کالری سوزی با ورزش در هوای گرم
آیا ورزش در هوای گرم باعث کالری سوزی بیشتر می شود؟ در این مطلب به بررسی تاثیر هوای گرم بر کالری سوزی می پردازیم.

 فواید ورزش در هوای گرم

همین طور که بیشتر و بیشتر به طرف فصل تابستان می رویم، بسیاری از افراد صحبت از انجام ورزش در محیط بیرون می کنند تا با گرمای هوا بیشتر و بیشتر عرق کنند. ولی ورزش کردن در هوای گرم بیرون مسلما سخت تر از ورزش در محیطی است که تهویه هوا داشته باشد، آیا تمرینات در محیط گرم تر می تواند موثر تر باشد؟ می دانید نظر کارشناسان در این زمینه چیست؟. در این مقاله تمام نکاتی که نیاز است درباره ورزش در هوای گرم بدانید را قبل از این که برای یک ورزش سخت و عرق ریز پای تان را بیرون بگذارید، با شما در میان می گذاریم.

 

لاغری با ورزش در هوای گرم

لاغری با ورزش در هوای گرم

به نظر می رسد که این روزها گزینه های زیادی برای ورزش در هوای گرم وجود دارد، از یوگا گرفته تا دوچرخه سواری. هر کسی که در جلسات ورزشی شرکت کرده یا مسافت طولانی را وسط روز دویده باشد، می داند که اضافه کردن کردن گرما به ورزش می تواند شدت آن را افزایش دهد. فشار ناگهانی که به بدن وارد می شود، ایجادش با ورزش در هوای خنک غیر ممکن است. اگر در اواسط تابستان پیاده روی کرده باشید متوجه شده اید که حتی قرار دادن یک پا جلوی پای دیگر در این شرایط کار دشواری است.

ولی آیا این شرایط می تواند به این معنی باشد که بدن تان چربی و کالری بیشتری می سوزاند؟. در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که ورزش کردن در هوای گرم می تواند منجر به از دست دادن وزن خیلی بیشتری شود. اگر قبل و بعد از یک ورزش نفس گیر در هوای گرم خودتان را وزن کنید، متوجه تغییر وزن چشمگیری خواهید بود و همین مساله باعث می شود افراد فکر کنند که ورزش در هوای گرم راهی مناسب برای کاهش وزن است.متاسفانه تقریبا تمام وزنی که بعد از ورزش کم شده است، آب است نه چربی.

اگرچه برخی از منابع معتقدند که ورزش در گرما ممکن است به شما کمک کند کالری بیشتری بسوزانید، چون بدن تان برای خنک نگه داشتن خود باید انرژی بیشتری صرف کند، این تفاوت در بهترین حالت هم خیلی ناچیز است و بیشتر اضافه وزنی که بعد از ورزش در هوای گرم کم می کنید به خاطر از دست دادن آب است.

 

مزایای بالقوه ورزش در هوای گرم

مزایای بالقوه ورزش در هوای گرم

با وجودی که ورزش در گرما کمک زیادی به سوزاندن چربی بدن نمی کند، ولی مزایای دیگری برای ورزش در هوای گرم وجود دارد. هستند افرادی که روی عرق کردن بیشتر و سم زدایی بدن از این طریق اصرار دارند و در اشتباه هم نیستند، پوست بخشی از سیستم دفع بدن است و نقش مهمی در خروج سموم از بدن دارد. 

یکی از مزایای سلامتی متعددی که عرق کردن دارد این است که، به بدن تان کمک می کنید از شر مواد زائد ناخواسته خلاص شود. مقدار کمی از سموم مانند سرب، آرسنیک، جیوه و کادمیم در عرق وجود دارد. هر چه بیشتر عرق کنید این سموم بیشتر از بدن خارج می شوند و کمتر در بدن باقی می مانند. این نوع فرایند سم زدایی به خصوص زمانی که به طورت مرتب و هر روزه با ورزش همراه باشد، می تواند به سلامت بدن و زندگی طولانی تر شما کمک کند.

با این حال، برخی دیگر تاکید دارند که عرق کردن به هیچ عنوان نمی تواند مانند کارکرد کلیه ها و کبد تاثیر گذار باشد و فایده سم زدایی بدن با عرق کردن باید ثابت شود. و البته هر چه بیشتر عرق کنید ممکن است بیشتر دچار کم آبی شوید، بنابراین حتما با خوردن آب بیشتر آن را جبران نمایید.

یکی دیگر از مزایای بالقوه که گاهی توسط طرفداران ورزش در هوای گرم عنوان می شود، افزایش انعطاف پذیری است. طرفداران یوگای داغ اصرار دارند که گرما اجازه می دهد عمیق تر تمرکز کنند و عضلاتشان انعطاف پذیر تر شود. این مساله می تواند مانند شمشیری دو لبه باشد، چون احتمال اوردوز کردن و فشار بیش از حد وارد شدن به عضلات در هوای گرم بیشتر است. اگر می خواهید در هوای گرم ورزش کنید حواستان باشد که بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد، ورزش داغ می تواند عملکرد شما را در هر دو محیط گرم و سرد افزایش دهد. یک مطالعه در دانشگاه اورگان که در مجله فیزیولوژی کاربردی Applied Physiology منتشر شد، در مورد توانایی رقابتی دوچرخه سواران در اتاقی با دمای 55 درجه انجام شد. یک گروه از دوچرخه سواران در محیط خنک تمرین کرده بودند و گروه دیگر در محیط گرم. در نهایت از هر دو گروه در اتاقی با دمای 55 درجه آزمایش به عمل آمد. گروهی که در هوای گرم تمرین کرده بودند شاهد بهبود عملکرد کاملا مشخصی بودند در صورتی که گروه تمرین کننده در هوای سرد اینگونه نبودند. با این حال، نکته مهم این است که بدانید این مطالعه روی ورزشکاران مسابقات و حرفه ای انجام شده و شاید روی افراد عادی که ورزشکار حرفه ای نیستند، 100 درصد تایید شده نباشد.

در نهایت باید بدانید که تمرین در گرما ممکن است قادر به افزایش استقامت ذهنی شما باشد و توانایی ادامه دادن در گرما ممکن است در مسابقات شما را توانمند تر کند، ولی اگر قرار باشد فشار بیش از حدی به خود وارد کنید، برای تان مشکل ساز خواهد شد.

 

احتیاط در ورزش در هوای گرم

احتیاط در ورزش در هوای گرم

صرف نظر از این که کالری بیشتری می سوزانید یا خیر، اگر تصمیم گرفتید در هوای گرم ورزش کنید حواستان به بدن و احساس تان باشد. بیش از حد تحمل بدن تان به خود فشار نیاورید و آب زیادی بنوشید. زمانی که در هوای داغ ورزش می کنید بیش از هوای سرد در معرض خطر از دست دادن آب بدن هستید. مراقب علایمی از قبیل سرگیجه، سردرگمی، گرفتگی عضلات، تهوع و ضعف باشید. اگر این علایم را تجربه کردید یعنی زمانش رسیده که به محیطی خنک تر رفته و مقداری آب بنوشید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ورزش در هوای گرم نیازمند رعایت این نکات است



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ