برای تناسب اندام ورزش می کنم نتیجه نمی گیرم
برخی از مردم ورزش کردن را برای حفظ سلامت خود انجام می دهند، برخی ورزش کردن را برای تناسب اندام. 

آیا ممکن است که برخی از افراد از ورزش کردن برای تناسب اندام نتیجه نگیرند؟

پاسخ افراد مختلف به ورزش متفاوت است. اگر  10 نفر به مدت 3 هفته با روال یکسان ورزش کنند، برخی بهبود چشمگیری خواهند داشت، ولی عده ای ممکن است به هیچ وجه تغییر فیزیولوژیکی ای نداشته باشند، در برخی موارد حتی تعداد کمی هم ممکن است کمتر به سمت تناسب اندام بروند. پیش از این محققان تصور می کردند که برخی از افراد نسبت به ورزش پاسخ نمی دهند، یعنی ورزش روی آن ها کارساز نیست. اما تحقیقات بیشتر و بیشتر نشان داد که، عدم پاسخگویی افراد به ورزش صرفا یک باورغلط است.

یکی از مطالعات اخیر نشان داد، افرادی که با یک نوع از ورزش قوی تر نمی شوند و یا به سمت تناسب اندام نمی روند، بدنشان به سایر ورزش ها پاسخ می دهد. بعضی افراد به تمرینات استقامتی طولانی بهتر پاسخ می دهند و بعضی دیگر به تمرینات دو سرعت، اما مهم این است که هر کسی به یکی از این موارد واکنش می دهد.

در حال حاضر این مطالعه جدید گرچه با توصیه های سرسختانه ای همراه است، اما دیدگاه گسترده تری در مقابل ما قرار می دهد. همه به تمرینات ورزشی پاسخ می دهند، با توجه به تحقیقاتی که به تازگی در مجله فیزیولوژی منتشر شده، مشخص شده است که برخی از افراد برای این که به تناسب اندام برسند نیاز به تمرین بیشتری دارند.

این مطالعه روی 78 نفر بزرگسال سالم انجام شد که آن ها را به 5 گروه تقسیم کردند، هر گروه یک، دو، سه، چهار یا پنج ورزش 60 دقیقه ای در هفته و به مدت 6 هفته داشتند. اکثر افرادی که فقط یک جلسه تمرینی در هر هفته داشتند، از نظر جسمی ظاهرشان بهتر نشد ( در تناسب اندام آنها تاثیری نداشت). ولی گروههایی هم که دو و سه جلسه در هفته تمرین داشتند، کسانی بودند که به تمرینات پاسخ ندادند. 

بنابراین محققان تمام کسانی که به تمرینات پاسخ نداده بودند را، در یک برنامه شش هفته ای دیگر قرار دادند که شامل دو تمرین اضافه در هر هفته بود. افرادی که هر هفته یک تمرین شصت دقیقه ای داشتند، تمریناتشان به سه تمرین شصت دقیقه ای در هفته رسید ( یا سه ساعت در هفته ) و افرادی که سه ساعت در هفته تمرین داشتند، جلسات تمرینشان را به پنج تمرین شصت دقیقه ای تغییر دادند. حداکثر قدرت و آمادگی جسمانی و قلبی عروقی همه این افراد در این مدت بهبود پیدا کرد.

برای تناسب اندام ورزش می کنم اما نتیجه نمی گیرم

به گفته محققان این نتایج حاکی از آن است که، تاثیر ورزش روی بدن به شدت آن بستگی دارد، یعنی اگر بدن شما به ورزش پاسخ نمی دهد و شما به تناسب اندام مورد نظرتان نمی رسید، احتمالا فقط کافیست میزان آن را بیشتر کنید ( البته نه تا حدی که به بدن آسیب وارد کند).

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 دشمن تناسب اندام را بشناسید

 

دکتر مایکل جوینر(  Dr. Michael Joyner) پزشک و محقق کلینیک مایو که یکی از کارشناسان برجسته جهان در تناسب اندام و عملکردهای بدن انسان است، می گوید: عمل کردن به این مساله ظاهرا مشکل است، ولی یافته های محققان می تواند انگیزه ای برای شما باشد، به این دلیل که حتی معتدل ترین سطح از ورزش ها می توانند برای شما سلامتی به ارمغان بیاورند و از شما در برابر بیماری و مرگ محافظت کنند.

با این حال دکتر جوینر در تفسیر خود اشاره می کند که، در حال حاضر برای بسیاری از مردم رسیدن به حداقل زمان لازم برای ورزش کار سختی است. مقدار توصیه شده ورزش در هفته به طور متوسط 150 دقیقه است. حتی اگر مردم بدانند که گذاشتن زمان بیشتر برای ورزش ممکن است نتایج بسیار متفاوتی را برای آنها داشته باشد، باز کافی نیست تا تشویق شوند به صرف زمان بیشتر برای ورزش. 

ولی حقیقت این است که هنوز در حال یادگیری فواید این مساله هستیم. در بعضی موارد، ممکن است بتوانید افراد را به داشتن فعالیت بیشتر تشویق کنید ( مثل دوچرخه سواری یا راه رفتن به جای رانندگی ). به نظر من باید تا جایی که ممکن است به زندگیمان فعالیت فیزیکی اضافه کنیم و اثر فوق العاده آن را در پیشگیری از چاقی شاهد باشیم

برای تناسب اندام ورزش می کنم اما نتیجه نمی گیرم

در برخی موارد، افراد تمایل دارند وقتشان را در باشگاه بگذرانند اما پژوهش های دیگر نشان داده است که بهترین روش برای تناسب اندام و تغییرعدم پاسخگویی بدن به ورزش، پیدا کردن تمرینات مختلفی است که بتواند روی شما کارساز باشد. به همین دلیل است که مربیان اعتقاد دارند که برای همه یک نوع تمرین برای رسیدن به تناسب اندام کارساز نیست. در عوض باید به دنبال تمریناتی باشید که روی شما کارساز است و به اندازه کافی به آن علاقمند باشید تا بتوانید ادامه اش دهید. وقتی به منافع گوناگون ورزش نگاهی کنید، از بهبود سلامت قلب و عروق تا کاهش استرس و تاثیر مثبت آن روی خلق و خوی افراد، می توانید به ارزش آن پی ببرید.

به نظر من بسیاری از افراد به یک مجموعه فعالیت های ترکیبی با بالاترین شدتی که ممکن است، نیاز دارند، ولی کلید اصلی و بسیار ساده آن تکرار هر روزه تمرینات است


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ