کدام به طور طبیعی بدنی ورزشکارتر دارند، زنان یا مردان؟
پژوهشی در زمینه مقایسه اندام در زنان و مردان به لحاظ اینکه کدام به طور زبیعی ورزشکارترند، انجام شد که نتیجه آن جالب توجه است. در این مقاله به بیان نتیجه این تحقیق می پردازیم.

خانم ها ورزشکارترند یا مردان؟

در یک تحقیق کوچک، محققان جذب اکسیژن و استخراج اکسیژن عضلانی را بر 18 زن و مرد که روی تردمیل راه می‌رفتند اندازه‌گیری کردند. جذب اکسیژن یک فاکتور مهم در اندازه گیری تناسب اندام هوازی* Aerobic محسوب می‌شود. به گفته محققان دانشگاه واترلو University of Waterloo در اونتاریو Ontario کانادا این روند جذب و استخراج اکسیژن در زنان حدود 30 درصد سریعتر از مردان است.

*تمرین هوازی (ایروبیک) Aerobic exercise: نوعی فعالیت ورزشی بوده که هدف آن بهبود سیستم مصرف اکسیژن می‌باشد. هوازی ترجمه واژه ایروبیک (Aerobic) می‌باشد که به معنی با اکسیژن بوده و به نیاز به اکسیژن در سوخت و ساز بدن و فرایند تولید انرژی اشاره دارد. تمرین‌های هوازی بسیاری وجود دارند که با شدتی ملایم و بصورت مداوم انجام می‌شوند.

 خانم ها خوش اندام ترند یا آقایون؟

نتیجه این مطالعه اما برخلاف نظر افرادی است که تصور می‌کنند مردان به طور طبیعی بدنی ورزشکارتر نسبت به زنان دارند و به تبع آن خوش اندام‌تر هستند.

در این تحقیق مشخص شده عضلات زنان استخراج اکسیژن از خون را سریعتر انجام می‌دهد، موضوعی که به لحاظ علمی به عنوان "یک سیستم هوازی عالی" توصیف می‌شود.

به این ترتیب از آنجاییکه خانم‌ها پروسه استخراج و پردازش اکسیژن را سریعتر انجام می‌دهند،خیلی کمتر مولکول‌های مرتبط با خستگی عضلات را انباشته می‌کنند و خیلی کمتر عملکرد ضعیف ورزشی از خود نشان می‌دهند.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khabaronline.ir