اتفاق خوبی که هنگام پیاده روی در بدن شما اتفاق می افتد
 وقتی پیاده روی می کنید، این اتفاقات خوب در بدن شما رخ می دهد.همان چند قدم ابتدایی، باعث تحریک آزاد شدن مواد تولید کننده ی انرژی شیمیایی در سلول ها می شود، تا برای راه رفتن به پاها سوخت رسانی کند.

اثرات پیاده روی بر بدن

فکر می کنید پیاده روی فقط قرار گرفتن یک پا در مقابل پای دیگر است؟ اما باید بگویم هر بار که به پیاده روی می روید، کلی اتفاق خوب در بدن شکل می گیرد که از آن بی خبرید.

 

یک تا 5 دقیقه

همان چند قدم ابتدایی، باعث تحریک آزاد شدن مواد تولید کننده ی انرژی شیمیایی در سلول ها می شود، تا برای راه رفتن به پاها سوخت رسانی کند. ضربان قلبتان به 70 تا 100 مرتبه در دقیقه افزایش پیدا می کند، جریان خون تقویت و عضلات گرم می شوند.با آزاد کردن مایع روان کننده توسط مفاصل،  بدن از حالت سفتی خارج می شود و کمکتان می کند راحت تر حرکت کنید. همینطور که حرکت می کنید،  بدنتان 5 کالری در دقیقه می سوزاند. بدنتان به انرژی بیشتری احتیاج پیدا می کند و برای جبرانش از کربوهیدرات ها و چربی ها استفاده می کند.

 

6 تا 10 دقیقه

ضربان قلب از 100 به 140 مرتبه در دقیقه افزایش پیدا می کند، و مقدار کالری سوزی تان به 6 کالری در دقیقه افزایش پیدا می کند.بدن با آزاد کردن مواد شیمیایی که رگ ها را باز می کند، با بالا رفتن فشار خون مقابله می کند. حالا خون و اکسیژن بیشتری به عضلات فعال می رسد.

 

11 تا 20 دقیقه

دمای بدنتان به بالا رفتن ادامه می دهد، رگ های خونی نزدیک به پوست باز می شوند، تا گرما آزاد کنند. به همین دلیل شروع به عرق ریختن می کنید. همینطور که پیاده روی تان سریعتر می شود، بیش از 7 کالری در دقیقه می سوزانید و سخت تر نفس می کشید. سطح هورمون هایی نظیر اپی نفرین و گلوکاگون بالا می رود و انرژی بیشتری به عضلات منتقل می شود.

 

21 تا 45 دقیقه

احساسات تقویت می شود، با آزاد شدن تنش از بدن احساس راحتی می کنید، دلیل این احساس خوب آزاد شدن هورمون های احساس خوب، نظیر ایندورفین در مغز است.همینطور که چربی بیشتری می سوزانید، سطح انسولین ( که به ذخیره چربی ها کمک می کند ) کاهش می یابد، این خبر خوبی برای کسانی است که با وزن اضافه یا دیابت مبارزه می کنند.

 

46 تا 60 دقیقه

با کاهش ذخایر کربوهیدرات ممکن است، عضلات احساس خستگی کنند. همینطور که خود را سرد می کنید، ضربان قلبتان پایین می آید و آرام تر نفس می کشید.حالا مقدار سوزاندن کالری تان نیز کمتر شده. اما میزان کالری سوزیتان تا یک ساعت بعد از ورزش هم، بیشتر از ابتدای کار است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:سایت دکتر کرمانی