تعریق باعث افزایش کالری سوزی می شود
همه ما در زمان ورزش کردن عرق می کنیم. اما برخی می گویند، تعریق بیشتر باعث افزایش کالری سوزی می شود.

عرق کردن روش طبیعی بدن برای تنظیم دمای خود است. بدن این کار را با رها کردن آب و نمک انجام می دهد که تبخیر آن باعث خنک شدن تان می شود. عرق کردن به خودی خود نمی تواند کالری زیادی بسوزاند، اما خارج شدن عرق از بدن، باعث از دست دادن وزن آب بدن می شود. با این حال، چنین کاهش وزنی موقتی است. همین که با نوشیدن آب یا غذا خوردن به بدن آب رسانی کنید، بلافاصله تمام وزنی که کم کرده بودید را باز خواهید گرداند.

عرق کردن چقدر کالری می سوزاند؟

برخی می گویند فعالیت هایی که عرق را در می آورند مانند یوگای بیکرام اجازه می دهند بیش از 1000 کالری در ساعت بسوزانید، اما این ادعا اشتباه است. در یک تحقیق مشخص شد در یک کلاس 90 دقیقه یوگا بیکرام، خانم ها به صورت متوسط تنها 330 کالری و آقایان 460 کالری سوزانده اند. این مقدار با 90 دقیقه پیاده روی با سرعت 5.5 کیلومتر در ساعت برابر است.

می توانید در فعالیت هایی که زیاد عرق تان را در نمی آورند و یا اصلا باعث عرق کردن تان نمی شوند نیز کالری بسوزانید. برای مثال، در حال شنا کردن، وزنه زدن و یا ورزش در هوای سرد همچنان در حال کالری سوزاندن هستید. عرق کردن، می تواند یکی از راه های اندازه گیری سطح شدت فعالیت تان باشد.

چرا بعضی افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند؟

  • اینکه چقدر عرق می کنید، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، از جمله:

    - ژنتیک.
    - فاکتورهای محیطی.
    - سن.
    - سطح تناسب اندام.
    - وزن.

از میان این موارد، وزن و سطح تناسب اندام، بیشترین دخالت را در مقدار تعرق بدن ایفا می کنند. بدن در وزن بالا برای عملکرد به انرژی بیشتری نیاز دارد. در نتیجه بیشتر عرق خواهید کرد، چون قسمت های بیشتری از بدن به خنک شدن نیاز پیدا می کنند. هرچه سطح تناسب اندام تان بهتر باشد، سریع تر عرق خواهید کرد. دلیلش این است که بدن در تنظیم دمای خود بهتر می شود. سریع عرق کردن بدان معنا است که بدن تان سریع تر می تواند خود را سرد کند. سریع عرق کردن کمک تان می کند برای مدت زمان طولانی و با شدت بیشتری ورزش کنید.

مزایای عرق کردن چیست؟

مزیت اصلی عرق کردن، پایین آوردن دمای بدن است. برخی دیگر از مزایای عرق کردن عبارت اند از:

- داشتن پوست سالم تر: ورزش با شدت بالا، باعث گردش خون در سراسر بدن می شود و این باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی در بدن به جریان در بیایند و سلول های پوست را تغذیه کنند.
- خودتان را به چالش بکشید: اگر در طول ورزش کردن عرق کنید، مسلما فعالیتی انجام داده اید که سطح تناسب اندام تان را به چالش کشیده است. اما اگر دچار سرگیجه، خستگی شدید یا درد شده اید، بدان معنا است که بیش از حد فشار آورده اید.

آیا عرق کردن خطرهایی نیز دارد؟

کم آب شدن بدن از خطرات عرق کردن است

اگر عرق کنید بیشتر در خطر کم آب شدن بدن قرار خواهید گرفت. هوای گرم و مرطوب، میزان عرق کردن تان را افزایش می دهد. برای نوشیدن مایعات منتظر این نمانید که احساس تشنگی کنید. یک بطری آب به همراه داشته باشید و در طول ورزش مرتب از آن بنوشید. عرق کردن شدید می تواند خطرناک باشد. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله از کمک های پزشکی استفاده کنید:

  • - خستگی شدید یا سرگیجه.
    - سرگیجه ای که هنگام ایستادن به وجود می آید و بعد از چند ثانیه هم از بین نمی رود.
    - به مدت هشت ساعت ادرار کردن.
    - ضعیف شدن نبض.
    - ضربان نبض بسیار بالا.
    - از دست دادن هوشیاری.

هیپریدروزی از خطرات عرق کردن است

اگر معمولا به شدت عرق می کنید، ممکن است دچار مشکلی به نام هیپریدروزی شده باشید. اگر این مقدارعرق کردن، باعث ایجاد اختلال در کارهای روزانه تان شده حتما با پزشک خود صحبت کنید. همچنین اگر شب ها بدون دلیل عرق می کنید یا ناگهان به شدت دچار عرق کردن می شوید باید با پزشک تان مشورت کنید. اگر عرق کردن تان با این موارد همراه بود باید بلافاصله به دنبال کمک های پزشکی باشید:

  • - تب 40 درجه سانتی گراد یا بالاتر.
    - درد قفسه سینه.
    - تنگی نفس.
    - ضربان قلب بالا.

چگونه بی خطر کالری بسوزانیم؟

برای کاهش وزن باید کالری که می سوزانید از آنچه دریافت می کنید بیشتر باشد. 3.500 کالری برابر است با حدود نیم کیلو چربی. بنابراین برای کاهش نیم کیلوگرم باید 3.500 کالری کمتر از آنچه مصرف می کنید، بسوزانید.

بهترین راه رسیدن به وزنی سالم این است که سبک زندگی فعال را در پیش بگیرید. برنامه غذایی سالم را اجرا کنید که بیشتر از غذاهای کامل تشکیل شده باشد و مرتب ورزش کنید ( 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه)، اینها بهترین و ایمن ترین راه ها برای رسیدن به وزن ایده آل هستند.

سخن پایانی

عرق کردن و بیرون راندن وزن آب بدن می تواند کمک کند برای مت زمان محدودی وزن تان کم شود. کشتی گیرها و اسب سوار ها که برای رقابت های خود باید در وزنی معین قرار بگیرند، معمولا از این تکنیک استفاده می کنند. با این حال کالری سوزانده شده، در این روش، زیاد چشم گیر نیست و به هیچ وجه، راهی ایمن برای کاهش وزن نیست.

اگر سعی دارید وزن کم کنید، بهترین کار این است که به مرور پیش بروید تا ایمن بمانید. از یک برنامه غذایی سالم با غذاهای کامل استفاده کنید و مرتب ورزش کنید. یک متخصص می تواند کمک تان کند برنامه غذایی و ورزشی مناسب خود را طراحی کنید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: kermany.com