3 گام برای کنترل وزن در دوران یائسگی
یائسگی با محدوده وسیعی از تغییرات هورمونی همراه است، مسئله ای که یکی از دلایل اضافه کردن وزن در این دوره زندگی است.

یائسگی و کنترل وزن

اگر از هر خانمی بپرسید, بدترین مسائل در دوران یادسگی برای شما چیست، قطعاً اضافه کردن وزن جزو موارد بالای لیست خواهد بود. یائسگی با محدوده وسیعی از تغییرات هورمونی همراه است، مسئله ای که یکی از دلایل اضافه کردن وزن در این دوره زندگی است. از عوامل دیگری که کاهش وزن در این دوره را سخت می کند، کاهش توده عضلانی، مسائل ژنتیکی و سبک زندگی فرد ( استرس، دیابت و ... ) است.

در سراسر زندگی ما، استروژن دوست ماست، بدن ما را شاداب نگه می دارد. اما وقتی سن بالا می رود و یائسگی اتفاق می افتد، سطح استروژن کاهش می یابد که این مسئله باعث افزایش وزن و از بین رفتن عضله ها می شود. توده عضلانی برای خانم ها به دلیل نقش آن در سوزاندن کالری و افزایش متابولیسم، مهم است، هرچند وقتی سطح استروژن کاهش می یابد، متابولیسم بدن هم در نهایت کم می شود.

خانمهای یائسه، بخش میانی اندامشان دچار اضافه وزن می شود و این مسئله عواقب بدی برای سلامت آنها دارد. از جمله ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، سکته قلبی، دیابت نوع 2، سکته مغزی، انواع سرطان به خصوص سرطان پستان و سرطان روده بزرگ، را بالا می برد.

خانمهای یائسه می توانند وزن خود را با راه کارهای ساده زیر کنترل کنند:

- تحرک خود را طی روز زیاد کنید. با اطمینان، فعالیت های هوازی را به کارهای روزمره خود برای حداقل 75 تا 150 دقیقه در هر هفته اضافه کنید. که البته بسته به وضعیت جسمانی شما می تواند بیشتر هم باشد. تمرین های قدرتی همچنین می تواند توده عضلانی شما را افزایش دهد. که منجر به بالا رفتن متابولیسم بدن شما خواهد شد. اگر شما بخواهید این زمان را در یک هفته تقسیم کنید، فقط نیم ساعت در 5 روز از هفته خواهد شد.

- انتخاب مواد غذایی بهتر. غذاهای کم کالری، اضافه کردن میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین بدون چربی، به بدن شما کمک می کند تا در یک مسیر سلامت حرکت کند. خوردن غذاهایی با گلوکز کمتر می تواند، برای کاهش سطح قند خون شما مفید باشد. این کارها به نظر قدم های کوچکی می رسند، اما اگر در برنامه های روزانه شما رعایت شوند، تاثیرات بسیار بزرگی دارند.

- پیداکردن یک همراه. پیدا کردن یک همراه از بین دوستان تان می تواند شما را در مسیر درست نگه دارد. اگر این همراهی توسط کسی یا کسانی باشد که، آنها نیز تلاش می کنند تا وزن خود را حفظ کنند، قطعا بسیار مفید خواهد بود.

مزایای ورزش کردن فقط در کنترل وزن شما خلاصه نمی شود، بلکه ریسک ابتلا به بیماریهایی که می تواند به دلیل چاقی اتفاق بیفتد را کاهش می دهد. همچنین انیستیو ملی سلامت آمریکا ( NIH ) اعلام کرد، کسانی که هر روز حدود 10 دقیقه ورزش می کنند، دور کمر باریک تری دارند.ورزش کردن می تواند ریسک ابتلا به پوکی استخوان، بیماری های قلبی و سندرم متابولیک را کاهش دهد و باعث تقویت مفاصل، عضله ها و حفظ سلامت روده شود. البته قطعا در جلوگیری از ابتلا به افسردگی و اضطراب و سرطان پستان موثر است و در نهایت باعث بهبود سلامت کلی فرد می شود.اگر بتوانید احساس خوب خود و سلامتی تان را حفظ کنید، یائسگی پایان خوبی های زندگی شما نیست. در دوره های مختلف زندگی، خانمها مسائل جدیدی را تجربه می کنند، پس باید سلامت باشند تا بتوانند قوی بمانند.

لازم به ذکر است، برای داشتن یک برنامه کامل، شما باید با دکترتان صحبت کنید، تا برنامه ای خاص شما را برایتان تنظیم نماید. قطعا یک الگوی واحد برای همه خانم ها جهت رسیدن به سلامتی وجود ندارد . تنها کنترل وزن باعث نمی شود که شما احساس خوبی داشته باشید و یا خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی در شما کاهش یابد. بلکه باعث می شود، شما احساس رضایت از خودتان داشته باشید.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ