آرام، دوچرخه‌سواری، شنا، استفاده از تردمیل، دوچرخه ثابت و طناب‌زدن نمونه‌هایی از ورزش‌های هوازی هستند كه باید حداقل یك ساعت در روز به‌طور منظم آنها را انجام داده و البته در كنار آن رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید. یادتان باشد اگر باید چربی بسوزانید، پیاده روی تند را به‌مدت یك ساعت در برنامه‌تان بگذارید تا به سرعت به چربی سوزی بیفتید و اگر می‌خواهید وضعیت فعلی را حفظ كنید، پیاده‌روی را با سرعت متوسط ادامه دهید.


بیشتر بدانید : معرفی روشی برای لاغری موضعی بدون ورزش و رژیم غذایی

بیشتر بدانید : کاهش چربی موضعی با ورزش امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : با روش کاهش وزن بهاره رهنما آشنا شوید

بیشتر بدانید : لاغری سریع با رژیم 7-4-2 ، کاهش وزن 5 کیلویی در یک ماه

بیشتر بدانید : سوزاندن چربی های بدن با 3 تمرین ورزشی در 20 دقیقه یا کمتر


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:hamshahrionline.ir