قبل از شروع یوگا، بخوانید
اگرچه یوگا فواید سلامتی بسیاری دارد و می تواند به عنوان بخشی از برنامه درمانی محسوب شود اما جایگزین مراقبت ها و توصیه های پزشکی نیست.

یوگا و نکات مهم درباره آن

اغلب کلاس های یوگا بر آموزش وضعیت جسمی، تکنیک های تنفس و مدیتیشن تاکید دارند. برخی از این کلاس ها به منظور تمدد اعصاب و ریلکسیشن طراحی شده اند. بعضی از آموزش های یوگا به شما یاد می دهند که چگونه بدن خود را به شیوه های جدید حرکت دهید. انتخاب این آموزش ها موجب افزایش انعطاف پذیری، قدرت و تعادل بدن شما می شوند.

 

ایمنی بدن در یوگا

اگرچه برای اغلب افراد سالم، یوگا یک ورزش غیر هوازی ایمن می باشد اما همیشه بدون خطر نیست. بر اساس یافته های آکادمی جراحان ارتوپدی امریکا، صدمات یوگا معمولا شامل کشش زیاد گردن، شانه ها، ستون فقرات، پاها و زانوها می باشد. این خطرات در صورت ابتلا به بیماری هایی همچون پوکی استخوان شدید، فشارخون بالا یا پایین، مشکلات گوش، اختلال ستون فقرات و بارداری تشدید می شوند.

 

توصیه هایی برای کاهش خطر آسیب دیدگی

اگر شما باردار و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید: حتما قبل از شروع یوگا با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند با توجه به شرایط شما نوع و سطح تمرینات یوگا را به طور مناسب انتخاب نماید.

یوگا را به تنهایی و بدون مربی یاد نگیرید: تمرین با یک مربی با تجربه و آموزش دیده موجب به حداقل رسیدن آسیب های جدی برای شما می شود.

یوگا جایگزین درمان ها و مراقبت های پزشکی نیست: اگرچه یوگا فواید سلامتی بسیاری دارد و می تواند به عنوان بخشی از برنامه درمانی محسوب شود اما جایگزین مراقبت ها و توصیه های پزشکی نیست.

محدودیت های خود را بشناسید: قبل از شروع یوگا درباره شرایط فیزیکی وقدرت آن تحقیق کنید. از مربی خود مشاوره بگیرید تا تمرینات مناسب را به شما معرفی نماید.

آرام پیش بروید: یوگا ورزش رقابتی نیست. آموزش را از پایه شروع کنید. ابتدا تکنیک های صحیح تنفس  و حفظ تعادل را یاد بگیرید، سپس به حرکات کششی بپردازید.

قبل از هر جلسه بدن خود را گرم کنید: عضلات سرد احتمال آسیب را افزایش می دهند.

لباس مناسب بپوشید: لباسی بپوشید که به شما امکان حرکات آزادانه را بدهد.

سوال بپرسید: اگر تمرینی را متوجه نشدید، قبل از اینکه خودتان تمرین را انجام دهید، درباره آن سوال کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید: این نکته به ویژه درمورد تمریناتی که در اتاق های گرم ومرطوب انجام می شوند، حائز اهمیت است.

به پیام های بدن خود توجه کنید: یوگا نباید موجب آسیب شود. اگر درد حس می کنید تمرین را متوقف کنید. در صورت درد قفسه سینه، از حال رفتن و یا سرگیجه، سریع تمرین را قطع کرده و با پزشک مشورت نمایید.

 

تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ