چگونه سن تندرستی خود را کاهش دهیم؟
بسیاری از مردم بخصوص خانم ها دوست دارند که همیشه جوان بمانند و ظاهری جوان داشته باشند. مطالعات دانشمندان نروژی نشان داده که روشی برای جوان ماندن ماندگار وجود دارد.

 دانشمندان نروژی ادعا کردند که انجام منظم فعالیت های ورزشی در دوران میانسالی و سالمندی می تواند تا ۲۵سال عمر تقویمی فرد را کاهش دهد. البته این ادعا با مطالعه ای که در المپیاد ورزشی سالمندان در آمریکا در سال اخیر به انجام رسید، تایید شد. متخصصان سلامت سالمندان در این مطالعه دریافتند افرادی که حتی در سنین بالای ۵۰ سال هستند و به طور منظم به فعالیت های ورزشی می پردازند، توانستند با کاهش سن تندرستی خود از بیماری های مهلکی مانند سرطان نیز جان سالم به در ببرند. 

 

سن تندرستی چیست؟

سن تندرستی در واقع نشان دهنده جوان ماندن ارگان های مختلف بدن می باشد. دانشمندان علوم سلامت به راحتی و با انجام چند آزمایش سرپایی ساده در مورد میزان آمادگی بدنی فرد میانسال یا سالمند می توانند میزان سن تندرستی او را تخمین بزنند.

 

نکته جالب در مورد سن تندرستی آن است که افراد جوان کم تحرک و یا با فعالیت بدنی کم هم می توانند سن تندرستی بیش از سن تقویمی افراد میانسال یا سالمند داشته باشند.

 

آیا سن تندرستی پایین به معنی طول عمر بیشتر است؟

البته تاکنون دانشمندان علوم سلامت نتوانستند ثابت کنند که پایین آمدن سن تندرستی نسبت به سن تقویمی نشان از افزایش طول عمر بشر دارد، اما قطعا اگر فردی سن تندرستی کمتر از ۲۰ تا ۲۵ سال از سن تقویمی خود داشته باشد، می تواند مطمئن باشد که سلامت کلی درون بدن او در حد بسیار مطلوبی می باشد.

 

نقش فعالیت و ورزش منظم بر سن تندرستی

آنچه که باعث می شود فاصله سن تندرستی از سن تقویمی کمتر باشد، انجام فعالیت ورزشی منظم می باشد. اما سوال در اینجا است که افراد میانسال و سالمند از چه زمانی فعالیت های منظم ورزشی خود را شروع نمایند، تا وزن تندرستی آنها کاهش یابد؟ در پاسخ به این سوال دانشمندان سلامت در آمریکا با نهایت تعجب مشاهده کردند که خانمها و آقایان مسن تر از ۷۰ سال نیز وقتی بعد از ۷۰ سالگی رو به انجام فعالیت های منظم ورزشی آوردند، به همان نسبتی که فعالیت ورزشی انجام می دادند، سن تندرستی شان کاهش می یافت.

 

توصیه پایانی

در جهت کاهش سن و جوان تر ماندن، انجام فعالیت های ورزشی منظم در طی روز در هر سنی و در هر شرایطی توصیه می شود. در ضمن شما با کلیک بر روی عنوان «تخمین سن تندرستی» می توانید وارد صفحه تخمین سن تندرستی خود شوید. در این صفحه با ورود جنسیت، سن تقویمی، وزن، قد، استعمال دخانیات، میزان فعالیت بدنی، وضعیت رژیم غذایی و سابقه وجود بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در خود و خانواده تان در کمتر از چند ثانیه سن تندرستی بدنتان را تخمین بزنید. اگر سن تندرستی شما از سن تقویمی تان پایین تر بود، نشان می دهد که وضعیت سلامت بدنی تان خوب است؛ اما اگر سن مذکور بالاتر از سن تقویمی تان بود،حتما باید شیوه زندگی خود شامل وضعیت تغذیه، فعالیت بدنی و الگوی خواب و رفتارهای خاصی مانند استعمال سیگار را در خود بهبود دهید.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ